דוח חדש חושף כי במחוז ירושלים שיעור התחלואה בשעלת היה הכי גבוה בארץ במהלך 2023. מאז פרצה המגיפה בינואר 2023 המספר הממוצע של חולים מאומתים היה 50.3 חולים ל100,000- נפש. מדובר בנתון הגבוה פי שניים מאשר במחוז מרכז שבמקום השני, ופי חמישה מאשר במחוז חיפה.
2 צפייה בגלריה
תינוק
תינוק
תינוק
(המחשה: שאטרסטוק)

הדוח שהוכן על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, גם מגלה כי שיעור הכיסוי החיסוני של ילדים עד גיל 6 במחוז ירושלים הוא הכי נמוך בארץ (91%) והכי גבוה במחוז צפון (98%). במסמך שהוכן לבקשת ועדת הבריאות של הכנסת, נכתב כי משרד הבריאות לא מסר מידע על שיעור הכיסוי החיסוני בקרב נשים הרות, ולהערכת איגוד רופאי בריאות הציבור שיעור המחוסנות נמוך מ50%-. יצוין, כי עד כה נרשמו 3 מקרי פטירה משעלת בגל התחלואה הנוכחי, כולם תינוקות בני פחות משנה שאימם לא חוסנה בזמן ההיריון.

2 צפייה בגלריה
פשקווילים בנושא שעלת שנתלו במגזר החרדי
פשקווילים בנושא שעלת שנתלו במגזר החרדי
פשקווילים בנושא שעלת שנתלו במגזר החרדי
(צילום: פרטי)

במשרד הבריאות טענו בתגובה כי למרות שהם נוקטים בשורה של פעולות וצעדים על מנת למנוע את תחלואת השעלת, ובהם עידוד חיסון של נשים הרות יש קשיים בעידוד התחסנות בקרב אוכלוסיות מסוימות, כגון במגזר החרדי-קיצוני.
במשרד הבריאות גם טענו כי יש מחסור בתקנים בתחנות טיפות חלב ובצוותי בריאות הציבור אשר אינם תואמים את הגידול באוכלוסייה. לדברי איגוד רופאי בריאות הציבור והאיגוד הישראלי למחלות זיהומיות "יש להגביר את המודעות לנושא חיסוני השעלת בקרב נשים הרות".


הדוח החדש חושף כי המגיפה אמנם פרצה באזור ירושלים בתחילת השנה שעברה, ושבספטמבר הגל עבר למחוזות תל אביב והמרכז. עם זאת, אין הכוונה שהתחלואה פסקה באזור הבירה, אלא שהיא התגברה באזורים אחרים. יתירה מכך, בשנה האחרונה זינק מספר המקרים של תינוקות וילדים שנדבקו בנגיף המסוכן. לפי נתוני משרד הבריאות בכל שנת 2023 התגלו בארץ 1,792 מקרים חדשים, ואילו מתחילת ינואר ועד 22 ביולי 2024 התגלו 2,590 חולים, כלומר כלומר מדובר בזינוק של 25% בתחלואה.