1 צפייה בגלריה
ליאון. צילום: אלכס קולומויסקי
ליאון. צילום: אלכס קולומויסקי
ליאון. צילום: אלכס קולומויסקי
1.כשהגלגל מסתובב לו. לרגע מסוים נדמה היה שההיסטוריה חוזרת על עצמה. הזמן: שעה לאחר סגירת הקלפיות. המקום: מטה משה ליאון באולמי 'פביליון' בתלפיות. הקרב הצמוד בינו לבין עופר ברקוביץ' הזכיר את זה שהיה כאן לפני חמש שנים והסתיים בניצחון דרמטי ותחושות קשות בקרב אנשי ליאון.
אחרי ספירה של 70 אחוז מהקולות התמונה היתה קודרת וניבאה שליאון שוב יסיים את מערכת הבחירות בצד המפסיד. הצוות הקרוב לליאון כבר נערך לנאום הפסד ובאולפני התקשורת החרדית כבר החלו להסיק מסקנות. באותה שעה הסתגר ליאון בביתו, יחד עם זוגתו וילדיו. את שעת המתח שנראתה באותם רגעים כשעה קשה, הוא העדיף לעשות עם בני המשפחה.
אלא שקצת אחרי חצות משהו השתנה. ההיסטוריה באמת חזרה על עצמה, אלא שהפעם ליאון היה בצד השמח של המהפך. מנחה האירוע ב'פביליון', שדרן הרדיו מנחם טוקר, בישר במערכת ההגברה כי הפער נסגר ובין רגע אווירת הנכאים התחלפה בריקודים סוערים של 'אנחנו מאמינים בני מאמינים'. כשהתברר שהפער בינו לבין ברקוביץ גדל משמעותית והניצחון הוא סופי, קיבל ליאון טלפון. "אתה יכול להגיע", אמרו לו אנשיו.
וכך, באיחור של חמש שנים ואחרי אחת ממערכות הבחירות הקשות והצמודות שידעה העיר, השלים ליאון את המשימה הגדולה שלו – להפוך לראש העירייה.
2.לא רק דרעי וליברמן. ובחזרה לניצחון הגדול של ליאון. כולם דיברו לפני הבחירות על כך שמי שמושך בחוטים של הקמפיין הם אביגדור ליברמן ואריה דרעי, אך בשטח פעלו לא מעט יועצים, שחתומים גם הם על הניצחון. אחד מהם הוא אבי אבוחצירא, יועצו של שר הביטחון המתפטר אביגדור ליברמן ומי שניהל עבורו את המגעים עם המפלגות החרדיות. בשקט בשקט הוא פקד את בתי הרבנים ובשורה של מפגשים חשאיים רקח עבור ליאון את הדיל שהוביל אותו לניצחון.
לצידו של אבוחצירא ניהלו את האסטרטגיה והמסרים במגזר החרדי שניים – ירח טוקר, ושמעון ברייטקופף. טוקר (36, אב לחמישה) הוא יועץ אסטרטגי חרדי, שניהל קמפיינים למערכות הבחירות הבולטות של יהדות התורה בשנים האחרונות. הוא הריץ את הרב דוד לאו בהתמודדות לתפקיד הרב הראשי לישראל, היה חבר בצוות ההסברה הישראלי של המפלגה הרפובליקנית בקמפיין טראמפ ויועץ תקשורת ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מזה כעשור.
טוקר ניהל את מערך ההסברה החרדי של ליאון עוד מהימים הראשונים של הקמפיין, אל מול המדיה החרדית ומול בתי הרבנים וזאת במקביל לניהול מטה ההסברה של ׳דגל התורה׳, שהגיעה גם היא לניצחון סוחף בבירה ולהישג של שישה מנדטים. טוקר היה בימים האחרונים צמוד לליאון וליווה אותו ביום הבחירות בסיורים ברמת שלמה, הר נוף ובריכוזים החרדיים שהובילו לניצחון.
איש סודו הקרוב של ליאון במגזר החרדי הוא שמעון ברייטקופף, 33, תושב שכונת בית וגן. הקשר בין השניים החל לפני חמש וחצי שנים, כשברייטקופף מונה לנהל את המטה החרדי של ליאון בהתמודדות הקודמת. בשנים האחרונות נותרו השניים בקשר יום יומי ואף נצפו יחד באירועים ציבוריים.
החברות עם ברייטקופף, המשמש כפרשן הפוליטי של עיתון 'משפחה', הוכיחה את עצמה במערכת הבחירות האחרונה בעצות וסגירת פינות מאחורי הקלעים, גם כשנראה היה שההתמודדות חסרת סיכוי בשל ריבוי המועמדים והתפצלות הקול החרדי. ברייטקופף לא נשא הפעם בתפקיד רשמי במטה ליאון, אך צפוי להמשיך להיות מהכוורת הקרובה של ראש העירייה בחמש השנים הקרובות.
עוד בכוורת הקרובה של ליאון שתרמו לניצחון: הפרסומאי רן לוי, שניהל עבורו גם את הקמפיין הקודם ויועצי התקשורת שרי הררי ויונתן משעל, שהחלו לעבוד עם ליאון זמן קצר לאחר שהכריז על מועמדותו לראשות העירייה.
3. חלוקת השלל. אחת השאלות המרכזיות שעומדת כעת על הפרק היא איך תיראה הנהלת העירייה תחת משה ליאון. לראש העירייה בירושלים יש שמונה סגנים בשכר, עליהם יש לא מעט טוענים לכתר. נושא תפקיד זה זוכה למשכורת של כמעט 40 אלף שקלים בחודש, לשכה מפנקת בבניין 1, צוות עוזרים ועוד שלל תופינים.
אז מי יקבל סגן? החרדים, שהעניקו לליאון את הניצחון, צפויים להיות דומיננטיים בקדנציה הקרובה, ולקבל לא פחות מחמישה סגנים. על פי הסיכומים עם הסיעות שתמכו בו עוד לפני הסיבוב השני, מסתמן שליאון יעניק שני סגנים לסיעת דגל התורה – לישראל קלרמן ולאליעזר ראוכברגר (שעשוי לקבל את תיק הכספים), שניים לסיעת ש"ס – צביקה כהן (שאמור לקבל את תיק החינוך החרדי) וסגן נוסף שיתחלק בין שני חברי הסיעה ברוטציה, סגן אחד ליוסי דייטש מ'אגודת ישראל' (שאמור לקבל את תיק התכנון והבנייה), סגנות נוספת ברוטציה בין חגית משה (הבית היהודי) לאריה קינג, וסגנות ברוטציה שהובטחה לאלישע פלג מ'הליכוד'.
האם זה אומר שאנחנו הולכים לראות שליטה חרדית במועצה? בשלב זה יש מי שמנסים להרגיע את הרוחות. "בקדנציה האחרונה היינו ארבעה סגנים חרדים, החרדים היו רוב גם בקואליציה של ברקת והשמיים לא נפלו. ננהל את העיר בהוגנות, ביושר ובהגינות כלפי כל המגזרים", מצהיר ראוכברגר. "אני מבין תושבים חילונים שמדברים במובנים של לעזוב את העיר כי משה ליאון ניצח, מבין לליבם כי לפעמים בבחירות דמוקרטיות יש אכזבות, כך זה עובד. אבל תמכו בליאון אלפים מהציבור החילוני ואני בטוח שהוא יהיה ראש עירייה מצוין".
"לך אחורה לשנת 1993", מוסיף קלרמן. "לצידו של אהוד אולמרט היו חמישה סגנים חרדים. החלוקה הזאת הייתה כבר לפני 25 שנים. בגלל שלא תמכנו בניר ברקת אז מספר הסגנים החרדים אצלו היה נמוך יותר. נכון שאנחנו מייצגים מפלגה סקטוריאלית, אבל אנחנו באים לשרת את כולם. יש חוקים, יש סטטוס קוו, והכל יתנהל כדת וכדין, אני לא חושב שיש מקום לחשש חילוני".
4. מיריב לשותף קואליציוני? עוד שאלה מעניינת שנמצאת על השולחן היא מה יעשה ליאון בנוגע ל'התעוררות'. לפי חלוקת הסגנים הוא נשאר עם הצעה סגנות מלאה וסגנות ברוטציה אותה הוא יכול להציע לסיעה הגדולה במועצה. אלא שעל פניו נראה כי ברקוביץ' לא יסתפק בזאת ולטענת גורמים בסביבתו אם ליאון רוצה אותו כחלק מהקואליציה, הוא צריך התחיייבות לשני סגנים, אחרת אין על מה לדבר.
ברקוביץ שמר כל הדרך אמונים למס' 2 שלו, עינב בר כהן ופסל כל דיל שדרש ממנו להזיז אותה מהמקום השני. מעמדה צבר תאוצה בקדנציה החולפת וכיום יש ב'התעוררות' לא פחות ממחנה שלם של תומכים צעירים שנמצאים שם רק בשבילה. גורמים שונים בסיעה הפלורליסטית מעריכים כי אם היא לא תמונה לסגנית ראש העירייה היא לא תמשיך במועצה. ברקוביץ לא יתן לזה לקרות – וכדי ש'התעוררות' תהיה בקואליציה מישהו משאר השותפים יצטרך להתפשר.
"אני מקווה שברקוביץ אכן יהיה חלק מהקואליציה", אומר ראוכברגר. "עופר הוא איש הגון, ישר דרך ועם ראש על הכתפיים. שיתפנו פעולה איתו פעמים רבות, הוא מרכיב חשוב ואני מקווה שהוא יצטרף".
5. אז מה הלאה? אין ספק שחובת ההוכחה עוברת כעת למשה ליאון. בחמש השנים הבאות הוא יצטרך להתמודד עם הטענות שהוטחו בו כי הוא למעשה עושה דברם של דרעי וליברמן וינסה להראות שהוא פוליטיקאי חזק בפני עצמו. אתגר נוסף יהיה להרגיע את הציבור החילוני, בטח אחרי קמפיין 'ירושלים נפלה' של יריבו ברקוביץ'.
בנוסף הוא ייאלץ להתמודד עם משהו שלא היה כאן מעולם – ראש עירייה ללא סיעה ויצטרך לנהל קואליציה שמורכבת ברובה מנציגי החרדים ומהציונות הדתית. המחנה הפלורליסטי אמנם איננו רוב, אך נציגיו הפעם יהיו הרבה יותר דומיננטיים. המבחנים הראשונים שלו יהיו כבר בשבועות הקרובים - האם יצליח לצרף את 'התעוררות' לקואליציה רחבה מקיר לקיר, איך יתמודד עם קונפליקטים וסוגיות הקשורות לסטטוס קוו (שמחלקן הוא נמנע מלהתערב בקדנציה הקודמת) וכיצד יפתור אותן בקואליצייה עם רוב חרדי. מה שבטוח - קל זה לא הולך להיות.