תינוקת בת שנה וחצי פונתה להדסה הר הצופים עם התקף אסתמה חריף, ובזכות ערנות הרופאים, אותרה בצילום הריאות שלה סיבה נוספת המסכנת את חייה – שרשרת מגנטים שהתמקמה במעי. שיתוף הפעולה בין הצוותים הרפואיים בניתוח בהול ומאוד מאתגר, תחת התקף האסתמה הסוער, הציל את חייה. ד"ר פרי מילמן: "זהו מצב המחייב התערבות מידית. הלחץ המגנטי יכול ליצור חור במעי ולסכן את החיים".
3 צפייה בגלריה
הפעוטה לאחר הניתוח
הפעוטה לאחר הניתוח
הפעוטה לאחר הניתוח
(צילום: דוברות הדסה)

בבית החולים מסבירים כי ״הייתה זו סדרת אירועים שבזכותם ניצלו חייה של פעוטה בת שנה וחצי מירושלים על ידי רופאי הדסה, לאחר התקף אסתמה קשה שהוביל לצילום ריאות ואז לגילוי ממצא אפילו מסוכן יותר שחייב ניתוח מיידי״.
הוריה של הפעוטה פינו אותה אל חדר המיון לילדים בהדסה הר הצופים, לאחר שהבחינו שהיא עוברת התקף אסתמה חריף. "הבת שלי חולת אסתמה ואנחנו מזהים את מצבי ההחמרה שלה. כל כמה חודשים יוצא לנו להגיע למיון ילדים בהדסה הר הצופים בגלל התקף קשה", מספר אביה, "אבל הפעם זה היה שונה כי את מה שראו בצילום ריאות לא ציפינו לראות".
3 צפייה בגלריה
בית החולים הדסה הר הצופים
בית החולים הדסה הר הצופים
בית החולים הדסה הר הצופים
(צילום: יואב דודקביץ׳)

אחרי שביצעו צילום ריאות, הרופאים במיון הבחינו כי בתחתית הצילום, באזור המעי, נעוצים מספר מגנטים. הרופאים יצרו קשר מיידי עם מחלקת הגסטרו והזעיקו את ד"ר פרי ניקול מילמן, מנהלת היחידה להזנה לילדים עם בעיות ספיגה ורופאה במחלקת גסטרו ילדים בהדסה הר הצופים. "ראיתי את הצילום והבנתי את הדחיפות של הטיפול במקרה. מצב של מגנטים במערכת העיכול הוא מאוד מסוכן כאשר הלחץ המגנטי יכול ליצור חור במעי, מקרה שעלול לסכן חיים, והחלטנו להכניס את הפעוטה לניתוח חירום בשיאו של ההתקף".

3 צפייה בגלריה
ד"ר פרי מילמן
ד"ר פרי מילמן
ד"ר פרי מילמן
(צילום: דוברות הדסה)

התינוקת, שעוד הייתה באמצע התקף אסתמה קשה, הוכנסה לחדר הניתוח לביצוע פרוצדורת מצילת חיים. ד"ר עדו וילצ'יק, רופא במחלקת ההרדמה, מתאר את האתגר שבביצוע הרדמה בזמן התקף אסתמה: "כל הרדמה מאתגרת את הריאות, וכשמגיעים מטופלים חולי אסתמה לניתוח מתוכנן האתגר הוא גדול יותר ולכן יש הכנה מוקדמת של מתן תרופות ייחודיות שיתמכו בריאות בזמן ההרדמה. במקרה הזה, לאור דחיפותו, לא היה ניתן לבצע הכנות מראש כי התינוקת הייתה במצב מסכן חיים והיה צריך לנתח במיידי. בזמן ההרדמה נתנו לה תרופות שתומכות בריאות ובכל זאת הייתה היצרות של דרכי האוויר. התינוקת הגיבה בצורה קשה אבל המשכנו לטפל ואף החמרנו עם התרופות כי התקף האסתמה המשיך תוך כדי הניתוח".


במהלך הניתוח, ד"ר מילמן שלפה את המגנטים שהתמקמו בקיבה, כאשר בזמן ביצוע הפעולה הדרמטית היה חשש אמיתי שהמגנטים כבר גרמו לחור במעי. היווצרות "בזכות ביצוע נפלא של הרדמה מאתגרת התאפשר לי להכניס את מכשיר הגסטרוסקופ, מכשיר המוחדר דרך הפה ומאפשר הסתכלות אל תוך הקיבה. כשראיתי את המגנטים הבחנתי בקבוצת מגנטים בצד אחד וקבוצה נוספת בצד השני, דבר שמגביר את הסיכוי להיווצרות חור במעי. בעזרת המכשיר הצלחתי לשלוף את המגנטים ולאחר ביצוע צילום בטן ראינו שהמצב שנוצר בה היה מאוד קרוב לחור של ממש, אין ספק שהוצאנו את המגנטים בזמן". פרוצדורת הוצאת המגנטים בוצעה בהצלחה ובשל התגובה הקשה להרדמה, התינוקת נשארה מונשמת יום נוסף כשביחידה לטיפול נמרץ ילדים המשיכו לתת לה תרופות שיתמכו בריאות.
לאחר כמה ימים של השגחה, התינוקת שחוררה לביתה. אביה מספר בהתרגשות: "כשהגענו להדסה הר הצופים בכלל לא ידענו שהילדה בלעה מגנטים, זו הייתה הפתעה גמורה. עברו עלינו כמה ימים קשים אבל כלל הצוותים הרפואיים בבית החולים הדסה הר הצופים עשו עבודה נפלאה. חייה של הבת שלי ניצלו בזכותם ואנחנו מודים להם על כך". ד"ר מילמן מדגישה שהטיפול במקרה המורכב הצליח הודות לשיתוף הפעולה בין הצוותים: "העבודה בין הצוותים עזרה מאוד, כולנו דיברנו באותה השפה וכל צוות העניק לילדה את הטיפול הטוב ביותר בתחום שלו. צוות הרדמה, צוות טיפול נמרץ וצוות גסטרו הצליחו לטפל במקרה מורכב מאוד ויחד להציל חיים".
פורסם לראשונה: 14:43, 04.06.24