לילות לא פשוטים עוברים על מי שסובל משיעול. התקפי השיעול מתעצמים בשעות הלילה בעיקר בעת שכיבה ועשויים למנוע שינה. חוסר שינה גורם לעייפות כך שבמהלך היום עדיין תורגש ההשפעה של השיעולים הליליים.
התקפי שיעול בלילה נפוצים יותר בשל המנח של הגוף. בעת שכיבה, כשהריר מטפטף ומגרה את אחורי הגרון ומפעיל את הרפלקס הטבעי של השיעול. מעבר לזה, בלילה לאחר יום ארוך הגוף חלש יותר ולכן החולי מורגש יותר בלילה.
לפני שמטפלים בשיעול טורדני, חשוב להבחין בין סוגי השיעול השונים. שיעול עם ליחה נחשב לשיעול פרודוקטיבי, כי הוא משחרר את הליחה והריר שהצטברו בעוד שיעול יבש הוא שיעול ללא ליחה. שיעול יבש לרוב נובע ממחלות נשימה שיעול רטוב מזיהומים כמו שפעת, הצטננות או זיהום בחזה. שיעול נבחני נשמע כמו נביחה או קול מצווח ונפוץ יותר אצל ילדים בגילאי חצי שנה לשלוש שנים, מלווה לרוב בנזלת או צרידות. שיעול יכול להימשך שבועות ארוכים ולכן, יש להיעזר בסבלנות ולתעל משאבים להפחתת והרגעת השיעול. כמובן שאם הוא גורם לקשיי נשימה או מלווה בתסמינים נוספים כמו חום גבוה או כאבים עזים בבית החזה חשוב להיוועץ ברופא.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: RF123)

כיצד תוכלו להקל על התקפי שיעול בלילה?

היכון, הכן, לשנות תנוחה
המנח של הגוף בעת שינה בעל השפעה על עוצמת השיעול. מחקרים תומכים בכך שמומלץ לישון, כאשר סובלים משיעול בלילה, עם ראש מורם הנתמך על ידי כריות בזווית 45 מעלות. הסיבה לכך היא שכאשר שוכבים כוח הכבידה מושך את הריר במעברי האף כל הדרך לגרון.
אדים ברוכים הבאים
לחות יכולה להקל מאוד על שיעול במיוחד על שיעול יבש ויש מספר אופציות להשגת הלחות המבוקשת. הדרך הביתית הפשוטה ביותר היא לשבת באמבטיה חמה ולשאוף את האדים שנוצרו מהמים החמים בחלל. דרך אחרת היא למלא קערת מים חמים ולרכון עם הראש מעליה כאשר מגבת על הראש יוצרת מעין "לוכד אדים". כמו כן, קיימים מכשירי אדים למיניהם שניתן להפעיל בשעות הלילה וכך לשמור על לחות בחדר. שמנים אף הם יכולים לסייע במאבק בשיעול לילי במיוחד שמן אקליפטוס שיכול לעזור בפתיחת דרכי הנשימה. ניתן לטפטף מספר טיפות מהשן על גבי הכרית או אל תוך מכשיר האדים.
לגרגר ולשתות לפני השינה
גרגור מי מלח נחשב אומנם תרופת סבתא, אבל רבים מוצאים בו הקלה על התקפי שיעול בלילה. אפשר גם לחלוט פרוסות ג'ינג'ר ולחלוט טימין שנחשבים כמסייעים בהפחתת עוצמת השיעול. דבש אף הוא עשיר באנטי אוקסידנטים ויכול לסייע בהפחתת השיעול וכן בכאבי גרון. כך שעשו לכם הרגל לשתות תה עם דבש ללא קפאין לפני השינה ובכלל, לוודא שצריכת הנוזלים תקינה על מנת למנוע התייבשות. אפשר להוסיף מיץ לימון לשיפור הטעם.
חפשו מהי הדרך היעילה עבורכם להשכיח התקפי שיעול ליליים של שיעול יבש, שיעול עם ליחה או שיעול נבחני בהתאם לגיל ולסיטואציה.