״שלום, מאיפה אתה מגיע ולאן אתה נוסע?״: אם בחרתם לצאת מהבית ובמקרה פגשתם בשוטר, זה המשפט הראשון שתשמעו ממנו. אם התשובה שלכם לסיבת היציאה מהבית לא תהיה מספיק מוצדקת — הדו״ח כבר ירשם בתוך מספר שניות. מי שנסע ברחובות ירושלים בשבוע האחרון או הציץ מהחלון, ודאי היה יכול לראות את ניידות המשטרה עומדות בצירים מרכזיים ברחבי העיר ומשמשות כעמדת בידוק וביקורת על האזרחים שמסתובבים מחוץ לביתם.

מחסומים ותירוצים

8:30. מחסום קורונה נייד ברחוב בצלאל. בימים האחרונים כמעט מדי בוקר עוברות באזור זה ניידות משטרה, עוצרות רכבים ובודקות את קיום ההנחיה המחמירה האחרונה: איסור יציאה מעבר למאה מטרים מהבית, שלא לאחד הצרכים שהוחרגו.
5 צפייה בגלריה
מחסומים בירושלים
מחסומים בירושלים
מחסומים בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
אל המחסום מגיע רכב ובו שני נוסעים, שסיפרו כי יצאו מהבית לשם הפעלת קבוצת ווטסאפ של דיווחים מהשטח. השניים התבקשו להציג תעודת עיתונאי, או כל מסמך אחר שמוכיח כי הם עובדים בכלי תקשורת, ומשלא הציגו כזה – קיבלו דו"ח.
5 צפייה בגלריה
מצעד התירוצים
מצעד התירוצים
מצעד התירוצים
(צילום: דוברות המשטרה)
9:00. בכניסה למחוז ירושלים מוסיף המאבטח, יחד עם שאלותיו הרגילות, גם בדיקת חום לכל מי שנכנס למקום. בדיקות דומות מבוצעות כיום בכל תחנת משטרה במחוז, בניסיון להגן על בריאותם של השוטרים.
למרות שהמצב הנוכחי העביר את רובה של עבודת המשטרה לשטח, שוטרים טרם זוכים לעבור בדיקות קורונה. זה מצב לא פשוט, לנוכח העובדה שרבים מהם נחשפים לאזרחים רבים כדי לבצע את המשימות המוטלות עליהם. בכמה מקרים דיווחו שוטרים על כך שמפירי סדר בשכונות החרדיות בעיר אף ירקו עליהם.
5 צפייה בגלריה
כוחות המשטרה בירושלים
כוחות המשטרה בירושלים
כוחות המשטרה בירושלים
(צילום: ענת יורובסקי)
כיצד בכל זאת יכולים השוטרים להישמר? בעיקר באמצעות מיגון ובדיקות חום. כיום גם מפקדים וסגנים לא עובדים יחד ויחידות שונות מופרדות זו מזו. הכל במטרה לצמצם פגיעה במשטרה במקרה שיתגלו בשורותיה מי שנחשפו לנגיף.

אתגר הרחוב החרדי

9:30. צומת רחובות בסמוך לכיכר השבת. "מאז יום שלישי האחרון עברו ימים שבהם השקענו מאמץ עילאי באכיפה בשכונות האלה", מספר סנ"צ אבי ביטון, קצין אגף המבצעים של תחנת 'לב הבירה'. "עכשיו כבר אפשר לראות שהמאמץ הזה מחלחל".
סנ"צ ביטון מספר כי ביום שלישי הריכוזים החרדיים בעיר כבר נראים אחרת. "הבוקר ראינו לראשונה שאנשים התחילו להתפלל במניין דרך המרפסות – בלי יציאה מהבית. אתמול עסקנו בסוגיית בתי התפילה, וסגרנו בצווי סגירה ארבעה בתי כנסת מרכזיים בשכונת מאה שערים".
5 צפייה בגלריה
בית הכנסת שטיבלאך
בית הכנסת שטיבלאך
סגירת בית הכנסת במאה שערים
(צילום: ענת יורובסקי)
בעוד הוא מדבר מגיע למקום צעיר, לכל היותר בן 14, מתקרב אל סנ"צ ביטון ואל השוטרים שעומדים בסמוך ומחכה בביישנות שישימו לב אליו. "מותר להתפלל במניין ברחוב?" הוא שואל ואחד השוטרים מסביר לו שאסור. הילד מקבל את המידע וחוזר לביתו.
9:45. אנחנו מגיעים אל אחד מבתי הכנסת בשכונה. בניגוד להפרת ההנחיות שנרשמו אתמול בבתי תפילה אחרים, כאן הכל שקט והמקום כמעט ריק. נותרו בו רק יחידים שמסרבים להזדהות בפני השוטרים. מחוץ למקום חונות שתי ניידות ושוטרים רבים עומדים בכניסה. "צר לי לראות שזה עדיין קורה, אבל זה קומץ בלבד", אומר אחד השוטרים במקום. "יש פה הרבה אנשים שמקשיבים. גם ההגעה שלנו לפה היום היתה בעקבות דיווח של תושבי המקום".
מול השוטרים נעמד מפגין בודד, תושב השכונה, שנושא שלט שבו הוא מאשים את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן על הנחייתו שלא לאפשר תפילות כסדרן. דקות ארוכות עומד המפגין לבדו מול עשרות השוטרים ומטיח בהם האשמות. המרכזית שבהן: אתם הבאתם לפה את הקורונה.
5 צפייה בגלריה
כוחות המשטרה בירושלים
כוחות המשטרה בירושלים
כוחות המשטרה בירושלים
(צילום: ענת יורובסקי)

שוק של תירוצים

10:00. שוק מחנה יהודה עבר אף הוא לא מעט סערות בשבוע האחרון. אבל עכשיו הכל נראה שקט יחסית. המחסומים שהוצבו בשבוע האחרון במקום חצי פתוחים ומאפשרים כניסה לאותם בתי עסק שיכולים עדיין להמשיך לפעול: סופרים, בתי מרקחת וחנויות שיבצעו מכירה חיצונית בלבד, בלי לאפשר כניסת לקוחות לחנות.
"אנשים מתחילים להבין את ההנחיות", מספר אחד השוטרים המוצבים במקום. "אתמול עסק אחד קיבל דו"ח, אחרי שכבר ניתנה לו אזהרה. מדובר בדוכן ביצים שהמשיך למכור מתוך הבסטה. הוא טען שהוא רק עשה משלוחים – אבל המקום מצולם. ראינו בתיעוד שזה לא נכון".
במקרה אחר ניתן דו"ח לאשה מבוגרת שהפרה בידוד. שוטר שפנה אל אותה אשה על מנת לבדוק אותה שמע ממנה שהיא אכן אמורה להיות בבידוד – אבל שאין מי שיעשה עבורה קניות ולכן היא ממשיכה להגיע לשוק. בדיקת המשטרה העלתה כי יש לה עשרה ילדים בגירים והיא קיבלה דו"ח על הפרת בידוד.
בעודנו מדברים עם השוטרים המוצבים במקום, פנה לאחד מהם תושב מבוגר בשנות השבעים לחייו. "מה אפשר לעשות? מה קורה פה?" הוא שואל. השוטר מסביר לו את ההנחיות החדשות ושואל אותו מה הוא צריך ואם הוא הגיע לכאן על מנת לעשות קניות. האזרח מספק את התשובה הכנה ביותר שניתן לתת בימים טרופים אלו: "אני צריך לדבר. אני מרגיש צורך לראות אנשים. אני בן אדם מבוגר".
השוטר שואל אותו מה הוא צריך. האזרח מספק את התשובה הכנה ביותר שניתן לתת בימים אלה: "אני צריך לדבר. אני צריך לראות אנשים"