תוכנית חירום חדשה בבתי החולים של הדסה, שאותה ירגיש בקרוב כמעט כל מאושפז. התוכנית המדוברת כוללת קיצוצים קשים בניקיון, בשמירה, וגם במזון המוגש לחולים ולעובדים.
1 צפייה בגלריה
פרופ' רוטשטיין בכניסה להדסה. מחכים להסכם חדש
פרופ' רוטשטיין בכניסה להדסה. מחכים להסכם חדש
פרופ' רוטשטיין. "משלימים מבתי חולים אחרים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תוכנית הקיצוצים שעליה סיפר השבוע ל-mynet ו"ידיעות ירושלים" מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין - נחשבת לעליית מדרגה במוסד שסובל כבר שנים ממצב כלכלי קשה. והיא מגיעה לאחר שהשבוע ביקשו הדסה משיבא להעביר להם חומרי חבישה - דבר בסיסי בכל מרכז רפואי.
"זה נראה כאילו 'בעל הבית השתגע'". זו היתה תגובת אחד הבכירים בהדסה לשמע התוכנית לקצץ עשרות אחוזים מתקציבי המחלקות. "זה מטורף. מדובר בגזר דין מוות, פשוט דורשים לסגור את הברזים". הקיצוץ העכשווי מגיע כחודשיים לאחר שהנהלת המרכז הרפואי פרסמה שורה של קידומים בתפקידים, צעד שעלותו הכבידה עוד על הקופה המידלדלת.
לפני כשבועיים הונחתה הוראה על מנהלי מחלקות בהדסה. כל מנהל בתחומו נאלץ להגיש באופן מיידי תוכנית תקציבית חדשה ומעודכנת על פי הדרישות החדשות של ההנהלה. במחלקת הביטחון לדוגמה נאלץ מנהל המחלקה להגיש תוכנית לחיסכון של עשרות אחוזים. כך גם במחלקת המשק, שם ייאלצו, לדברי פרופ' רוטשטיין, לקצץ לפחות 25 אחוז. קיצוץ נוסף ייעשה בכל הקשור למזון. בין היתר יפסיקו בהדסה לרכוש פירות לחולים ולעובדים בגלל עלותם הגבוהה.

"זה פשוט מטורף"

מנהלי המחלקות זועמים, מכיוון שלטענתם צמצום תקציבי מהסוג הזה הוא כמעט בלתי אפשרי. "אם מדובר בכמה אחוזים בודדים", אומרים בכירים במרכז הרפואי בהר הצופים השבוע, "אולי עוד היה ניתן להתמודד עם הגזירה, אולם קיצוץ רוחבי בסדר גודל כזה מאלץ אותנו להנחית מכת מוות על המחלקות. אם זו התמונה עכשיו, אז המצב גרוע, גרוע מאוד.
"דיברו איתנו באופן מפורש על ניקוי אזורים מסוימים בבית החולים רק פעם בשבוע במקום באופן תדיר. מנהלי המחלקות אומרים שזה בלתי אפשרי, אבל זה לא עוזר בכלום" מספרים הבכירים.
"אין, אי אפשר לעמוד בזה, אנחנו גם ככה קצרים בתקציבים ולא עומדים בהם, אז להגיד לנו לקצץ עוד 30 אחוז זה פשוט מטורף. זה לא שמורידים לך עשרות אלפי שקלים, מורידים לך מיליונים מהתקציב. זה הולך לפגוע בחולים, בעובדים, בכולם. זה יפגע גם במוניטין של בית החולים בסופו של דבר".
אלא שפרופ' רוטשטיין טען השבוע כי אין לו ברירה אחרת: "אכן קיצצתי בניקיון ובמזון ובשמירה. התוכנית הבאה תהיה לקצץ במערכות הרפואיות. חברות אספקה הפסיקו לשלוח לנו סחורות, ולפעמים אנחנו משלימים זאת מבתי חולים אחרים. המצב הגיע לידי כך שחולים נאלצים להביא מזון מהבית".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים