אחרי כמעט שמונה שנים של עבודות זה ככל הנראה יקרה: בעוד כמה שבועות, הכניסה החדשה לירושלים תפתח לקהל הנהגים. מדובר בפרויקט שז"ר - 730 מטר של מנהרות שנחצבו מתחת לפני השטח שיובילו היישר מכביש מספר 1 למרכז העיר וכך גם בכיוון ההפוך. פתחי המנהרות מצויים מן הצד אחד בסמיכות לגשר המיתרים, ומן הצד השני בין צומת הרחובות בן צבי ואגריפס.
5 צפייה בגלריה
מנהרות התנועה
מנהרות התנועה
מנהרות התנועה
(צילום: שי שחר)
במקביל, מתבצעות עבודות אינטנסיביות להקמת חניון ענק עם למעלה מ־1,000 מקומות חניה, אשר צפוי להיפתח בעוד כשנתיים ויאפשר לבאים לעיר להחנות בו את רכבם ולהתנייד באמצעות אוטובוסים והרכבת הקלה.

"שינוי לוקח זמן"


הפרויקט מצוי בלב "רובע העסקים" החדש שנבנה בימים אלו בכניסה לעיר, ויהווה את המרכז התחבורתי הגדול ביותר במדינה. הוא יכלול רכבת כבדה, שני קווי רכבת קלה (אדום וירוק), תחנה מרכזית, נתיבי תחבורה ציבורית, קווי הזנה ואוטובוסים לכל חלקי העיר והמטרופולין ושבילי אופניים.
מנהרות ההפרדה המפלסית המצויות מתחת לפני הקרקע יאפשרו לכלי הרכב הפרטיים להשתלב בכל מערך התחבורה הנוסע מעליהן, עם נתיבי נסיעה ייעודיים בתוך המנהרות.

קראו גם:

המנהרה החדשה, שמצטרפת לכביש 16 אשר מוביל מכביש ירושלים־תל אביב היישר לדרום העיר, צפויה כאמור להיפתח כבר בשבועות הקרובים, ובמשרד התחבורה ובעיריית ירושלים משוכנעים שהנהגים ירגישו מיד הקלה משמעותית בעומסי התנועה באזור הכניסה והיציאה מהעיר.
"ההפרדה המפלסית בשדרות שז"ר היא נדבך נוסף במהפכת תשתיות התחבורה בירושלים", טוען ראש העירייה משה ליאון, "וזאת בדרך למימוש החזון להפחתת עומסי התנועה בעיר. בנוסף היא חלק מהמארג התחבורתי באזור הכניסה לעיר, אשר עובר שינוי משמעותי בשנים האחרונות".

5 צפייה בגלריה
הכניסה המערבית
הכניסה המערבית
הכניסה המערבית
(צילום: שי שחר)

לדבריו, בניגוד לטענות לפיהן הכביש החדש יגביר את כניסת הרכבים הפרטיים לעיר, הוא דווקא יסייע להוביל את המהפכה התחבורתית בעיר. "בעוד מספר שנים, יהפוך האזור כולו למתחם שוקק חיים שירכז תיירות, תעסוקה, מגורים מלונאות ותרבות. ההפרדה המפלסית, לצד החניון הייחודי המוקם באזור, תעזור בוויסות עומסי התנועה ותאפשר זרימה יעילה ומהירה. כך, יתאפשר לבאים לעיר להניח את רכבם בחניון ולהמשיך להתנייד בה באמצעות רשת הרכבות הקלות המוקמת בימים אלו – הארכת הקו האדום והקו הירוק, אשר עוברים במפלס הקרקע.
"העירייה ממשיכה את עבודות התשתית בעיר במרץ, תוך מתן עדיפות לתחבורה ציבורית ומערכות להסעת המונים. אלה, מאפשרות להגיע מנקודה לנקודה בקלות וביעילות", אומר ליאון אך מודה כי "יחד עם זאת, אנו מבינים שהשינוי התפיסתי לוקח זמן, ולכן אנחנו עמלים על פתרונות עבור אלו שבוחרים להגיע לעיר באמצעות הרכב הפרטי".

5 צפייה בגלריה
החניון קומה -1
החניון קומה -1
החניון קומה -1
(צילום: שי שחר)

שז"ר במספרים:


1.3 מיליארד שקל עלות כוללת של הפרויקט
730 מטר אורך המנהרות
40 מטר עומק משכנו של
החניון החדש בבטן האדמה
1,300 מקומות חניה

פיצוצים לצד שגרה


מי שניהלה את הקמת המיזם המורכב היא חברת מוריה, שם הסבירו כי עיקר האתגר היה בביצוע עבודות אינטנסיביות להקמת ההפרדה המפלסית והחניון מתחת לפני הקרקע, במקביל לעורק התחבורה הראשי שנשאר פעיל ועובר מעל לחלל הפרויקט. מוריה נדרשה במהלך כל שלב, לבצע את כל הניתן בהיבט ההנדסי והלוגיסטי, על מנת לאפשר לתנועה העמוסה הנוסעת בכבישי אזור הכניסה לעיר להמשיך ולזרום כבשגרה.

5 צפייה בגלריה
ביצוע הפרדה מפלסית
ביצוע הפרדה מפלסית
ביצוע הפרדה מפלסית
(צילום: שי שחר)

מורכבות הנדסית נוספת בפרויקט היא קרבתו לתחנת "נבון" של רכבת ישראל ועל המתכננים היה לוודא שהעבודות המתבצעות לא יפגעו ברציפות פעילות הרכבת, כולל במהלך ביצוע עבודות החציבה, וזאת באמצעות פיצוצים מבוקרים.
במוריה הוסיפו כי ברובע העסקים צפויים להיבנות כמיליון וחצי מ"ר של תעסוקה, מסחר, מגורים ומלונאות, כך שמרבית העבודות בפרויקט שז"ר דרשו תיאום מלא בין לוחות זמנים, עדכוני תכנון והתאמות מול מספר גורמים (ציבוריים ופרטיים) המעורבים בבניית רובע העסקים.

"האבים תחבורתיים"


לדברי שרת התחבורה מירי רגב, מרכז התחבורה העתידי שז''ר מייצג את התפיסה התחבורתית הכוללת שבה הדגש הוא על חיבוריות וקישוריות, ועל שילוב מוקדי תעסוקה, דיור ופנאי בסביבה המיידית של המרכז.
"במרכז שז''ר ייפגשו הקו המהיר של רכבת ישראל, קווי הרכבת הקלה ואוטובוסים לכל מטרופולין ירושלים, וכן שלל אמצעי תחבורה משלימים כמו אופניים ומיקרו מוביליטי", אומרת רגב ומדגישה כי "המנהרות שנחנוך בקרוב ישמשו גם כנתיב המקצר את הדרך למרכז העיר, וגם ככניסה לחניון ענק שבו יוכלו המגיעים לבירה להשאיר את רכביהם ולהמשיך ליעדם בתחבורה הציבורית. המנהרות החדשות יפחיתו את עומסי התנועה בכניסה לירושלים וישפרו את הבטיחות לכל משתמשי הדרך".

5 צפייה בגלריה
מבט ממעוף הציפור
מבט ממעוף הציפור
מבט ממעוף הציפור
(צילום: שי שחר)

"כאן יקום מרכז התחבורה הגדול בישראל, שמיישם בפועל את החזון על 'האבים' תחבורתיים מתקדמים", מוסיף מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן. "מאות אלפי נוסעים יעברו בו מדי יום, דרך מעברים נוחים בין אמצעי תחבורה. כך ייראה העתיד - וזה קורה ממש בשנים הקרובות".