לצורך המחקר, הצוות בחן מדגם ארצי מייצג של כמעט 6,900 נשאלים בסקר הבריאות הקהילתי הקנדי-בריאות הנפש. המדגם כלל 272 אנשים עם ADHD ו-682 עם הפרעת חרדה כללית (GAD).
הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לחרדה היה משמעותי אף יותר עבור נשים, להן היה סיכוי גבוה פי חמישה להפרעת חרדה במידה וסבלו מ- ADHD.
עוד עלה מהמחקר שכ-60% מאלה עם הפרעות קשב וריכוז עם הפרעות חרדה, סבלו מחוויה שלילית בילדות כמו התעללות מינית או פיזית או אלימות כרונית במשפחה.
המחקר הצביע על כך שהסיכויים ללקות בהפרעת חרדה עם הפרעות קשב וריכוז היו גבוהים יותר פי 6 עבור אלה עם היסטוריה של חרדה ו/או דיכאון.
במידה ויש תסמינים להפרעות קשב וריכוז כדאי לעבור אבחון קשב וריכוז ולבחון התמודדות אופציונאלית כמו נטילת ריטלין או אלטרנטיבות טיפולים דוגמת CBT או פורמולות צמחיות המבוססות על צמחים שיכולים לשפר את התפקוד הקוגניטיבי והמיקוד.
1 צפייה בגלריה
הקשר בין הפרעות קשב וריכוז וחרדה
הקשר בין הפרעות קשב וריכוז וחרדה
הקשר בין הפרעות קשב וריכוז וחרדה
(צילום: RF123)
יש לקחת בחשבון שסטרס מחמיר את תסמיני הפרעת הקשב וכאשר אלה יוצאים משליטה המתח מחריף אף יותר.
החרדה עלולה לעלות אם מפספסים משימה, לא עומדים בלוחות זמנים או לא מצליחים לעמוד בציפייה בשל החיים על רקע ההפרעה ולכן, יש להכיר באפשרות של חרדה כאשר מתמודדים עם בעיות קשב וריכוז.
איך אפשר להפחית חרדה ומתח על מנת להתמודד טוב יותר עם הפרעות קשב וריכוז?
אמצעים להפחתת חרדה ושיפור הריכוז
ראשית, כדאי לנסות לנהל סדר יום ריאלי לביצוע – לחלק את המשימות ולפרק אותן לגורמים, לבצע סדר עדיפויות של מטלות שניתן יהיה לבצע בלוח זמנים אפשרי.
שנית, מומלץ לתרגל טכניקות של רגיעה והרפיה כמו נשימה סרעפתית, דמיון מודרך שמסייע לחוות תחושה חיובית ומעודדת, קשיבות המאפשרת להתמקד בהווה, מדיטציה, יוגה או טאי צ'י.
תזונה מותאמת ללא חומרים משמרים, מעובדים, עתירי סוכר אלא המבוססת על שמן זית, קטניות, ירקות ואגוזים אף היא יכולה לסייע בשמירה על מצב נפשי מאוזן.
מומלץ לבצע גם שינויים באורח החיים כמו הפסקת עישון והפחתת צריכת אלכוהול.
פעילות גופנית נחוצה בחיים עם ADHD ויכולה להגביר את רמות הסרוטונין במוח ולהילחם בהורמון הסטרס קורטיזול. מחקרים מצביעים על כך שכושר גופני מתון של חצי שעה ביום יכול לשפר את מצב הרוח.
חשוב גם לקחת הפסקה על מנת להתאוורר כדי לחזור באנרגיה מחודשת למשימות, בעיקר מונוטוניות. מומלץ גם לכתוב את התחושות והרגשות על מנת להוציא את הקושי על הנייר וכך לפרוק בדרך אפקטיבית את החרדה.
כדאי למצוא קהילה תומכת המתמודדת עם הפרעות קשב וריכוז וחרדה ותוכל לסייע לכם במציאת דרכים יעילות להתמודדות עם תחושות חרדה תוך התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז.
ניתן לנסות גם תוספי תזונה או עזרים אחרים מן הטבע. תוסף התזונה ריכוזית המבוסס על תערובת תמציות צמחים. פורמולת ריכוזית נחקרה על ילדים עם הפרעת קשב וריכוזית ונמצאה כמשפרת תוצאות מבחן TOVA.