4 צפייה בגלריה
בית הכרם. צילום: ענר גרין
בית הכרם. צילום: ענר גרין
בית הכרם. צילום: ענר גרין
מעוז החילונים והצעירים | בית הכרם
בשכונה שעדיין מתאפיינת באוכלסייה חילונית ברובה, עלו המחירים ב־71%, מ־18,700 ל־31,800 שקל למ"ר. בעוד מחירה הממוצע של דירת 3 חדרים עמד בתחילת העשור על קצת יותר מ־1.1 מיליון שקל, כיום הוא חצה את קו ה־1.8 מיליון שקל. היקף המכירות בשכונה ירד מ־141 דירות ל־103 דירות בשנה .
דבר המומחה (ירון פריד - פרידום תיווך וייעוץ נדל"ן): למרות המשך ההגירה השלילית מירושלים ולמרות העלייה המשמעותית במחירי הדירות, בית הכרם נשארה חילונית ברובה. כיום מתגוררת בשכונה אוכלוסייה צעירה יותר, ובהתאמה יש התפתחות שם בתחום הקהילה, התרבות והקולינריה.
מסתמן ביקוש גדול יותר לדירות של 5-4 חדרים ויותר, אל מול ביקוש נמוך יחסית לדירות קטנות, אך ככלל, היצע הדירות קטן, אין כיום עתודות קרקע לבנייה חדשה, ומספר התחלות הבנייה החדשות בשכונה מועט במיוחד. על שולחנה של ועדת התכנון המחוזית מונחת לאישור תוכנית המתאר לשכונה (תוכנית 16000), שכוללת תוספת בנייה של מאות יחידות דיור בשכונת בית הכרם על בסיס שינוי אחוזי הבנייה הקיימים. תושבי השכונה חוששים שאם תאושר תוכנית זו תשתנה השכונה משמעותית וייווצר עומס גדול על התשתיות והתחבורה".
השקעת- הרווחת | קטמון - ח' ט'
שיאנית עליית המחירים היא שכונת קטמון ח' וט' בה עלו המחירים בעשור האחרון ביותר מ 120% - אם בתחילת העשור המחיר למ"ר עמד על 12600 שקל למ"ר, מה שסחף אליו משקיעים רבים, הרי שאלו הביאו לעליית מחירים שבשיאה הגיעה המחיר הממוצע למ"ר על 26900 שקל למ"ר. נראה כי לתנופת ההתחדשות העירונית באזור תרומה מכרעת לעליית המחירים, נוסף לעובדה שמרבית הדירות בשכונות אלה קטנות. עליית המחירים החדה והעובדה כי בקרוב יחלו מספר פרוייקטים גדולים באיזור, הביאו להאטה בכמות העסקאות שצנחה בעשור האחרון מקצב של 77 ל- 53 עסקאות בשנה.
4 צפייה בגלריה
קטמון. צילום: שלומי כהן
קטמון. צילום: שלומי כהן
קטמון. צילום: שלומי כהן
דבר המומחה (יעקב משה, יזמות ותיווך נדל"ן) : עקב מיקומה האסטרטגי והמרכזי של השכונה, קרוב לכביש בגין, לצד תכנית אב, לפיה הוגדרה השכונה להתחדשות עירונית וכן תכנון נתיב הרכבת הקלה מסביב לשכונה - החלו להתעורר באזור קידומן של תוכניות פינוי בינוי. יזמים רבים החלו לחזר אחר בעלי דירות באזור, מה שהוביל לעליית מחירים של עשרות אחוזים וכיום אפשר לומר כי עליית המחירים הגיעה למיצוי הפוטנציאל התכנוני.