״נגיף הקורונה והעלייה המתמדת ברמת התחלואה בארץ ובעולם חייבו את כולנו להסתגל לתנאי מציאות משתנה, בין השאר גם בכל הקשור למתן שירותי בריאות ורפואה", מספר רונן דוידוביץ, מנהל התפעול במחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות. "למרות האתגרים הרבים בהתמודדות עם הנגיף, המעבר המשמעותי לצריכת שירותי בריאות דיגיטליים הם בהחלט נקודת אור חיובית במציאות הקורונה הלא נעימה".

2 צפייה בגלריה
רונן דוידוביץ
רונן דוידוביץ
רונן דוידוביץ, מנהל תפעול מכבי שירותי בריאות מחוז י-ם שפלה
(יח"צ)

"עד שהופיעה הקורונה בעולמנו צריכת שירותי רפואה בדיגיטל היתה מתונה. אנשים, ובעיקר המבוגרים יותר, העדיפו להגיע למרפאה ולקבל שירות פרונטלי", מספר דוידוביץ. ״התפרצות הקורונה והצורך בריחוק חברתי ולעיתים גם בבידוד הביאו תוך זמן קצר יחסית לקפיצה חסרת תקדים בביקושים לקבלת רפואה איכותית ומקצועית - מרחוק. אצלנו במכבי רואים את המשבר כהזדמנות לצמיחה ולשיפור שירותי הבריאות באונליין וממשיכים כל העת לחדש ולפתח את השירותים הרפואיים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים".

בזכות הבינה המלאכותית

"אחד השירותים המובילים אצלנו הוא אפליקציית K – שירות חדשני לאבחון רפואי באמצעות בינה מלאכותית וצ'אט מידי עם רופא מומחה. למעשה לראשונה בינה מלאכותית משתלבת בהליך האבחנה הרפואי." מספר דוידוביץ׳. ״K מובנית בתוך אפליקציית מכבי ונועדה לסייע בשגרה באבחון וטיפול במאות מחלות, מהפשוטות ועד הנדירות ביותר – והכל מהבית. כיום השירות רלוונטי יותר מתמיד עם הסגר והבידודים שכפתה עלינו הקורונה. האפליקציה מתחברת לתיק הרפואי האישי של המטופל ובמרכזה אלגוריתם בינה מלאכותית המבוסס על מאות מיליוני ביקורי רופא, בדיקות מעבדה ואינטראקציות רפואיות, שבוצעו במכבי לאורך השנים. המטופל עונה על שאלון שמתפתח בהתאם לתשובותיו ובסיום מקבל אבחנה רפואית ראשונית על בסיס מקרים רפואיים דומים שהיו לפניו. לאחר קבלת האבחנה המטופלים יוכלו לעבור לצ'אט מהיר עם רופא.״. דוידוביץ׳ מדגיש שאת האפליקציה מאיישים כל ערב עשרות רופאים מומחים, שמעניקים ייעוץ, מרשמים לתרופות והפניות נוספות, שיופיעו מידית בתיק הרפואי של המטופל עם סיום הצ׳אט. ״מדובר בחיבור בין ביג דאטה לבין המידע האישי של המטופל והניסיון המקצועי של רופאי מכבי שיחד יוצרים רפואה מותאמת אישית" הוא מסכם.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: freepik)

זה כן לטלפון

"כדי להקל על החברים לקבל שירות מביתם ולצמצם ככל הניתן את ההגעה למרפאות בצל החשש מנגיף הקורונה, אלפי רופאים ממגוון תחומים (משפחה, ילדים, נשים, עור, עיניים ועוד) מעניקים כעת ייעוץ רפואי לחברים באמצעות הטלפון", אומר דוידוביץ׳. "בדרך זו, ניתן יהיה לענות על הצורך של המטופלים בשיחה עם גורם רפואי תוך שמירה על איכות מקצועית ולצד מניעת הסיכון להדבקה".
הוא מוסיף כי מכבי מפעילה גם מוקד אחיות טלפוני הפועל 24/7, בו ישנו צוות של אחיות מוסמכות בעלות גישה לתיק הרפואי של המטופלים, וכן מוקד ילדים טלפוני הפועל מדי ערב החל מהשעה 19:00. ״המענה הראשוני במוקד הילדים ניתן על ידי אחות מוסמכת, ובמידת הצורך היא מעבירה את הפונים להמשך טיפול על ידי רופאי הילדים הכוננים במוקד״.
שירות נוסף לחברי מכבי כולל התייעצות בווידאו דרך האפליקציה או האתר עם הרופא האישי של המטופל במגוון תחומים: משפחה, ילדים, עיניים, עור, גסטרולוגיה ועוד.
ומה לגבי רכישת תרופות? דוידוביץ מספר כי מכבי מאפשרת לחבריה משלוח תרופות עד הבית דרך אתר ״סופר פארם״ לאחר קבלת מרשם דיגיטלי מרופאי הקופה. המשלוח הינו בעלות סימלית ומגיע למטופל בתוך 24 שעות.
"אין ספק כי מגיפת הקורונה האיצה תהליכים רבים ברפואה הדיגיטלית שבימים כתיקונם היה לוקח שנים להטמיע במערכת הבריאות שלנו״, מסכם דוידוביץ׳. "נוצרה הזדמנות חסרת תקדים למנף ולקדם שירותים חדשניים ומתקדמים שיישארו איתנו גם בעתיד, הרבה אחרי שמשבר הקורונה יחלוף מן העולם״