2 צפייה בגלריה
פח מחזור בירושלים. צילום ארכיון: שלומי כהן
פח מחזור בירושלים. צילום ארכיון: שלומי כהן
פח מחזור בירושלים. צילום ארכיון: שלומי כהן
חודשים לאחר הוצאת פחי מחזור מהעיר: ובכיכר ספרא בכלל לא יודעים כמה פחים הוצאו מהעיר. בחודשים האחרונים התלוננו תושבים על כך שפחי מחזור שעמדו באופן קבוע בנקודות מסוימות בשכונות העיר נעלמו, מבלי שסופקה להם כל חלופה.
השבוע פנה חבר המועצה יובב צור (התעוררות) לעירייה בבקשת חופש מידע רשמית בנושא. הוא ביקש לברר כמה פחי מחזור הוצאו מהעיר. המענה הרשמי שקיבל מהעירייה הינו קצר: "לא קיים מסמך בנושא".
מענה זה מעלה מספר שאלות: האם העירייה לא יודעת כמה פחי מחזור היא הוציאה משימוש בעיר, ומהיכן? חשוב מכך, אם הוצאת פחי המחזור מהעיר נעשתה ללא כל מעקב, מדוע היא בוצעה מלכתחילה?
שאלות אלו יעלו לדיון בישיבת מועצת העיר שתתקיים הערב (ג'), לאחר השאילתא שהעביר צור בנושא לראש העירייה משה ליאון.
2 צפייה בגלריה
יובב צור. צילום: שרון גבאי
יובב צור. צילום: שרון גבאי
יובב צור. צילום: שרון גבאי
בשאילתא נמתחה ביקורת על הנהלות העירייה בסוגיה עד עתה: "במהלך השנה האחרונה, סוגיית המחזור במרחב הירושלמי במגמה שלילית. תושבים רבים מתלוננים על 'היעלמותם' של פחי המחזור משכונות העיר. פינוי חלק מפחי המחזור מהמרחב העירוני הינו צעד תמוהה ושגוי, שפוגע גם בחינוך ובהרגלי התושבות והתושבים. ההסברים בדבר פינוי מדרכות לטובת מעבר הולכי רגל וזריקת האחריות על העובדה שיש לנו מפעל הממיין וממחזר בעבורנו את הפסולת, לא נותנים את המענה על הצורך בפחים הללו".
מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה החלה לאחרונה לפנות חלק קטן ממכלי האיסוף למחזור נייר ובקבוקים מהמרחב הציבורי, במטרה לאפשר תנועה נוחה לתושבים ולהולכי הרגל. לצד המענה להפרדת פסולת למחזור, כנדרש. הדבר נעשה במקומות בהם יש הפרעה מהותית והמכלים שם מהווים מפגע סביבתי.
"יודגש, כי פינוי המיכלים הבודדים המפריעים הוא רק באזורים בהם יש ממילא מרכזוני מחזור. כל זאת, במטרה לשפר את חזות העיר ואת המרחב הציבורי, לצד ההפרדה למחזור הפסולת. אנו קוראים לציבור להמשיך ולהשתמש במיכלי המחזור השכונתיים למען הגנת הסביבה.
"כאמור, ברחבי העיר פרוסים למעלה ממאה מרכזוני מחזור ועוד כ - 3000 מיכלי מחזור המפוזרים ברחובות. בעתיד, העירייה אף תבחן להוסיף מיכלי איסוף היכן שהתשתית תאפשר זאת. עיריית ירושלים מעניקה תשומת לב רבה לסוגיית המחזור והגנת הסביבה ולראיה, העיר מובילה זו השנה הרביעית ברציפות בשיעור מיחזור האשפה (מעל 42% בשנת 2018)".