הכירו את האחיות שמסייעות לזוגות רבים במהלך טיפולי הפוריות: נצחיה גבע נולדה בקיבוץ יפעת בעמק יזרעאל. היא אמא לארבעה ילדים, וגרה במבשרת ציון. מצעירותה אמה אמרה לה ולאחותה שמקצוע האחיות הוא מקצוע חשוב ועם השנים גילתה נצחיה על עצמה כי יש בה את החמלה והרצון לתת, תכונות הדרושות למקצוע. אחותה של נצחיה פנתה ללמוד את המקצוע, והיא בעקבותיה.
3 צפייה בגלריה
זוג טיפולי פוריות גבר אישה
זוג טיפולי פוריות גבר אישה
זוג טיפולי פוריות גבר אישה
(צילום המחשה: shutterstock)
"את הכשרתי בסיעוד רכשתי בבית הספר לאחיות בבית החולים השרון, מאוחר יותר השלמתי את הלימודים האקדמאיים באוניברסיטת תל אביב. בתחילת דרכי כאחות עבדתי במחלקות פנימיות, במחלות כרוניות וקשישים", מספרת נצחיה על תחילת דרכה.
נצחיה עבדה בכמה בתי חולים והייתה אחות אחראית במחלקה פנימית בבית החולים הכרמל, כשכל הזמן חשה שמשהו חסר לה בעבודה.
"בחופשת הלידה השלישית שלי התקשר אליי פרופ' נרי לאופר שהיה מחלוצי הטיפול בהפריה חוץ גופית (IVF) בישראל, והציע לי לעבוד בתחום עליו הוא אחראי. לאחר 12 שנה של עבודה בתחום הרפואה הפנימית שוכנעתי על ידו לשנות תחום ולעבוד ביחידה להפריה חוץ גופית גם אם אותה עת לא היה לי ידע בתחום זה. כך קרה שבשנת 1991 התחלתי לעבוד בבית החולים הדסה ביחידת ה- IVF ומאז אני נמצאת שם 30 שנה".
נצחיה מספרת שבתחילת הדרך לא הייתה הגדרה לתפקיד האחות ביחידות ה-IVF. "הרופאים שמעו שיש טכנולוגיה חדשה, והיו שיזמו ונסעו ללמוד אותה בחו"ל, כשחזרו לארץ הם לימדו את האחיות אבל לא הייתה הגדרה לתפקיד, תוך כדי עשייה וככל שהטכנולוגיה התקדמה הגדרנו את התפקיד", היא מספרת. עוד היא מוסיפה: "אני מרגישה סיפוק רב מכך שזכיתי להיות בין הראשונים שעיצבו את תפקיד האחות ביחידות ה-IVF".
בתחילת הדרך זוהו פערים בתחום הסיעוד בין היחידות השונות בבתי החולים בארץ, דבר שהוביל לפתיחת קורס בתחום על מנת ליצור סטנדרטיזציה של ידע. כיום מדובר על תחום מוכר עם בקרת איכות של משרד הבריאות, ולאחרונה ניפתח בפיקוחו של משרד הבריאות קורס על בסיסי ראשון לאחיות ביחידות ה-IVF.
3 צפייה בגלריה
נצחיה גבע
נצחיה גבע
נצחיה גבע
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
מקצוע הסיעוד ביחידות ה-IVF, כך מסבירה נצחיה, מצריך ידע מקצועי ויכולת הכלה ואמפטיה כלפי מטופלים שמגיעים ליחידה. "יש הרבה עומס רגשי על זוגות עם בעיית פוריות. הרי כל נערה יודעת שבבוא העת היא תהיה לאם, דבר שהוא מובן לה מאליו, ולפתע הידיעה שאולי לא תוכל להביא ילדים לעולם מהווה מעמסה רגשית מאוד גדולה", אומרת נצחיה.
"יש מחקרים שמראים שיש פער ניכר בין נשים לגברים בהתייחסות לקשיים בלהביא ילד לעולם – נשים מגיבות רגשית למצב קשה יותר מגברים. עוד נמצא כי גברים מבקשים אומנם לחוות הורות אולם ציינו שחשובה להם בעיקר הזוגיות. הדבר עלול ליצור מתחים בין בני הזוג, ולפעמים הזוגיות והמיניות עומדים במבחן. לנשים תתכן אף פגיעה בדימוי העצמי.
"מתוך רצון לשמור על הפרטיות בתחום הרגיש של אי פריון תתכן הסתרה מהסביבה הקרובה, ולא אחת נשים מוצאות עצמן מנותקות ממערכות תמיכה משפחתיות וחברתיות. בזמן התהליך קיים קושי לקיים חיי שגרה עקב הצורך לבצע בדיקות וטיפולים חוזרים. המאמץ הפיזי והנפשי המושקע בתהליך הטפול עלול להביא לידי הפסקת עבודה ועצירת קריירה. הטיפול מלווה בשינויים הורמונליים, העלולים לגרום לתופעות גופניות ושינויים במצבי רוח. לעיתים קיימת תחושה של איבוד שליטה על הגוף ואי וודאות בתוצאה המקווה".
ברוכים הבאים לערוץ "פוריות בקהילה" של מיינט ירושלים בשיתוף המרכז הרפואי הדסה.
המטרה שלנו היא להנגיש עבורכם את נושא הפוריות בשפה ברורה ופשוטה תוך הכרת המומחים הבכירים מהדסה שעוסקים בנושא. המומחים שלנו יתנו גם מענה לשאלות מעניינות וחשיפה לחוויות אישיות שיעזרו לגולשים לקבל ידע חשוב בתחום.
בתוך כל מורכבות הטיפול הזה באות האחיות לעשות סדר. "הנשים מגיעות לפגישה הראשונה עם רופא מומחה בתחום הפוריות. הן מתבקשות לבצע בדיקות שגרה, ולאחר מכן מתקיימת ישיבת צוות משותפת בין רופאים ואחיות שם מתדיינים על טיפול המתאים לאותה מטופלת. בהמשך, מתבצעת הדרכה לכל זוג לפני טיפול ראשון", מסבירה נצחיה.
"אנו יושבות בפרטיות עם המטופלים להעביר ידע בתחום ולפרט את שלבי הטיפול. אנו מראות להם מהי מערכת הפוריות ומסבירים כיצד נוצר עובר באופן טבעי והיכן נכנסת ההתערבות שלנו. אנו מספרות על שלבי הטיפול, אורכו, ועל השימוש בתרופות השונות. תוך כדי השיחה והעברת המידע מתפתח אמון בין המטופלים לאחות", מסבירה נצחיה ומוסיפה כי הן מסבירות למטופלים שמדובר על תהליך טיפול שאינו בהכרח חד פעמי.
3 צפייה בגלריה
בני זוג טיפולי פוריות גבר אישה
בני זוג טיפולי פוריות גבר אישה
"עוזרים לזוגות לחצות את הגשר"
(צילום המחשה: shutterstock)
"תוך כדי שיחה אישית אנו מזהות בעיות סיעודיות המלוות את התהליך. אנו מבררות אם יש מעגלי תמיכה וכוחות נפשיים לעבור את הטיפול. אנו מסבירים כי מדובר בתהליך וכי לא מובטחת הצלחה מהפעם הראשונה".
נצחיה מוסיפה ואומרת כי כישלון יכול להוביל למצוקה נפשית ועל המטופלות לגייס כוחות פיזיים ונפשיים להמשך. כאן אנו ובשיתוף עם עובדת סוציאלית מעניקים את התמיכה הרגשית הנדרשת על מנת שתוכלנה להמשיך בטיפול.
נצחיה מסבירה שבמחלקה אווירה אוהדת, והן שם כדי לתמוך, להסביר וללוות את המטופלות והזוגות. היא מספרת גם שהעבודה ביחידת ה-IVF היא בשיתוף פעולה מלא בין רופאים, עובדי המעבדה והאחיות.
"לא תתכן החלטה חד צדדית, כל אחד אחראי על תחומו אך גם מסתייע באחרים. האחיות מהוות את ליבת המערכת, הן אלו שנוכחות כל היום במרפאה נפגשות תדיר עם המטופלות והן אלו המתאמות בין כל הגורמים המשתתפים בטיפול המורכב".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:27, 16.03.21