אירועי תשעה באב בירושלים: בישראל יצוין היום (ד') ערב תשעה באב, הלילה שבו נחרבו שני בתי המקדש. בירושלים יתקיימו מספר אירועים לציון יום זה. כמו כן, בכוחות ההצלה נערכים ביום הזה בכוחות מתוגברים.
7 צפייה בגלריה
איכה בכיכר ציון
איכה בכיכר ציון
איכה בכיכר ציון
(צילום: נעם פיינרמן)
בית המקדש הראשון שנבנה על ידי המלך שלמה נחרב ב-586 לפני הספירה ובית המקדש השני נבנה 70 שנה לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי גולי בבל והוא עמד על תלו כ-580 שנה. הוא נחרב על יד הרומאים בשנת 70 לספירה. מקום שעליו עמדו בית המקדש הראשון והשני נקרא הר המוריה או "הר הבית". עם תחילת התענית נהוג לקרוא בציבור את מגילת איכה.

זמני כניסת צום תשעה באב:


זמני כניסת הצום: 19:45
זמני צאת הצום 20:09

מעגלי שיחה בכיכר ציון ובשכונות בירושלים

"איכה יוצרים שיחה" הוא המשך למעגלי שיח שהתקיימו מאז רצח שירה בנקי. במהלכם עוסקים המשתתפים בליבון סוגיות שבמחלוקת בחברה הישראלית. ביום רביעי 26 ביולי, ערב ט' באב בשעה 19:30 בכיכר ציון בירושלים, יתקיים האירוע השנתי של המפגשים בפעם השביעית: "איכה יוצרים שיחה-מחלוקת בונה שיחה" של דרך שירה בנקי. בכיכר יערכו מעגלי שיח בהשתתפות ראש העיר ירושלים ובהובלת שרים, אנשי ציבור, דת, תרבות ותקשורת, סביב נושאים מעוררי מחלוקת בחברה הישראלית. בנוסף, יתקיימו בכמה שכונות ברחבי ירושלים מעגלי שיח נוספים.

7 צפייה בגלריה
איכה בכיכר ציון
איכה בכיכר ציון
איכה בכיכר ציון
(צילום: נעם פיינרמן)

האבלות שמגולמת בט' באב והכמיהה לתיקון החברה - הן גם סיפורה של משפחת בנקי. המשפחה מקווה להנחיל את המסר, שהדרך לנהל מחלוקת בחברה איננה באלימות מכל סוג שהוא, אלא בהקשבה, בחיזוק המרכיבים המשותפים שביננו ובהבנה שעצם קיומה הלגיטימי של מחלוקת ביננו לא צריך להוביל לשנאה, התבדלות ואלימות. הערב יחל בקריאת מגילת איכה וימשך למעגלי שיח בשלל נושאים: מתפקיד התקשורת, דרך גבולות השיח בפוליטיקה, שכול ולכידות חברתית, המאבק באלימות נגד נשים ועוד.

7 צפייה בגלריה
שירה בנקי ז"ל
שירה בנקי ז"ל
שירה בנקי ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)

קראו גם:

לדברי אורי בנקי, אביה של שירה: "מסתמן שעבודתנו ב"דרך שירה בנקי" לא תמה. השנה יותר מכל שנה אחרת, תשעה באב משמש לנו תמרור אזהרה לאומי. בין אם אתם אנשים מאמינים ובין אם אתם חילונים, הזכרון והלקח של היום הזה בעינם עומדים. המסקנה שעלינו להסיק מתשעה באב היא לא שאני צודק ואתה טועה, וגם לא שאתה שורף את האסמים ואת המדינה ואני לא. הלקח הוא שאם האסמים ישרפו כולנו נרעב ונמות.
"אז בין הפגנה למחאה ובין פוסט אחד למשנהו והודעת ווטסאפ אחת בקבוצה שמהדהדת את עצמנו להודעה השניה שמספרת לנו שאנחנו צודקים - בואו נזכור שאנחנו לא לבד כאן ונקדיש חלק מהאנרגיה שלנו למפגש, לשיח ולאמונה בכוונות הטובות של אנשים אחרים וברצון הכנה שלהם להושיט יד. מזמין אתכם לבוא ולדבר, לבוא ולהקשיב, לבוא ולראות שיש תקווה".
לתוכניה המלאה - לחצו כאן.

"הלילה לא לומדים תורה 2023"


היום, ערב תשעה באב, יום רביעי ה-26 ביולי, יקיימו כנס שדרות לחברה וחינוך בשיתוף המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע את אירועי "הלילה לא לומדים תורה 2023" בשלוחת ארנונה הצעירה, רחוב ישראל אלדד 11 בירושלים בשעה 21:15, ברחוב זלמן שרגאי 5 בירושלים בשעה 20:15 וברחוב יששכר 3 בירושלים השעה 20:45.
השנה יציין המיזם 24 שנים לפעילותו והאירועים שיתקיימו יעמדו בסימן: "מתאחדים או מתמוטטים?!", זאת על רקע אירועי התקופה האחרונה המאיימים לפלג את החברה הישראלית. מדי שנה משתתפים מאות תושבים באירועים.

7 צפייה בגלריה
אירועי "הלילה לא לומדים תורה" בירושלים
אירועי "הלילה לא לומדים תורה" בירושלים
אירועי "הלילה לא לומדים תורה" בירושלים
(צילום: דוברות "הלילה לא לומדים תורה")

הפאנל בתלפיות יתקיים בהנחיית העיתונאית שירה הדס נקר ובהשתתפות: האלוף (מיל') עוזי דיין, חכ"ל מוסי רז, הפעיל החברתי ארז אשל ואשת התקשורת דנה ורון. בבקעה ינחה את הפאנל ד"ק מיקי (מיכאל) מירו ובו ישתתפו: שר התפוצות עמיחי שיקלי, הסופרת אמונה אלון, הפעיל החברתי יואל מרשק והפרופ' חנה קהת.

גבעת התחמושת


בגבעת התחמושת ייפתח האירוע בקריאת מגילת איכה, לאחריה יתקיים פאנל בהנחיית אשת התקשורת אמילי עמרוסי ובהשתתפות: מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, השופטת בדימוס דליה דורנר, התסריטאי אודי לאון, הסופרת מירה מגן והד"ר תומר פרסיקו, שיעסקו באחריות האישית והלאומית ובהיבטים חברתיים ופוליטים של החברה הישראלית. הכניסה לאירועים חופשית.
הפרופסור אריה רטנר, נשיא המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר-שבע ויו"ר כנס שדרות לחברה וחינוך הוסיף: "מן הראוי כי נקונן באירועי 'הלילה לא לומדים תורה' על מה שאנו במו ידינו מחוללים באי כיבוד האחר, השונה מאיתנו, בעל הצרכים המיוחדים ובעל הדעות וצבע העור השונה. הפדגוגיה של מגוון, צדק והכלה שאנו במכללת קיי שואפים לפתח היא עבור כולנו ואם לא נקיימה נקונן כולנו כאן גם בשנים הבאות".

הגן הלאומי עיר דוד


מדי שנה, הופכת עיר דוד בליל ט' באב למקום מפגש אליו אנו שבים כדי לזכור ולהיפגש. אנו מזמינים אתכם לקחת איתנו חלק במפגש זה, להגיע אל האבנים השבורות והשרידים הארכאולוגיים בגן הלאומי, לשאול 'איך סלעים נשברים' ולהצטרף אלינו בניסיון לבנותן מחדש.
תכנית הערב:
20:00 – התכנסות וקריאת מגילה, בהשתתפות ראש העיר משה ליאון
20:45 – עומר בן רובי יארח את המוזיקאים מיקה קרני ויונתן רזאל לשיחה על הגעגוע לירושלים ביצירתם והשאיפה לתיקון
21:30 – סיורים ליליים באתרי באתרי החורבן ומעגלי שיח בהדרכת מדריכי עיר דוד
  • הערב הינו ללא עלות, בהרשמה מראש באתר או בטלפון 6033*

תשעה באב במגדל דוד


סופרים, מוזיקאים ואנשי תרבות במפגש ושיח על ירושלים של מעלה, של רוח ושל הגות. בין המשתתפים: שאנן סטריט, נטע אלקיים, יונתן בלומנפלד, האחיות ג'משיד, גלית דהאן קרליבך, תמר וייס גבאי ועוד. האירוע בשיתוף הישיבה החילונית ומגדל דוד מוזאון ירושלים, ובתמיכת עיריית ירושלים, הקרן לירושלים והמנהלת ליהדות ישראלית.

7 צפייה בגלריה
מגדל דוד
מגדל דוד
מגדל דוד
(צילום: אדווה חולי)

פתיחת דלתות : 20:30
תחילת אירוע: 21:00
הכניסה חופשית. ההרשמה מראש בלינק.

אירועי ט' באב של תנועת התעוררות


אירוע ט' באב המסורתי של תנועת התעוררות בירושלים ייערך גם ביום רביעי ה-26.7 במרפסת טחנת הרוח - משכנות שאננים. כניסה חופשית בהרשמה מראש
הלו''ז המתוכנן:
20:00 התכנסות
20:15 תפילת ערבית וקריאת מגילת איכה
20:45 דברי פתיחה יו״ר התעוררות וחבר המועצה אדיר שוורץ
21:00 פרופ' משה הלברטל על ירושלים שחרבה ועל ירושלים הבנויה
לינק הרשמה – לחצו כאן.

הכותל המערבי בעיר העתיקה


ביום רביעי הקרן למורשת הכותל תקיים החל מהשעה 21:30 בשידור חי מעמד קריאת מגילת איכה ואמירת קינות ע”י החזן בנוסח עדות המזרח יהודה נפתלי והחזן בנוסח אשכנז שלמה גליק. ללינק לחצו כאן.
במסגרת ההיערכות, כוחות הצלה יוצבו במשך כל היום ברחבת הכותל המערבי להושיט יד ועזרה למי שיזדקק לכך. יצוין כי אין כניסה ברכבים פרטיים לעיר העתיקה, ויש להגיע בתחבורה ציבורית בלבד.

7 צפייה בגלריה
הכותל המערבי
הכותל המערבי
הכותל המערבי
(צילום: שאטרסטוק)

לקראת צאת הצום ברחבת הכותל המערבי יתקיימו שירי אחדות ונחמה. שירה מרגשת של נחמה וגאולה החל מהשעה 18:30. בגמר הצום יחולק בכותל המערבי שתיה ומזונות לאלו שמסיימים את הצום ברחבת הכותל המערבי.

אירועי 'אהבת חינם' בחסות העירייה


עיריית ירושלים תקיים זו השנה הרביעית את אירועי 'אהבת חינם' שיתקיימו בתשעת הימים עד ט"ו באב. האירועים הרבים עוסקים במעגלי שיח, סיורי היכרות בשכונות שונות ברחבי העיר, מפגשי פעילות בין ערבים ויהודים, מגוון הרצאות ועוד שלל פעילויות.

7 צפייה בגלריה
אירועי ״אהבת חינם״ בשנים שעברו
אירועי ״אהבת חינם״ בשנים שעברו
אירועי ״אהבת חינם״ בשנים שעברו
(צילום: ״אהבת חינם״)

במסגרת זו, צפויים להתקיים כ-40 אירועים שונים ובהם: סיורים, פעילויות למשפחות, הרצאות ועוד. כל זאת בהובלת ארגוני חברה אזרחית, מנהלים קהילתיים, עמותת כולנא ירושלים, רשות הרבים, מוסללה, מדרסה, המרכז הבין תרבותי, ועוד ארגונים רבים הפועלים בעיר כל השנה לבניית גשרים ויצירת חיבורים בין שלל המגזרים השונים החיים בירושלים.
לפרטים נוספים – לחצו כאן.
פורסם לראשונה: 08:15, 19.07.23