2 צפייה בגלריה
מיכל שלם. צילום: יואב דודקביץ'
מיכל שלם. צילום: יואב דודקביץ'
מיכל שלם. צילום: יואב דודקביץ'
אחרי 20 שנים לצידו של ניר ברקת ועשור כראש הסגל שלו בעיריית ירושלים, מיכל שלם שוברת שתיקה -ועונה על כל השאלות הקשות. "אלו ימים מורכבים, סופו של פרק משמעותי בחיי", היא מנסה לסכם. "האתגר כרגע הוא להשאיר את העיר לשלטון הנכנס בצורה הטובה ביותר. חפיפה, סגירות אחרונות, ולוודא שהכל יעבור חלק. באופן כללי אני שמחה, זה זמן לשינוי, בכל זאת 20 שנה".
קדנציה נוספת? למה לא
שלם (55) עובדת לצד ברקת כבר שני עשורים, חלקם באופוזיציה ושתי קדנציות בלב העניינים של קומה 6 בכיכר ספרא. "קשה לי להגיד שמיציתי, מדובר בתפקיד הכי מאתגר בעולם", היא אומרת. "בבוקר יש לי לו"ז מסודר ותמיד בסוף היום אני מוצאת את עצמי עם אלף דברים בלתי צפויים".
לפני מספר חודשים הודיע ברקת כי הוא אינו מתמודד לקדנציה נוספת. שלם, כך מסתבר, הייתה מאלה שניסו להניע אותו מהחלטתו. "אם ניר היה מתמודד הוא היה לוקח בהליכה", היא מסבירה. "לאורך כל הדרך הוא מקבל בסופו של דבר את ההחלטות שלו בעצמו. אני מודה שאני מאלה שחשבו שיש מקום שיישאר לקדנציה נוספת כי יש לו עוד הרבה דברים לעשות. יחד עם זה, אני מאוד מבינה ומקבלת את החלטתו להמשיך הלאה. הרצון שלו להשפיע ברמה הלאומית מובן לחלוטין".
שאלת המיליון דולר בימים אלה בכיכר ספרא היא האם שלם תמשיך לצידו של ברקת גם בזירה הארצית, או שדרכיהם ייפרדו לאחר שני עשורים של עבודה משותפת. "כרגע אני עסוקה בסיום הקדנציה והיערכות להעברת מקל מסודרת, במהלך העשור האחרון הטמענו תרבות ארגונית שאני גאה בה, היכולת להעביר לבאים אחרינו תורת הפעלה מוסדרת ולשמר את הידע הוא חלק בלתי נפרד, דבר שאנחנו לא זכינו לו כשנכנסנו לעירייה לפני כעשור ולמעשה נאלצנו לבנות הכל מאפס. אין לי ספק כי בפרקים הבאים אמצא את עצמי במקום משמעותי, מקום בו אוכל להשפיע.
"ניר ואני הולכים דרך ארוכה ביחד, אני מאמינה ביכולת המנהיגות שלו ושותפה לחזון. אנחנו נמשיך לשתף פעולה גם בעתיד בצורה כזו או אחרת".
"מודעת למה שחושבים עליי"
שלם לא מפחדת להתמודד עם הביקורת שמופנית כלפי ברקת וגם כלפיה באופן אישי. בשיחה היא מתגאה בכך שייסדה בעירייה שולחנות עגולים, אשר במסגרתן העירייה נתנה משקל רב לדעת הקהל במגוון נושאים ודוחה על הסף את הטענה הרווחת כי עיריית ירושלים של ברקת הייתה מנותקת מהציבור. "זו טענה שיסודה בשנה האחרונה כשהבחירות הופיעו בפתח, על ידי גורמים פוליטיים שפרשו מהקואליציה על מנת לבנות אג'נדות כאלה ואחרות לקראת הבחירות, וזה בסדר", היא אומרת. "אבל המציאות היא שונה לחלוטין. אחד הדברים הראשונים שעשינו לפני עשור כשנכנסנו היה להקים לשכה לפניות ציבור שמטפלת באלפי פניות בשנה. מגוחך לטעון שאנחנו מנותקים, פשוט לא".
2 צפייה בגלריה
שלם וברקת. צילום: שלומי כהן
שלם וברקת. צילום: שלומי כהן
שלם וברקת. צילום: שלומי כהן
במהלך השנים שלך בתפקיד היו גם טענות רבות עליך. על קשיחות יתר, כוחניות ואגרסיביות. "אני לא מופתעת. יש לצערי תפיסה סטריאוטיפית שאישה חזקה ומצליחה היא אישה כוחנית ורעה. עם סטריאוטיפים קשה להילחם. מודה שפחות השקעתי בטיפוח התדמית שלי. אני מודעת למה שחושבים עלי אנשים. אני לא פה בשביל טייטלים, באתי כדי לעבוד, אני שחקנית נשמה. צריך להבין שאני נמצאת בצומת מאוד רגישה, כל הקונפליקטים מצטברים אצלי בחדר. בכל סוגיה שנגעתי בה היו מי שיצאו מרוצים, אבל היו מטבע הדברים גם הרבה אנשים מאוכזבים וכועסים. זה בסדר. בסופו של יום אני בוחנת את עצמי במבחן התוצאה - 150 ישיבות מועצה, אלפי כינוסי ועדות. זו מלאכת מחשבת של מו"מ וגישור, ותמיד יש את מי שיוצא פחות מרוצה".
שלם ממשיכה: "ברקת נבחר על בסיס מצע מאוד מסוים ומדיניות שעליה הוא התחייב לבוחר, התפקיד שלי הוא לקדם את מדיניות ראש העיר ומה לעשות, לא תמיד כולם מרוצים. אז יכתבו עלי ויגידו, זה בסדר.
"חשוב שתבין - לא משנה מה הייתי עושה, התדמית הקשוחה והאגרסיבית שנוצרה סביבי הייתה אותו דבר. אני משמשת כתפר בין המקצועי לפוליטי, צומת רגישה, כך או כך הייתי חוטפת. אגב, אני לא נמצאת פה כדי להיות נחמדה, אלא כדי לעשות את עבודתי. אני לא בן אדם מושלם, עשיתי טעויות שאני מצטערת עליהם, מי שלא טועה לא לומד".
חברי מועצה פלורליסטים טוענים שאת אשמה בפרישת 'ירושלמים' ו'התעוררות' מקואליציית ברקת כי אף פעם לא ניתנה אפשרות אמיתית למחזיקי התיקים לשיתוף פעולה אמיתי עם ראש העירייה.
"אני לא רוצה להיות בוטה מדי אבל זה קשקוש. מי שאמר לך את זה עושה הנחות לעצמו, הכי קל זה להגיד הבעיה לא אצלי, מיכל שלם אשמה. ניהלתי בשמו של ניר את הקואליציה בהוגנות רבה. בסופו של יום, כל חברי הקואליציה חתומים על הסכם שבבסיסו אומר שחבר המועצה יצטרך לסייע לראש העירייה לקדם את מדיניותו. קרו פעמים שחברי מועצה לא הלכו איתנו באותו ראש ולא בשל טענות ענייניות, אלא בגלל שיקולים פופוליסטים ופוליטיים. כשחבר מועצה הולך נגד מדיניות ראש העירייה, אז היחס בהתאם. לגיטימי. כשראש העירייה מבקש לקדם החלטה, מצופה מחברי הקואליציה ליישר קו.
"יש חברי מועצה שניסו לעגל פינות ולהעביר החלטות בשביל התמונה והקרדיט, אז לא תמיד זה התאפשר. עוד משהו שחטפתי עליו זה חברי מועצה שניסו להוביל מהלכים מבורכים אפילו, אבל בעלי השלכות תקציב נרחבות. זה לא הכסף של אמא שלי, הרבה פעמים אני הייתי זו שצריכה להעמיד דברים במקומם".
לכלוך? "יש הרבה מה לשפר"
במבט מסכם לאחור, שלם מנסה לא להפריד את תקופת ברקת בעירייה לשתי קדנציות. "אני מכירה את הטענות שניר היה ראש עירייה טוב יותר בקדנציה הראשונה", היא אומרת. "אני לא מסתכלת על זה כשתי קדנציות אלא על רצף של עשור. אחת הטענות על ניר בקדנציה הראשונה היא שלא ראו תוצאות, בקדנציה השניה חנכנו את הפרויקטים וזו הייתה התשובה לכולם. בשנת 2008 הבילוי הכי טוב בעיר היה לנסוע לתל אביב, היום זה הפוך – עולים לירושלים מכל מקום בארץ".
ועדיין, יש המון טענות על בעיות לכלוך וזבל. "חלק גדול מזה הוא פולקלור, זו תפיסה שקשה להתמודד איתה. תסתובב בעיר כיום ותסתובב לפני עשור, הבדלי שמים וארץ. אלו תהליכים שלוקחים זמן, ויש הרבה מה לשפר אבל מפה ועד 'העיר מלוכלכת' המרחק גדול".
יש מי שטוען שברקת ניסה לבצע מחטפים רגע לפני שהוא מסיים. סוג של מכירת חיסול. "אני מתקוממת נוכח ההגדרה 'מכירת חיסול'. שום דבר ממה שציינת אינו גחמה של רגע, מדובר בתהליכים ארוכים שבאופן אקראי לחלוטין הבשילו רק עכשיו, והראייה היא שהכל עבר במועצה בקונצנזוס רחב. אם זה היה מחטף זה לעולם לא היה עובר במועצה. השארנו מלא דברים לראש העירייה הבא".
"כל המועמדים ראויים"
רגע עצוב שתתקשי לשכוח? "לפני שנתיים קיבלתי בן שירות לעבודה בלשכה, בחור צעיר בשם בר אולי, חולה סרטן. כשראיינתי אותו הוא סיפר לי על מחלתו בפתיחות והוא מאוד השתוקק לתפקיד והבנתי שאני חייבת לקלוט אותו ללשכה. הוא הפך לחלק מהמשפחה, ליווינו אותו לאורך כל המחלה ברגעים הטובים ובאלה הפחות משמחים. לפני חודש וחצי הוא נפטר, זה היה רגע של שבר. ברמה הכי אישית".
מה דעתך על המועמדים לראשות העירייה? "אני חושבת שכל המועמדים הם ראויים".
לסיום, האם ברקת טעה בכך שלא העמיד יורש? "ברקת טיפח דרג מקצועי, וטיפח את הדור הבא של המנהיגים. אני חושבת שבסופו של דבר ניר מאמין בזאב אלקין. כל הנושא הזה של הצמחת יורשים אני לא מבינה אותו ולא מתחברת לזה. ראש עירייה זה לא סידור עבודה, את ההחלטה שלא לרוץ לקדנציה שלישית הוא קיבל רק לפני חצי שנה, לא עסקנו ביורש כזה או אחר. אני בטוחה שהטוב ביותר ינצח".