2 צפייה בגלריה
דייטש. צילום: יואב דודקביץ'
דייטש. צילום: יואב דודקביץ'
דייטש. צילום: יואב דודקביץ'
אחת הדמויות היותר מעניינות במערכת הבחירות הנוכחית היא יוסי דייטש. סגן ראש העירייה החרדי, שהחליט לרוץ לראשות כיכר ספרא גם בלי תמיכה של כל המגזר, פינה כמה דקות מהלו"ז שלו כדי לדבר על הכול – חוץ מפוליטיקה.
לא מוותר על אוכל סיני
איך היית מגדיר את יוסי דייטש? "חגגתי יובל שנים בשבוע שעבר, נשוי לשושנה, אב לשישה, סב לשלושה וירושלמי בנשמה. זה קודם כול. לאחר מכן אני איש של אנשים, אחד שהגיע מהשטח ולא שוכח לרגע מאיפה הוא בא. אחד שחושב, יודע ומאמין שאת כל הכוח שלך כאיש ציבור אתה שואב מהאיש שחולף לידך ברחוב ומבקש עזרה, מהשכן שאומר לך בוקר טוב, מהאנשים הללו".
מה ירושלים מסמלת עבורך? "הכותל, העיר העתיקה, שוק מחנה יהודה, יום שישי אחר הצהריים, לצעוד בשכונת גאולה ולהתחבר לריחות של ערב שבת. יום שישי בירושלים זה משהו שאין בשום מקום בעולם".
פז"מ בירושלים? "מהיום שנולדתי. כל חיי גרתי כאן. לאחר נישואיי נדדתי לביתר עילית הסמוכה. גרנו שם שנה, ומיד חזרנו הביתה לירושלים".
בשעת לחץ, מה המקום הסודי שלך? "הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו. זהו המקום שבו אתה מתחבר לריבונו של עולם. ואגב, זה לא מקום סודי, זה פשוט המקום שאליו אני הולך כשאני רוצה להיות עם עצמי. מזה עשרות שנים בכל ליל שבת אני נוהג להתפלל שם".
והמסעדה האהובה עליך? "מסעדת שיאן ברחוב רמב"ן. אוכל סיני מעולה, ומעל הכול – אסתטי. מסעדות שמקפידות על ניקיון זה מעל הכול מבחינתי. הגשת האוכל שם והשירות הם משהו שאין בשום מקום אחר".
מה המאכל האהוב עליך? "עוגת גבינה פירורים".
ומה התוכנית האהובה עליך בטלוויזיה? "אין לי טלוויזיה ואני לא צופה בה".
"אשתי היא המנוע שלי"
בוא נדבר קצת על המשפחה שלך. "הם מקור האנרגיה שלי. לפעמים אני מגיע הביתה עצבני או מתוסכל. הם אלו שמאזנים אותי ומעמידים אותי בפרופורציות".
אתה אדם רגשן? "לא צריך לעבוד קשה כדי להביא אותי לסף של התרגשות ודמעות. ברור שילדיי הם במקום הראשון בעניין הזה, ואם ילד שלי עבר חוויה מטלטלת או מרגשת אני שותף מלא לכל החוויה".
אתה בוכה הרבה? "זה נושא אישי, אבל בגדול אני חושב שזו לא בושה לבכות. זה מטהר את הגוף. אני אדם רגשן וזו לא בושה. אומנם יש שיר שמילותיו 'הגברים בוכים בלילה', אבל אני לא מתבייש לבכות גם ביום אם צריך".
מתי אתה קם בכל בוקר? "תלוי בעונות השנה. אני משתדל לקום לתפילת שחרית באזור חמש בבוקר, אבל לפעמים אני קם קצת יותר מאוחר כי הלילות שלי הם לילות של עבודה ואז אני יכול לקום באזור שבע".
מה הדבר הראשון שאתה עושה בבוקר? "מעיר את הילדים, מחבק אותם חזק, מכין אותם ללימודים, טוען אותם במטענים רגשיים, שירגישו שאוהבים אותם ושיש להם הורים תומכים ובית חם".
כמה פעמים ביום אתה מטלפן לזוגתך? "הרבה מאוד. הקשר שלנו הדוק וחזק. היא שומרת עלי בכל המובנים, המנוע שלי".
מה הבילוי המשפחתי האהוב עליך? "סעודות שבת בביתי. זה הזמן הכי טוב שיש לי עם הילדים. בנוסף אני נוהג לארח בביתי עשרות אורחים לפעמים, כדי ללמד את הילדים מה זה נקרא לתת".
כמה זמן אחרי צאת השבת אתה מדליק את הנייד? "השבת אצלי יוצאת מאוד מאוחר, שעתיים ויותר אחרי הזמן הרגיל. זה יכול לקחת גם שלוש שעות. במוצאי שבת אני עצוב כשאני צריך להיפרד מהאווירה המיוחדת הזאת".
אין זמן לפעילות ספורטיבית
מתי יצאת לריצה בפעם אחרונה? "אני כבר לא זוכר. הספורט מאוד חשוב לי, אני ממש רוצה להגיע לזה אבל פשוט לא מצליח. אני יכול לומר לך שמערכת הבחירות היא הספורט הטוב ביותר. ירדתי לא מעט קילוגרמים בחצי השנה האחרונה. אני לא מקדיש מספיק זמן לבריאות שלי וברור לי שיום אחד זה יתנקם בי".
מי המנהיג הרוחני שלך? "האדמו"ר הקודם מסלונים בעל הנתיבות שלום ז"ל, אישיות חינוכית ממדרגה ראשונה. זכיתי להיות משמשו ולישון בביתו שש שנים. הוא חשב שכדי לשמור עלי יהיה נכון שאהיה קרוב אליו והוא התווה לי את דרך חיי ואת אישיותי".
יצא לך פעם להתבייש בחזותך החיצונית? "מעולם לא. להפך. אני חושב שזה מחייב. זו זכות וגאווה גדולה".
בעיני רבים במגזר החרדי אתה נחשב לחתיך שיודע להתלבש היטב. "החיצוניות שלי חשובה לי מאוד. בעיניי, חזותו של אדם מעידה על אישיותו. ככל שאתה הולך נקי יותר - אתה מכבד את עצמך. אנשים מכבדים אדם אם הוא לבוש טוב ונראה טוב. שליח ציבור אינו יכול להיות מרושל. הלבוש של האדם אומר הרבה על הנפש שלו. אני מודה שניקיון ואסתטיקה הם דברים שמאוד מעסיקים אותי בחיים".
איך אתה חי עם צבא הגנה לישראל? "שירתתי בצבא. ברגע שסיימתי את לימודיי ויצאתי לעבוד אצל מאיר פרוש במשרד השיכון, מורי ורבי הורה לי להתגייס. אבי שירת בצה"ל, אחי שירת גם הוא".
איזה ילד היית? "שובב והיפר־אקטיבי. עשיתי הרבה שטויות".
המשחק האהוב עליך? "שחמט. תמיד הצטיינתי בו. כילד וכנער צעיר הייתי יושב שעות ארוכות עם חבריי ומשחק שחמט. אני זוכר פעם שישבנו שמונה שעות רצוף, משמונה בערב עד ארבע לפנות בוקר".
מה זכרון הילדות הכי חזק שיש לך? "מלחמת יום הכיפורים. גייסו את אבי, למחרת אימי ילדה. נשארנו אצל סבא שלי. המתח, הדאגה לאבא. זה בעצמות".
יעד מפתיע שיצאת אליו לחופשה? "אין משהו מפתיע במיוחד. היעדים שלי הם ניו יורק ובלגיה. הוריה של רעייתי גרים בבלגיה".
איך הצעת נישואים לרעייתך? "לא הצעתי. כמקובל במגזר החרדי היה שדכן. זה קרה מהר מאוד. אחרי מספר בודד של פגישות בינינו הבנו שאנחנו מתאימים זה לזה".
איך הרגשת כשחרדים קיצונים תקפו אותך פעם אחר פעם? "זה לא נעים. גם מרדכי היהודי היה רצוי לרוב אחיו. מאחל לעצמי לדעת לקבל ביקורת מכל הצדדים".
מנהיג יהודי גדול בעיניך? "דוד המלך, נעים זמירות ישראל".
לסיום, עם איזו אישיות חשובה היית רוצה לשבת לבירה? "טדי קולק. האדם שהיטיב להבין את צורכי ירושלים, האדם שמילא באופן הטוב והראוי ביותר את תפקיד ראש עיריית ירושלים. הייתי רוצה ללמוד ממנו, האדם שיצר ובנה וגייס ועשה את ירושלים כמו שהיא".