אני צריכה לעבור בפעם ראשונה בדיקת זקיקים, איך הבדיקה מתבצעת? היא כואבת?
"מעקב זקיקים מתבצע באמצעות בדיקת עלקול (אולטרסאונד), לרוב בשילוב עם בדיקת הורמונים בדם, בימים שונים במחזור החודשי על מנת לזהות את מועד הביוץ ולתזמן את היחסים או ההזרעה. בדיקת האולטרסאונד מבוצעת בגישה נרתיקית ולכן יכולה להיות כרוכה באי-נוחות מסוימת".
3 צפייה בגלריה
אישה מבייצת ביוץ
אישה מבייצת ביוץ
מעקב זקיקים יעזור לכן?
(צילום המחשה: shutterstock)
שאלה: באיזה יום של מחזור (מתחילת הווסת) צריך לעשות מעקב זקיקים?
"מכיוון שהמטרה היא לזהות את מועד הביוץ המתקרב נבצע מעקב זקיקים מספר ימים לפני מועד הביוץ המשוער. כלל האצבע הוא שביוץ מתרחש שבועיים לפני הופעת הווסת, כך שבאישה שהמחזורים שלה מופיעים בצורה סדירה אחת ל-30 יום נצפה לביוץ ביום ה-16 ולכן נבצע מעקב זקיקים ביום ה-14. בכל מקרה, הקשיבי להנחיות של הרופא או האחות במרפאה מכיוון שהן מותאמות באופן אישי עבורך".
קיבלתי מחזור אתמול, היום עשיתי בדיקת דם ואולטרסאונד ומסתבר שיש שני זקיקים בגודל 20, כלומר לקראת ביוץ, האם זה יתכן?
"על מנת להבין היכן את נמצאת במחזור החודשי יש לקחת בחשבון מספר נתונים, ואף פעם לא להסתכל על נתון אחד בלבד. אנו מסתכלים על גודל הזקיקים ועל הרכבם (זקיק צלול יכול להיות זקיק לקראת ביוץ או ציסטה שזהו שק נוזל שלא מכיל ביצית ולרוב חולף, וזקיק שאינו צלול יכול להעיד על מצב לאחר ביוץ), על עובי רירית הרחם, ועל רמת ההורמונים בדם. זו הסיבה שבמעקבי פוריות חשוב לבצע בדיקות דם במקביל לבדיקת האולטרסאונד. שתי הבדיקות משלימות זו את זו לכדי תמונה שלמה שמאפשרת לרופא לתת לך המלצות להמשך".
3 צפייה בגלריה
בדיקת ביוץ הריון
בדיקת ביוץ הריון
בדיקת ביוץ
(צילום המחשה: shutterstock)
עשיתי כבר ארבע פעמים מעקב זקיקים החודש, פעמיים בדיקת דם ועדיין אין ביוץ, גם אחרי מינון כפול של לטרוזול (בפעם השנייה החודש). עשיתי שוב אולטרסאונד היום והרופא אמר לחזור עוד יומיים לעוד אחד, מה לא תקין? למה אין ביוץ?
"לטרוזול, בדומה לתרופה אחרת ותיקה יותר בשם "איקקלמין", היא תרופה הגורמת לביוץ בנשים שאינן מבייצות באופן סדיר. 80% מהנשים שמטופלות בתרופה זו יבייצו. חלק מהנשים נזקקות למינון גבוה של התרופה על מנת לגרום לביוץ, כאשר הביוץ מופיע מספר ימים עד שבועיים לאחר הפסקת נטילת הכדורים. 20% מהנשים אינן מבייצות עם תרופות אלו, ואצלן נתקדם לטיפול בזריקות הורמונים על מנת לגרום לביוץ".
כמה זקיקים יכולים להיות עד השאיבה? איזה כמות נחשבת לתגובה טובה לזריקות?
"בהנחה שהשאלה היא לגבי טיפולי הפריה חוץ-גופית, כאן המטרה היא להשיג מספר ביציות רב ככל הניתן, מבלי לסכן את בריאותה של האישה. תהליך הפריה חוץ-גופית הינו תהליך של ניסוי וטעיה. אנו קובעים את מינון הזריקות על סמך גיל האישה, גובהה ומשקלה ובדיקות הדם ההורמונליות. בהתאם לתגובה שמתקבלת במינון הראשוני ניתן להעלות או להפחית את המינון ובכך לדייק יותר את המינון המתאים למטופלת הספציפית. לשאלתך, אין גבול למספר זקיקים שיכולים להתקבל עד השאיבה, אך אנו יודעים שמצב של מעל 10 זקיקים בכל שחלה מסכן את האישה בתגובת יתר שחלתית, ולכן אנו מכוונים להגיע למספר זקיקים צנוע יותר, 10-15 זקיקים\ביציות בכל סבב טיפולי".
ברוכים הבאים לערוץ "פוריות בקהילה" של מיינט ירושלים בשיתוף המרכז הרפואי הדסה.
המטרה שלנו היא להנגיש עבורכם את נושא הפוריות בשפה ברורה ופשוטה תוך הכרת המומחים הבכירים מהדסה שעוסקים בנושא. המומחים שלנו יתנו גם מענה לשאלות מעניינות וחשיפה לחוויות אישיות שיעזרו לגולשים לקבל ידע חשוב בתחום.
עשיתי היום מעקב זקיקים וus לקראת החזרה, יום 9 למחזור, מתי בעצם עושים החזרה? ומה זה אומר שאסטרוגן נמוך?
"יש שני אופנים להחזרת עוברים מופשרים: החזרה ב'מחזור טבעי' או ב'מחזור מתוכנן' באמצעות תרופות. בהחזרה ב'מחזור טבעי' עוקבים אחר התפתחות זקיקים בשחלה ועיבוי ריבית הרחם, בהתאם לאלו מתוכננת ההחזרה. יום ההחזרה נקבע בהתאם ליום הביוץ לגיל העובר בעת הקפאתו ואינו ניתן כמעט לתכנון מראש. במחזור 'מתוכנן' או 'מתוכנת' כאשר מחזירים עובר מופשר אנו צריכים להכין את רירית הרחם לעובי המתאים ולהתאים הטיפול לגילו של העובר בעת הקפאתו.
לצורך בניית רירית הרחם את מקבלת כדורי אסטרוגן וכעבור כמה ימים מוודאים בבדיקת העל-קול שאכן רירית הרחם התעבתה כראוי והרחם מוכן להריון. במידה ורירית הרחם לא התעבתה כראוי, ובבדיקת הדם רואים שרמת האסטרוגן נמוכה, הרופא יכול להעלות את מינון הכדורים או לתת לך אסטרוגן בצורה אחרת כמו כדור דרך הנרתיק או בצורת מדבקה. כאשר הרירית מעובה כמצופה, וחלפו לפחות 12-14 ימים של נטילת כדורי אסטרוגן, ניתן לתכנן את מועד ההחזרה של העובר. בשלב זה תקבלי תוספת של תרופה הורמונלית המכילה פרוגסטרון, כמספר הימים של העובר הקפוא, שלאחריהם תתבצע החזרת העובר המופשר. את הטיפול ההורמונלי את תמשיכי ליטול עוד מספר שבועות בתחילת ההיריון".
3 צפייה בגלריה
אישה מבייצת ביוץ
אישה מבייצת ביוץ
המתנה מורטת עצבים לביוץ
(צילום המחשה: shutterstock)
עברתי שתי שאיבות זקיקים אבל בשתי הפעמים הם היו ריקים וללא ביצית. מה הסיבה? ואילו פתרונות יש במצב כזה?
תשובה: "זקיק ריק" הוא תופעה מוכרת בספרות הרפואית המיוחסת לכך שזריקת ה"טריגר" (אוביטרל או דקפפטיל) לא נלקחה בזמן או לא נלקחה בכלל, כך שלמעשה לא התרחש השלב הסופי של הבשלת הביציות. סיבה נוספת לזקיק שלא מניב ביצית הוא זקיק שגודלו קטן (מתחת 16 מילימטרים) או גדול מדי (מעל 24-26 מילימטרים), שאז הביצית עוברת תהליך ניוון. יש נשים שאצלן מתקבלות ביציות בשלות רק בזקיקים בגודל גדול מהממוצע, אך לא ניתן לדעת מראש מי מהנשים מגיבה בצורה כזו. ולבסוף, אנו רואים בנשים רבות שלא כל הזקיקים מניבים ביציות, מסיבה שלא ידועה לנו".
לקחתי גונאל f 6 ימים ועכשיו 4 ימים מונפור ובכל זאת, אחרי 10 ימים לא מצאו אצלי זקיקים, זה נורמלי?
תשובה: "ישנן נשים שלוקח לשחלות שלהן זמן להגיב לטיפול ההורמונלי, בעיקר נשים עם וסתות לא סדירות, שזקוקות לטיפול ממושך במינונים נמוכים, היכול להימשך אפילו עד 20 ימי זריקות עד שמתקבלים זקיקים. לעומתן, בנשים עם וסת סדיר שלא מגיבות תוך מספר ימים, נעלה את מינון הזריקות בהדרגה עד שתתקבל תגובה. וישנם גם מקרים של נשים בקצה גבול הפוריות, שהשחלות שלהן אינן מגיבות לטיפול הורמונלי גם במינונים המקסימליים, ולנשים אלו יש להציע פתרונות אחרים".
אני אחרי סבב ראשון של הזרעה והיום עשיתי בדיקות זקיקים כדי להתחיל סבב חדש, נאמר לי לחכות לחודש הבא כי הזקיקים גדולים. מה זה אומר גדולים מידי?
"לעתים לוקח לזקיקים זמן להיספג, והם עלולים להתפתח לציסטה (זקיק בגודל של 3 סנטימטרים לפחות). ציסטה יכולה להפריש הורמונים המשפיעים על רירית הרחם ולכן על הסיכוי לקליטת הריון. זו הסיבה שיש להמתין חודש, מכיוון שלרוב הציסטות הקטנות הללו ייספגו וייעלמו לאחר הוסת הבאה".
כבר במשך כמה מעקבי זקיקים אחד אחרי השני באותו סבב, נראו כמה זקיקים אבל בהמשך הם נעלמו, בשני מקרים הם היו בגודל 11 ו-12 מ"מ, מה הסיבה שנעלמו?
תשובה: "זקיקים בגודל 10 מילימטרים ומטה נחשבים זקיקים קטנים ואינם נספרים במסגרת מעקב הזקיקים. יתכן והבדיקות בוצעו על ידי טכנאיות שונות, כאשר אחת מדדה 11 ו-12 מ"מ ואילו אחרת התרשמה מ-10 מ"מ ולכן לא ספרה אותם כזקיקים. כך או כך, מדובר בזקיקים שאינם גדלים ולכן יתכן שאת זקוקה לתרופות על מנת לגרום להתפתחות זקיקים".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 17:57, 11.03.21