1 צפייה בגלריה
דייטש, ברקוביץ' ואלקין. צילום: דנה קופל
דייטש, ברקוביץ' ואלקין. צילום: דנה קופל
דייטש, ברקוביץ' ואלקין. צילום: דנה קופל
1.היישורת האחרונה. זאב אלקין נערך לאורך כל הקמפיין לשבוע האחרון של מערכת הבחירות. מלבד הלחץ על יוסי דייטש, הוא יצא בקמפיין חדש ומוצלח בסוף השבוע - 'בחרת ברקוביץ' קיבלת ליאון'.
אלקין מסביר שבמערכת הבחירות העניינים מוכרעים בשבוע האחרון. את ההסבר הזה הוא מבסס על אמירתו של ראש המטה שלו, יוסי דרוק, שכבר מתחילת הקמפיין מדבר על קרב עשרת הימים שיבטיח למועמד שלו את ראשות העירייה.
בעיני רבים, דרוק הוא הגלקטיקו של מערכת הבחירות. למי שאינו מכיר מדובר בראש המטה של הליכוד בבחירות 2015. איש צללים שמסרב להתראיין, אך אחראי על הקאמבק המטורף של בנימין נתניהו בשבוע האחרון של אותן הבחירות ועל בליץ המסרונים שקיבלו הישראלים ביום הבוחר. בשנים האחרונות דרוק פיתח יישומון מיוחד שמוודא מי הם המצביעים הבטוחים ומי הם המתלבטים. כמו המועמד שלו, גם דרוק נלחם על המוניטין שלו שנמצא בצניחה בקמפיין האחרון, אבל הוא מוסיף ואומר שעם קמפיין נכון - סחף של מתלבטים ינהר לכיוונו של אלקין.
2.זהירות, ספין לפניך. השימוש במילים סחף ומתלבטים יחזור על עצמו שוב ושוב השבוע. מדובר כמובן בספין. ירושלים אינה נסחפת ואיננה מתלבטת. היא מעולם לא הייתה. מצביעיה שמרניים ואידיאולוגיים. כאלה שאומנם משקרים לסוקרים, אבל גם כאלה שיודעים היטב למי הם יצביעו בבחירות הקרובות לכנסת,ובוודאי כאלה שיודעים למי הם יצביעו בבחירות לראשות העירייה.
יותר מזה: בכל ההיסטוריה של ירושלים היא מעולם לא נכנעה לסחף טבעי ברגע האחרון. גם המהפך של 1993 היה כתוצאה של סחף מלאכותי. בכל שאר מערכות הבחירות, הירושלמים הצביעו באופן משמים וצפוי. גם הפעם לכל מחנה יש גרעין תמיכה של כמעט 50 אלף מצביעים. גרעין התמיכה של ברקוביץ' ושל ליאון אפילו רחב יותר. בכל תרחיש, כמות המתלבטים איננה עולה על עשרה אחוזים מכלל המצביעים.
3.הסקרים של ברקוביץ'. בתוך כל אלה, מרתק להביט על שני סקרים שינסו להריץ השבוע ב'התעוררות'. הסקר הראשון הוא זה של ערוץ 2 שצפוי להוכיח גם לצופי הטלוויזיה כי ברקוביץ' מגדיל את הפער בסיבוב הראשון. הסקר המעניין יותר הוא סקר פנימי של הסיעה, שבחן את קולות המצביעים הבטוחים וקובע שדווקא יוסי דייטש מעפיל לסיבוב השני.
הסקר שערך מכון מדגם נערך בתחילת החודש, אבל דווקא השבוע הוא צפוי לקבל דחיפה גדולה. המטרה היא ברורה - לחזק את מעמדו של דייטש. ב'התעוררות' כבר מבינים כי במצב הדברים הנוכחי ברקוביץ' מנצח את הסיבוב הראשון. כעת הם מנסים לנווט מי יתמודד מולו בסיבוב השני. הם מעדיפים שזה יהיה המועמד החרדי.
4. המתמטיקה של הסיבוב השני. הלך הרוח בקרב חלק מאנשי 'התעוררות' מפחיד לא מעט מאנשי המטה. למפוכחים שבהם הוא הזכיר את האווירה במחנה בוז'י הרצוג בבחירות האחרונות לכנסת. רק מעטים מן המתנדבים הנלהבים מבינים כי הניצחון בסיבוב הראשון הוא אשליה. בכל תסריט סביר, אם ברקוביץ' לא יצליח לקבל 40 אחוזי תמיכה בסיבוב הראשון הוא כנראה יובס בסיבוב השני.
המתמטיקה היא ברורה: בסיבוב השני הציבור הדתי-חרדי צפוי להתאגד מסביב לכל מועמד שאינו ברקוביץ'. במצב כזה קשה לראות כיצד הוא מגדיל את מעגל התמיכה שלו. החיים הקשים ביותר צפויים לו מול זאב אלקין, שיזכה לתמיכה מקיר לקיר במחנה החרדי בסיבוב השני. למרות הפיצול החרדי, גם לליאון סיכויים גבוהים לתפור את הדיל הנכון שיושיב אותו בראשות העיר.
בצר לו, ברקוביץ' עשוי להעדיף בסתר כי דווקא דייטש יעפיל בסיבוב השני. מדובר במועמד הוגן שלא יפגע בבטן הרכה של יו"ר 'התעוררות' עם סרטונים עוקצניים ומביכים. ברקוביץ' יודע שהמועמד החרדי כובש וכריזמטי, אבל חזותו עדיין עשויה להפחיד את החילונים שמבועתים מראש עירייה לבוש שחורים.
בתוך כל האופוריה, ברקוביץ' מנסה לגבש אסטרטגיה לקרב הבא. הוא זוכר היטב כי בסיבוב השני אין שבתון והקלפיות נפתחות מאוחר. להבדיל מאחרים במטה שלו, ברקוביץ' יודע שהסיכויים שלו להיות ראש העירייה תלויים ביכולת שלו להניע את המצביע הפלורליסטי לקלפיות בפעם השנייה בתוך שבועיים. מי יודע, אולי דרך קמפיין שמתאים דווקא ליוסי דרוק, משהו בסגנון "החרדים נוהרים לקלפיות".