"הרגשתי שאני עובר מחושך לאור", מספר פרופ' בן עמי שילוני, "אני מאוד שמח שבחרתי ביחד עם בנותיי בבית דיור מוגן בירושלים ובבית הכרם, מקום מגורנו. המעבר לאחוזה הפיג דיי מהר את החששות מפני המקום החדש". פרופ' שילוני הוא פרופ' אמריטוס לתולדות יפן באוניברסיטה העברית בירושלים וחבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. הוא אחד מדיירי אחוזת בית הכרם בירושלים, אשר חוגגת השנה 13 שנים להיווסדה.

4 צפייה בגלריה
החיים החדשים של בני הגיל השלישי
החיים החדשים של בני הגיל השלישי
החיים החדשים של בני הגיל השלישי
(באדיבות אחוזת בית הכרם)

4 צפייה בגלריה
ערבי פנאי באחוזה
ערבי פנאי באחוזה
ערבי פנאי באחוזה
(באדיבות אחוזת בית הכרם)

אחוזת בית הכרם הביאה איתה לפני למעלה מעשור את קונספט הדיור המוגן האיכותי אל ירושלים והיתה למעשה החלוצה בתחום להענקת איכות וחיי קהילה עשירים ומגוונים לגיל השלישי. את מקום מושבה, בלב שכונת רמת בית הכרם, בחרו מתוך ראייה כי ישנה חשיבות להמשכיות בסביבה מוכרת. המיקום האסטרטגי, בסמיכות אל מרכז מסחרי שנבנה על מנת לשרת את דיירי האחוזה המספק את כל הצרכים במרחק הליכה: סופר, סופר-פארם, בית קפה ועוד עסקים קטנים שנבחרו בקפידה.
"זה כמו מלון 7 כוכבים", אומרים הדיירים בגאווה. ויש להם במה להתגאות. דיירי אחוזת בית הכרם חיים בקהילה ייחודית שבחרה לא להיכנע לחיי בדידות, אלא להמשיך בחיים פעילים ומלאים. סביב האחוזה ובתוכה גנים משובבי נפש שהפרחים והצמחיה בהן נבחרו ומטופחים בקפידה, ומדשאות מוריקות, בריכה, ג'קוזי, מרכז ספורט עם עשרות חוגי התעמלות בשבוע ולמעשה - כל מה שצריך, ואף יותר, נמצא ממש "מתחת לבית".
עם תחושה של חופשה שלא נגמרת ודיירים שהפכו לחברים טובים. מרביתם מגיעים לאחר שפרשו מקריירה רבת שנים בתחומי ההוראה , רפואה ואקדמיה, וכעת הם רואים הזדמנות לפתח תחומים חדשים כמו כתיבה יוצרת, פיסול וציור וכמובן להמשיך ליהנות מחיי תרבות עשירים כמו הופעות, קונצרטים ועוד.


"אני שמחה להשתתף בחוגים שעוזרים לי להתבטא בצורה שלא היתה לי אפשרות קודם לכן. כמו לצייר למשל. לא ידעתי שאני יודעת לצייר, ואני גם בהתעמלות", מספרת דיירת האחוזה, רחל לאה כהן. "המקום אסתטי וזה מאוד חשוב. אתה רוצה להרגיש שהגעת למקום נחמד ופורח, ושיש למי לפנות. חשוב מאוד בגיל הזה. כל תקלה שישנה: טלוויזיה, חשמל, סתימה בכיור, מייד מקבלים עזרה! לא צריך לחפש אנשי מקצוע . באים מייד. זה יתרון גדול מאוד למי שגר לבד בבית. יש לי פה חברות שהתחברתי איתם. אני ממליצה מאוד להיכנס לדיור מוגן לכאלו שקשה להם להיות לבד. כדאי להגיע מוקדם יחסית כדי שתוכל ליהנות מכל מה שמציעים כאן".

4 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון בהצדעה
כוחות הביטחון בהצדעה
כוחות הביטחון בהצדעה
(באדיבות אחוזת בית הכרם)

אחת מגולות הכותרת של האחוזה היא להקת הדיירים, 'צעירים לנצח' המאפשרת הזדמנות לפתח לא רק תחביב, אלא גם את הקול. "הקהל אוהב את הלהקה שלנו", מספר יצחק, "אפילו הופענו בגרדה באיטליה והייתה התרגשות גדולה.
חלק מהדיירים בוחרים לנהל חיי התנדבות ולהמשיך להיות פעילים למען קהילה, כמו התנדבות ביד שרה שנמצא בסמיכות למקום. הקרבה אל מוסדות התרבות והמוזיאונים של ירושלים, כמו גם שכונת המגורים רמת בית הכרם, יוצרת תחושה של שייכות.
"הגעתי לפני עשר שנים ביולי 2010. חשבתי בהתחלה שאין לי מה לעשות במקום כזה. מהר מאוד הכרתי חברות חדשות והתאקלמתי", מספרת אורה ארמוזה. "אני משתתפת בהרבה מאוד חוגי אמנות וספורט. הקמנו חוג סריגה שם סורגים בגדים למשפחות נזקקות ולחיילים בודדים. כאות תודה והוקרה סרגו הדיירות כובעי צמר לכל צוות האחוזה. זה מחמם לכולם את הלב. אני מאוד מרוצה וטוב לי פה. אני רוצה להגיד שלגיל השלישי הכי טוב: לא להיות לבד. אני נפגשת עם המשפחה עד כמה שאפשר עם הקורונה. ואני מרגישה ששומרים עלינו פה מאוד".

מתחילים את החיים מחדש

הגיל השלישי יכולה להיות הזדמנות לפריחה מחודשת. הילדים גדולים, הפנסיה מאפשרת זמן פנוי ואפשר סוף סוף להתרווח וליהנות ממה שיש. אמנם השינוי יכול להיות לא פשוט בהתחלה, אך היתרונות באחוזת בית הכרם בהחלט עולים . נילי רונן, דיירת המקום, שמחה על הבחירה שלה להיכנס לדיור מוגן בגיל צעיר. "אני מרגישה ברת מזל שאני גרה במקום הזה. אני בחוגים, בכתיבה יוצרת, בספורט וגם מוצאת זמן להתנדב", היא אומרת. "העצה שלי לבני הגיל השלישי להצטרף למסגרת דיור מוגן. פתרון מצוין לגיל הזה ומוריד מהאחריות של הילדים שלא ידאגו תמיד. תודה למנהלת ולצוות העובדים שדואגים לנו ושבכל בוקר שאני יורדת ומסתכלת על הגן אני מרגישה שאני במלון של שבעה כוכבים".


הקורונה אמנם שינתה מעט את קצב החיים באחוזת בית הכרם, הדיירים נאלצו להקפיד על ריחוק חברתי ולהישמר כפליים ובעזרת הצוות עשו זאת בהצלחה רבה. במקום לצאת לטיולים משותפים ולהופעות, קיימו באחוזה הופעות פנימיות, בקפסולות. המפגשים עם בני המשפחה נעשו גם הם בזהירות מרובה, באזור מוגדר תוך ריחוק.
"אחרי שנים באחוזה שאלו אותי מה הייתם משנים פה? האם חסר לכם משהוא? עניתי הדבר שחסר זה זמן. יש פה תכניות רבות. אני בחוג לכתיבה יוצרת ", אומר פנחס שרי. "אנחנו נפעמים, אנחנו נרגשים כל פעם מחדש מעוצמת המסירות והדאגה לדיירי הבית, של הצוות וההנהלה, יום יום בשגרה, ובמיוחד עכשיו בימי המגיפה, בה אנו קבוצת הסיכון. יום חגה של האחוזה הוא גם חגנו. החג הזה הוא שלנו כן תרבנה שמחות ונפטר מהמגיפה", מוסיפה אשתו, זיוה שרי.

מבצע סבתא סורגת

מהצד של הדיירים נרשמות מחוות כלפי הצוות המסור שמטפל בדיירים. כך למשל בעיצומו של חג החנוכה, הצוות המונה, כ-130 עובדים, התרגשו לקבל מארז גדול ומיוחד של כובעי צמר. על הכובעים עמלו, בעבודה מושקעת ומוקפדת, צוות החוג 'סבתא סורגת', דיירות באחוזה. הסבתות הסורגות סיפרו שחשו צורך להעניק לצוות מתנה סמלית על המאמצים המושקעים בדיירי המקום במיוחד בתקופת הקורונה בשנה האחרונה וכל זאת "על מנת להגן על בריאותן תוך מתן אפשרות להמשיך בחיי שגרה בטוחים בתחום החברה ותרבות הפנאי".

4 צפייה בגלריה
צוות האחוזה והסבתות הסורגות
צוות האחוזה והסבתות הסורגות
צוות האחוזה והסבתות הסורגות
(באדיבות אחוזת בית הכרם)

בשם הצוות הודתה להן מנכ"לית אחוזת בית הכרם אורלי גולן. וברכה אותן על המחווה היפה והמרגשת, כובעים שעליהם עמלו בעבודה מושקעת ומוקפדת. "הן אפילו התאימו את הכובעים לצוות ולבני משפחתם. במיוחד לאלו שילדיהם משרתים בצבא". באירוע קבלת הכובעים גולן סיפרה לנו שבחודשים האחרונים הקדישו הדיירות מאמצים גדולים במיוחד לסריגה עבור בתי אומנה, בתי חולים ולחיילי גדוד שקד.