3 צפייה בגלריה
ליאון וברקוביץ. צילום: אלכס קולומויסקי
ליאון וברקוביץ. צילום: אלכס קולומויסקי
ליאון וברקוביץ. צילום: אלכס קולומויסקי
4 ימים לבחירות: ביום שלישי בצהריים ייצאו לבחור אלפי הירושלמים בראש העירייה הבא – משה ליאון או עופר ברקוביץ. רגע לפני שאלנו אותם על הסוגיות שמעניינות את התושבים.
ליאון עונה
מי יבטיח שאם תיבחר לא תסגור להם חלק נוסף מהעיר בשבת? "כמו שאני אצטרך לדאוג לחרדים, אצטרך לדאוג לחילונים. אני אהיה ראש עיר של כולם. יש לכולם צרכים. כולם יחיו פה יחד וכל אחד יכבד את צרכיו של השני".
מהתוצאות ניתן להסיק שמהציבור שאינו חרדי קיבלת 6,000 קולות בלבד. נכשלת? "התשובה פשוטה: היתה תקלה בפתקים הלבנים שלנו. נכתב עליהם רק שם הסיעה שלי 'ירושלים שלנו' ואותיות ההצבעה 'יד', כשבטעות אנוש לא נכתב 'בראשות משה ליאון'. ידעתי את זה כבר לפני הבחירות והבנתי את המצב אבל לא התבכיינתי ובחרתי להמשיך הלאה כי הבנתי שאין פתרון של ממש. אם לא הטעות בפתקים הייתי מקבל שלושה מנדטים. מפילוח ההצבעה לראשות העיר קיבלתי קולות לפחות מ־20 אלף כאלה שאינם חרדים. ולא, אינני חושב שהעובדה שאין לי סיעה במועצה תפריע לי לתפקד כראש עיר".
3 צפייה בגלריה
משה ליאון בכותל. צילום: אוהד צויגנברג
משה ליאון בכותל. צילום: אוהד צויגנברג
משה ליאון בכותל. צילום: אוהד צויגנברג
אמרת שעופר איובי יביא לך 12 אלף קולות מגילה, אבל בשכונה הזו זכית רק ב־1,400 קולות. גם דני בונפיל לא סיפק את הסחורה. "זה מה שקורה כשיש ריבוי מועמדים. זה לא פשוט למצוא את המצביעים והתומכים. בעיה נוספת היא שאנשים אומרים לך אנחנו נצביע לך, אבל כמו שראינו אחוזי ההצבעה בשכונות החילוניות היו נמוכים מאוד, אנשים לא הולכים להצביע. זו בעיה. אני מעריך את עופר איובי. הוא תרם כל חייו למען ירושלים ואני גאה שהוא היה לצידי, ואני מאחל לעיר שהוא ימשיך לשרת אותה. אין פה אכזבה ואין פה חיפוש אשמים. הגעתי למקום הראשון וניצחתי מועמדים משמעותיים שהיה קשה מולם. כל אחד עשה את המקסימום. התוצאות אינן משביעות רצון אבל זה המצב".
מי ערב שלא תהיה הבובה של דרעי, ליברמן וגפני בחמש השנים הקרובות? "עשיתי הרבה תפקידים ציבוריים. מריונטה של מישהו אף פעם לא הייתי. דרעי, ליברמן וגפני אנשים עסוקים, כל אחד מתעסק בעבודה שלו. מעבר לכך, אני אומר שאני גאה לגמרי בתמיכתם בי. גם שאר שרי הממשלה חברים טובים שלי וכולם יסייעו לי בתפקיד".
לפני שבוע פורסמה הקלטה של רב בכיר שאומר שהצבעה לליאון תסייע לטהר את ירושלים כולה כעיר חרדית. "אני מבטיח לקוראים שאין לי כל כוונה להרחיק את החילונים, ואני לא רוצה לטהר אף שכונה מחילונים. השכונות ימשיכו לתפקד כמו שעשו עד היום. יהיו בהן גם חרדים וגם חילונים. כל אחד יחיה לפי אמונתו בלי לפגוע בשני".
מדוע נעלמת פעמיים בדיון חשוב לגבי מתחם התחנה ופעולתו בשבת? "קודם כל לא נעלמתי. פעם אחת הייתי ופעם אחת לא הייתי. עשו מהדיון על מתחם התחנה קרקס שלא הייתי מוכן להיות חלק ממנו. בסופו של דבר במתחם יישאר הסטטוס קוו הקיים בעיר. מסחר לא יהיה בשבת. שאר הדברים שפועלים ימשיכו לפעול על פי החוק".
החזקת את תיק המינהלים הקהילתיים, אך לפחות שבעה מהמנהלים לא תמכו בך במוצהר. "אתה לא מצפה שמאה אחוז יהיו איתך. מי שלא תמך בי זה לא כי הוא לא רוצה אותי אלא מסיבות אחרות. חלק מהם חברים של מועמדים אחרים, חלק נוסף התמודדו ברשימות אחרות, ואני לא חושב שזה קריטריון עבורי - רוב יושבי ראש המינהלים היו מרוצים ממני".
למה לפני הסיבוב השני אתה מסרב להגיע לעימותים? "ברקוביץ' מרשה לעצמו משום מה לשחרר את חרצובות לשונו יותר מדי. שבעה חודשים ביליתי מול עופר בעימותים עד אין סוף. אני חושב שלשנינו אין מה לחדש יותר, לכן אין מקום לפאנלים נוספים. הוא צועק וצועק. זה לא אומר שאני צריך להיסחף אחריו. מיצינו את העימותים. היו יותר מ־30, מספיק".
ברקוביץ עונה
המתחרים שלך מגחכים על ניסיונך. "מגוחך ולא רציני שטענה כזאת באה בעיקר ממישהו שמייצג רק עסקנות. מישהו שאומנם היה בהרבה משרות ציבוריות אבל אין לך מושג מה הוא עשה בכל אחת מהן. אני בא עם ניסיון פיקודי משירותי בצה"ל, ליאון רק יכול להביט בהערכה על שבעה מנדטים שלנו".
למה אתה לא חושף את נותני ההלוואות שלך? "מבקר המדינה רואה בכך עסקה כלכלית לכל דבר ועניין. 'התעוררות' קיבלה שבעה מנדטים כך שכל המלווים יקבלו את כספם בחזרה. אני פעלתי על פי הנחיות מבקר המדינה. קיבלתי הלוואות מאנשי ימין ומשמאל".
גורמים שאמורים להיות מהמחנה שלך מודים כי הם מצביעים לך מחוסר ברירה. "אף אחד מהמועמדים לא מגיע עם ניסיון כמו שלי. אנשים לוקחים את גילי ועושים לו פרשנות. אני מגיע עם ניסיון של הקמת תנועה חברתית, יש לי קבלות. הצוותים שלי מורכבים ממבוגרים וצעירים יחדיו. אני מגיע כאיש ישר שלא מחויב לאינטרסים זרים. אני רואה בגילי הצעיר יתרון. מי שאומר שאני לא כשיר מוזמן לבוא לפגוש אותי ולהכיר אותי מקרוב. אני אלטרנטיבה טובה, לא ברירת מחדל. אני לא עוסק באותם אנשים שרואים בי כך. הבאתי שבעה מנדטים וזו ההוכחה הכי גדולה לאמון הגדול בי".
3 צפייה בגלריה
ברקוביץ בכותל. צילום: אוהד צויגנברג
ברקוביץ בכותל. צילום: אוהד צויגנברג
ברקוביץ בכותל. צילום: אוהד צויגנברג
יו"ר אגודות הסטודנטים כועסים על הטענה במצע שלך שהגופים שלהם לא פעילות מספיק במרחב העירוני. "הכוונה היא לא לביקורת על אגודות הסטודנטים. יש פה ביקורת על זה שאפשר לגרום להן להיות משפיעות יותר במרחב העירוני ולאו דווקא בתוך הקמפוסים. הביקורת היא עלינו, על 'התעוררות'. אני מתנצל אם זה לא הובן כראוי".
אנשים שהיו בסביבת עבודתך מספרים שיש לך בעיות קשות ביחסי אנוש. "טענה מגוחכת. יחסי האנוש שלי מעולים. זאת הסיבה שהגעתי לאן שהגעתי. הקמתי תנועה שמבוססת על שותפויות. זאת טענה לא עניינית, ועצובה אפילו".
הבטחת קמפיין ללא דילים עם החרדים ועכשיו אתה מציע להם עולם ומלואו. אתה לא מרגיש ששיקרת לבוחרים? "מה אני מציע להם? לא היו דברים מעולם. אני מדבר עם מצביעי אלקין ודייטש וקורא להם להצטרף אלינו. לא מדובר פה בדילים ואני לא עושה דילים. אני מציע שותפויות בלי לסטות במאומה מתוכנית ברקוביץ' והעקרונות שלנו. אדאג לכל הציבורים, וזה כולל את הציבור החסידי".
שיעורי ההצבעה אצל החילונים היו נמוכים מאוד. איך תשנה את זה? "התגייסו אלף מתנדבים חדשים מאז הסיבוב הראשון. כל האופרציה הולכת להתמקד בלהוציא אנשים להצביע. אנחנו נערכים גם עם עובדים בשכר ועם עוד כוח אדם רחב שיפעל להוציא את הציבור לקלפיות. אין ספק שאם הפעם הציבור הירושלמי לא ייצא להצביע אנחנו נפסיד. אנחנו בקרב על הבית. מי שלא מצביע נוהג בחוסר אחריות. זה יביא לשלטון שיגרום לציבור הציוני לעזוב את ירושלים".
טוענים שאתה גונב קרדיטים ומנכס לעצמך הישגים שגם אחרים פעלו למענם, כמו המאבק להצלת פאב 'המפלצת' או מעונות הסטודנטים באגרון. "מי שאפשר את פתיחת פאב המפלצת הייתי אני. לא התיימרתי להציג דברים ככאלה שהובלנו בבלעדיות. במערכת העירונית יש שותפויות. כמובן שלהרבה דברים היינו שותפים עם אחרים. נכון שאת עניין מעונות הסטודנטים החלו כשאני הייתי עוד חייל בסדיר, אבל בפוליטיקה יש ייזום ויש ביצוע, כמו שאולמרט יזם את הרכבת הקלה וזה התממש בתקופת ניר ברקת, כך את מעונות הסטודנטים יזמו אחרים ואנחנו הובלנו וביצענו. אני לא עוסק בקרבות קרדיטים. הרבה אנשים מקנאים בהישגים שלנו. היה לנו מבחן בקלפי, אנחנו התנועה הגדולה ביותר, זה לא סתם. אני חושב שעכשיו כולם צריכים לסתום את הפה".