הפסטיבל האורבני "בתים מבפנים" שהספיק להפוך לאחד האירועים המרתקים שמתקיימים בירושלים, מציין השנה 13 שנות פעילות רציפה ברחבי העיר ונערך ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת בשיתוף עיריית ירושלים, ויכלול תכנית מלהיבה של ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים הכי מסקרנים בעיר, חלקם הגדול מעולם לא נפתח לקהל הרחב. בין עשרות המבנים והסיורים, שנאצרו על ידי היזמים אביבה לוינסון ואדריכל אלון בן נון, אפשר למצוא בתים פרטיים, מבנים היסטוריים, מבנים עירוניים וסיורים בפרויקטים מסקרנים של תשתיות. לאן כדאי לכם להגיע?
1. בית ד"ר אפקלידס
רחוב רחל אמנו 3, המושבה היוונית.
אדריכל: ספירו חורי, תחילת המאה ה־20.
ביקור בבית הפותח צוהר לחייה של משפחה יוונית בראשית המאה ה־20 בירושלים – בית משפחתו של ד"ר אפקלידס, מעמודי התווך של הקהילה ומי שהיה מנהלו הראשון של בית החולים העירוני הטורקי בשלהי המאה ה־19. הבית שוּמר כמוזיאון ובו ריהוט, חפצים ותמונות של הרופא ושל בני משפחתו. הדרכה לקבוצות של 25 איש תתקיים בכל חצי שעה.
שבת, 2.11, 10:00־13:00. אין צורך ברישום מוקדם.
5 צפייה בגלריה
בית ד"ר אפקלידס. צילום: נתן דביר
בית ד"ר אפקלידס. צילום: נתן דביר
בית ד"ר אפקלידס. צילום: נתן דביר
2. בית לוי אשכול
שדרות בן מימון 46, רחביה.
אדריכל: בנימין צ'יקיין, 1933.
ביקור מודרך בבית שנבנה במקור עבור משפחתו של יוליוס ג'ייקובס, סגן מושל ירושלים בתקופת המנדט הבריטי. הבית נבנה בסגנון הבינלאומי, הוא מחופה בטיח ולא באבן כמקובל בירושלים ומשלב מוטיבים מקומיים כמו קשתות. בשנים 1950־1974 שימש המבנה כבית ראש הממשלה והתגוררו בו דוד בן גוריון, לוי אשכול וגולדה מאיר (ה"מטבח" המפורסם של גולדה נמצא אף הוא בבית זה). ב־1977 נמסר הבית ליד לוי אשכול לשם הנצחת זכרו.
הבית עמד בשיממונו במשך יותר מ־40 שנה, ולאחר מכן עבר שיפוץ יסודי ושימור ומשמש כיום כמרכז מבקרים המוקדש לחייו ולפועלו של לוי אשכול וכמשכנם של החברה להגנת הטבע בירושלים ושל יד לוי אשכול.
שישי, 1.11, 10:00 ו־11:15 – סיור על ההיסטוריה של הבית בהדרכת פזית שביד, מנהלת קהילות ופעילות עירונית בחברה להגנת הטבע; ב־12:30 – סיור על שימור הבית עם אדריכל השימור משה שפירא.
3 סיורים ל־40 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.
5 צפייה בגלריה
בית לוי אשכול. צילום: טל פסס
בית לוי אשכול. צילום: טל פסס
בית לוי אשכול. צילום: טל פסס
3. בית משפחת אבישי
דרך כרמית 22, דירה 9, עין כרם
תכנון ועיצוב פנים: בזלת אדריכלים, 2018
ביקור בדירת פנטהאוז בת חמישה חדרים במבנן המגורים החדש שבכניסה המזרחית לעין כרם. בביקורים יציגו האדריכליות את התכנון המחודש שיצרו לדירת הקבלן הסטנדרטית, כדי להתאימה לצורכי בעליה – זוג שילדיו בגרו ויצאו מהבית – וכולל אלמנטים של נגרות ושחזור רהיטים ישנים של המשפחה.
שבת, 2.11, בין השעות 12:00-17:00. אין צורך ברישום מוקדם.
5 צפייה בגלריה
בית משפחת אבישי. צילום: שירן כרמל
בית משפחת אבישי. צילום: שירן כרמל
בית משפחת אבישי. צילום: שירן כרמל
4. מאחורי הקלעים של בית החולים שערי צדק
נקודת מפגש: רחוב שמואל בייט 12, בלובי קומה 4, ליד הכניסה הראשית.
הזדמנות נדירה לסייר בחלקים הנסתרים של בית החולים ולגלות את מערכות התפעול המורכבות המשמשות את המרכז הרפואי: מרכז חום-קור המתפעל את מערכות מיזוג האוויר והמים בבית החולים, מרכז האספקה הסטרילית שבו מכינים כלים סטריליים ל־30 אלף ניתוחים בשנה, המחסנים ורובוט בית המרקחת, מערך הבדיקות האוטומטיות במעבדות, חדר החשמל הממוחשב שממנו מגיע החשמל לכל יחידות בית החולים ומערכת ההיערכות לפיגוע לא קונבנציונלי.
את הסיורים יובילו גדי אילן מנהל אגף הלוגיסטיקה וההנדסה ונציג ממחלקת קשרי החוץ, והם ייפתחו במצגת על תוכניות העתיד להתפתחות בית החולים.
חניה חינם בחניון הסמוך לבית חולים, בכניסה לכיוון מגרש ביתר.
שישי, 1.11, 10:00 ו־12:00. משך הסיורים כשעה וחצי.
2 סיורים פתוחים ל־50 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.
5 צפייה בגלריה
באדיבות בית חולים שערי צדק
באדיבות בית חולים שערי צדק
באדיבות בית חולים שערי צדק
5. הקטנה מרחוב עזה
רחוב עזה 58, דירה 8 (קומה שלישית ללא מעלית).
אדריכל המבנה: פנחס קרבאל, 1960; עיצוב פנים: סטודיו "אחד לאחד מעצבים פנים", 2019.
הצצה לדירת 53 מ"ר בבניין משנות ה־60, ששופצה מהיסוד והפכה מדירה בת שניים וחצי חדרים קטנים המאורגנים בתוכנית אופיינית לתקופת בנייתה, לדירה בת שלושה חדרים בעלי חלל אירוח פתוח אשר מעוצבים בסגנון סקנדינבי האהוב על בעלת הבית.
שישי, 1.11 בין השעות 10:00-14:00. אין צורך ברישום מראש.
5 צפייה בגלריה
צילום: אורית אלפסי
צילום: אורית אלפסי
צילום: אורית אלפסי
בתים מבפנים. 31 באוקטובר - 2 בנובמבר. הכניסה חופשית. לפרטים מלאים אודות כל הסיורים והמבנים שמחכים לכם http://batim.itraveljerusalem.com.