גדליה חיים דויטש, מתקין מזגנים במקצועו המתגורר עם משפחתו במודיעין עילית, נפל מגובה רב במהלך עבודתו, בעת שעסק בהתקנת מזגן. למרות הטיפול המהיר שקיבל, המשיך לחוש בכאבים עצומים לאורך זמן רב ואז הבין שאין מנוס מניתוח חוזר על מנת להביא לאיחוי מדויק של העצם.
2 צפייה בגלריה
פרופ' יורם וייל וגדליה המטופל
פרופ' יורם וייל וגדליה המטופל
פרופ' יורם וייל וגדליה המטופל
(צילום: דוברות הדסה עין כרם)

היה זה יום עבודה שגרתי עבור גדליה, נשוי ואב לארבעה בן 37. בעת שהתקין מזגן, מעד ונפל לפתע מגובה של 3 מטרים. כתוצאה מהנפילה, גדליה שבר את עצם צוואר הירך והוא החל לסבול מכאבים עזים. הוא נותח ולמרות שהניתוח עבר בהצלחה, השבר לא התאחה כמצופה וכתוצאה מכך גדליה המשיך לסבול מכאבים.
"הרופאים הסבירו לי שלמרות שהניתוח עבר בהצלחה השבר לא התאחה כמו שצריך", הוא מספר, "הרגשתי את זה באופן יום יומי כשהמשכתי לצלוע ולהרגיש כאבים חזקים ברגל".
אחרי כמה חודשים בהם השבר עדיין לא הצליח להתאחות, גדליה הגיע אל פרופ' יורם וייל, מנהל יחידת טראומה אורתופדית בבית החולים הדסה עין כרם, אשר הבין כי מדובר במקרה מורכב. "גדליה הגיע אליי לאחר שעבר ניתוח לקיבוע השבר בצוואר הירך, שבר שקשה לטפל בו באנשים צעירים. בגלל מורכבות הניתוח הוא כמעט ולא מבוצע בארץ.
"במשך חודשים ביצענו מעקב וכשהבחנתי שהשבר לא מצליח להתאחות הצעתי לגדליה לעבור ניתוח נוסף, כשהפעם נעזרנו בביצועו במדפסת תלת מימד". הניתוח הנוסף אותו הציע פרופ' וייל הינו ניתוח ייחודי בו הרופאים נעזרים במדפסת תלת ממד כדי לתכנן את אופן הניתוח ואף לבצע אותו בפועל בחדר הניתוח עם חלק שהודפס ומוצמד לעצם השבורה.

2 צפייה בגלריה
מודל הניתוח של גדליה
מודל הניתוח של גדליה
מודל הניתוח של גדליה
(צילום: דוברות הדסה עין כרם)

טרם ביצוע הניתוח, בסיוע חברת Synergy3Dmed, הרופאים במחלקה האורתופדית בהדסה עין כרם עיצבו והדפיסו מודל, מעין מכשיר קטן, שבעת הניתוח הוצמד אל העצם השבורה ואפשר שינוי של זווית העצם באופן המדויק ביותר, כפי שהרופאים תכננו. "באמצעות המודל המודפס, כל התהליך של שינוי הזווית של העצם השבורה, ניסורה והכנסת המשתל בירך של גדליה בוצע בדיוק כמו שתכננו, אחד לאחד".
פרופ' וייל מדגיש כי שילוב ההדפסה בתלת מימד מרחיב בהרבה את יכולת הדיוק והביצוע של המנתח: "השילוב של יכולות המנתח ושל השימוש במדפסת תלת מימד מאפשר לנו המנתחים לבצע ניתוח קשה ומורכב מבחינה טכנית ולהביא לדיוק מקסימלי ואף לקצר את זמן הניתוח כמעט בחצי".

קראו גם:

לאחר הניתוח המוצלח, גדליה עבר להתאוששות וכבר אז הוא הרגיש הקלה בכאבים. "יום אחרי הניתוח כבר הרגשתי הבדל של שמיים וארץ, הכאבים פסקו ברגע. אני רוצה להודות למחלקה האורתופדית בבית החולים הדסה עין כרם בכלל ולפרופ' וייל בפרט שהחזירו לי את היכולת ללכת בלי כאבים ואת האפשרות לתפקד כאב צעיר לארבעה ילדים קטנים".
פרופ' וייל מסביר על השינוי המשמעותי בתפקוד של גדליה לאחר שעבר את הניתוח המיוחד: "גדליה הגיע אליי כשהוא צולע, עם רגל אחת קצרה יותר מהשנייה בשל השבר ועם כאבים עזים. כמה ימים לאחר הניתוח כבר חלה השתפרות משמעותית בצליעה, הרגל ומנוף השריר התארכו והכאבים פסקו. בביקורת לאחר הניתוח ראינו שהשבר החל להחלים וזו הייתה שמחה גדולה – הגענו לתוצאה הרצויה. אני צופה כי גדליה יחלים באופן מלא, ויחזור להיות כפי שהיה לפני הנפילה הקשה".