3 צפייה בגלריה
צילום: חלון להר ציון
צילום: חלון להר ציון
צילום: חלון להר ציון
כשבעיני רבים - בעיר הבירה ומחוצה לה, יום ירושלים מזוהה עם תהלוכות לאומניות שמתדרדרות לעיתים קרובות להתגרויות מכוערות בתושבי העיר שאינם יהודים, המרכז הבין תרבותי יוזם זה השנה הרביעית ברציפות במסגרת פרויקט שנשמע לרבים כאוקסימורון: "ירושלים סובלנית", את אירועי "יום ירושלמי: יום האחר" - 80 אירועים במהלך 36 שעות שמרכזות בתוכן את הפנים האמתיות של ירושלים. נשים, גברים, דתיים, חילוניים ערבים ויהודים, שישתתפו יחד בעשרות אירועי סובלנות, שיח ודיאלוג יתקיימו לפני ובמהלך יום ירושלים (מוצ"ש ויום ראשון, 1-2/6).
"המסר העיקרי שלנו זה המגוון העצום הזה של ירושלמים שיוצרים בעצמם את יום ירושלים בסימן של סובלנות ורב תרבותיות. אומרת בגאווה מיכל שרז-שילאור, מנהלת תכנית אקטיביזם לסובלנות במרכז הבין-תרבותי לירושלים וממובילות הפרויקט "ירושלים היא בירת הסובלנות העולמית. "בעוד שהתקשורת מציירת את ירושלים בתור עיר רוויה בשנאה, גזענות ואלימות, בפועל, אנחנו - כל תושבי ירושלים - חיים כאן ביחד, וחיים כאן טוב. יש בעיר למעלה מאלף ירושלמים וירושלמיות שעוסקים בסובלנות, יש אירוע שמקדם סובלנות ורב-תרבותיות כל יום, יש עשרות ארגונים המקדמים רב-תרבותיות והיכרות בין-מגזרית, ובסך הכול אנחנו מתנהלים כאן טוב ביחד. אגב, חשוב לציין כי כל האירועים מתקיימים באופן עצמאי ולא ממסדי, והם תוצר של יוזמות ותהליכים שיוזמים ומובילים אקטיביסטים ירושלמים".
רחוב הפלמ"ח היא רחוב פמיניסטי
כמה פעמים צעדתם לאורכו של רחוב הפלמ"ח ומעולם לא עלה על בדל דעתכם שהוא בכלל הרחוב הכי פמיניסטי בירושלים. איתמר פרחי שיערוך בשבת הקרובה במסגרת האירועים סיור בשם "גיבורות (על) הפלמ"ח" גילה את העובדה המפתיעה הזו לפני כמה שנים, והחליט לשתף בתגלית שלו את שאר העם היושב בציון. "זה סיור שמתחיל בפלמ"ח ומסתיים בפלמ"ח", אומר פרחי, "רק על נשים, רק על גבורה והקשר שלהן לרחוב הכי פמיניסטי בירושלים".
פרחי בן 37, גר בירושלים ומאוהב בעיר הזאת לחלוטין מסתבר. "אני עובד ככלכלן במגזר הציבורי ויכול לדבר על זה שעות" הוא מחייך, "אבל נסתפק בזה שאני כמו צ'נדלר מחברים. אני אקטיביסט ירושלמי בדרכי, מארגן ערבי סטורי טלר בעיר, סיורים פוליטיים סאטיריים ועושה סטנדאפ עם מסר כשיש זמן".
3 צפייה בגלריה
צילום: איתמר פרחי
צילום: איתמר פרחי
צילום: איתמר פרחי
דתי? "חילוני לייט. לפחות ככה חבריי מגדירים אותי, שנהנה מארוחות השבת הדתיות של קטמון הבורגנית, ולא חושש למחרת ללכת לחומוס במזרח העיר, מייסד קבוצת הטריוויה "חכמת ההמונים" שהיא האלופה הנצחית בירושלים וחושב שירושלים הרבה יותר מגוונת, פלורליסטית ומכילה מתל אביב".
זו הכרזה מאוד גדולה. "אבל גם מאוד נכונה. תחשוב על זה. בתל אביב אף אחד לא קורא למשל לשכונות הערביות הישנות בשם המקורי שלהם. בירושלים כן, אף אחד כמעט לא קורא לטלביה קוממיות. אנשים לא חושבים על זה".
אז תסביר למה רחוב הפלמ"ח פמיניסטי? "קודם כל שמות הרחובות שיוצאים ממנו. אם זו הצנחנית חביבה רייך, או נתיב זוהרה שקרוי על שמה של זוהרה לביטוב שהייתה לוחמת פלמ"ח וטייסת בחיל האוויר הישראלי, ונהרגה באוגוסט 1948 כאשר המטוס בו טסה המריא ממנחת עמק המצלבה התרסק בעקבות תקלה טכנית, כאשר התנגש בקיר החומה של מנזר המצלבה, או רחוב נילי על שם המחתרת שהיו חברות בו האחיות לבית אהרונסון.
אבל פרחי לא מסתפק בזה ומגלה לנו פרטים נתפסים הנסתרים מן העין. הוא מספר כי מוזיאון האיסלאם למשל, בו מתחיל הסיור המסקרן והמקורי שלו הוקם על ידי הוקם על ידי ורה ברייס סלומונס בשנת 1974 לזכרו של אהובה- פרופסור אריה לאון מאיר. גם בית הספר לשנות בית יעקב הוקם על ידי אישה לאה שנירר.
"אני עוצר גם ליד בנק הפועלים ברחוב הפלמ"ח". מגלה פרחי.
למה? "כי אני מדבר קצת על שרי אריסון".
אתה חושב שיש יד מכוונת שהפכה את רחוב הפלמ"ח לכה פמיניסטי? "לא. ובכל זאת זה נפלא".
"גיבורות (על) הפלמ"ח" שבת, 1.6 17:30 יציאה מרחבת המוזיאון לאומנות האסלאם, הפלמ"ח 2
כנסייה מלאה ביהודים
אם איתמר פרחי טוען (ובצדק) כי רחוב הפלמ"ח הוא הוא הרחוב הכי פמיניסטי בירושלים, תמר מעמותת "חלון להר ציון" אומרת (וגם היא בצדק) כי הר ציון בירושלים הוא המקום הכי בין דתי בירושלים. "אני כנראה הכומר היחיד בעולם שחוגג את חג המולד בכנסייה מלאה ביהודים", כך סיכם האב ניקודימוס שנאבל, ראש מנזר הדורמיציון, את דרשת חג המולד שלו בינואר השנה", מספרת תמר, "אולם הכנסייה היה מלא מפה לפה, ואכן, רוב הנוכחים באולם היו יהודים ישראלים".
3 צפייה בגלריה
צילום: חלון להר ציון
צילום: חלון להר ציון
צילום: חלון להר ציון
בסיור ביום ראשון הקרוב נראה לכם את המקום המדהים הזה ואת תלת הקיום המתקיים בו כמקום של סובלנות", היא אומרת, "אנו נעבור בין אתרים קדושים, סיפורים נשכחים וסטטוס קוו, עדיין חיים זה לצד זה נזירים, תלמידי ישיבה, אמנים ובעלי עסקים. בואו להכיר את תפיסת עולמם של הדיירים והמבקרים בהר ציון, את הקיום המשותף ואת שיתופי הפעולה העדינים והמרתקים שמתקיימים בו היום".
כמו מה למשל? "נבקר בבית הקבות המוסלמי על ההר ונפגוש את סנאא, מורה לטכנולוגיה בחטיבת ביניים בואדי ג'וז שהיא צאצאית גאה של משפחת דג'אני. מזה זמן רב היא עוקבת אחר הנעשה בבית הקברות המשפחתי הסמוך לקבר דוד. מתגייסת ומגייסת את משפחתה למבצעי ניקיון ועושה מאמצים להילחם בהזנחה של המקום. נסייר במרתף השואה, המוזיאון הראשון הוקדש לפליטי השואה, ונגיע כמובן ללבו של ההר שבו שוכן בניין יחיד ומיוחד הקדוש ליהודים, לנוצרים ולמוסלמים גם יחד: בניין קבר דוד וחדר הסעודה האחרונה".
סטטוס קוו וסובלנות - סיור בהר ציון "חלון להר ציון" ראשון | 10:00 - 13:00 | שער ציון
פעילויות מומלצות נוספות:
היידפארק ירושלמי | תרבות' – חרדים עושים תרבות. ירושלמים חרדים, דתיים וחילונים עולים על גיגית ומדברים. באווירת גבינות ויין, ידברו על מה שמעסיק אותם - תורה, יצירה, אמנות, חברתיות או כל דבר שחשוב וקרוב לליבם. האירוע בהנחיית המלומד שלמה טיטלבוים ראשון | 20:30 | בית אצ"ג, רחוב יפו 34
ביקור ממזרח ירושלים לעיר המערבית | שאלו שלום ירושלים בואו לשמוע את שכנינו, תושבי שייח' ג'ראח, מספרים על חייהם תחת איום פינוי מבתיהם. התכנית תתקיים בשפה העברית ומתאימה לשומרי שבת שבת | 18:00 | תחנת הקריאה על המסילה (פינת מסריק והרכבת)
הצעדה הירושלמית - צעדת המשפחות | התנועה הירושלמית קהילות ירושלמיות בחגיגה של המגוון, בליווי מוסיקלי של להקת מארש דונדורמה ראשון | : 16:30 התכנסות בצומת אורנים | 18:00 : הפנינג חגיגי במתחם ירושלים - עיר שעושה כל ישראל חברים | בית מדרש חברתי ע"ש ברקאי שור נפגש לשיחה עם נחמה בן אליהו זוכת פרס "יקיר ירושלים", נעבור למעגלי לימוד על חיבורים ומתחים בעיר ירושלים ונשמע הרצאה בנושא עם אלדד וייל, מנכ"ל מרכז צעירים ירושלים. ראשון | 20:00 - 22:30 | מנהל קהילתי גינות העיר, רח' עמק רפאים 1התחנה.
לפרטים נוספים - לחצו כאן.