1 צפייה בגלריה
מיכל בירן. צילום: יובל חן
מיכל בירן. צילום: יובל חן
מיכל בירן. צילום: יובל חן
רגע לפני שהיא מתייצבת לפריימריז של מפלגת העבודה, ח"כ הירושלמית מיכל בירן מדברת על עתיד העיר, המצב העדין בין חילונים לחרדים, על ההתנערות של 'התעוררות' מהתמיכה שלה בבחירות ועל האפשרות שתרוץ בעתיד לראשות העירייה.
בירן (40) מתגוררת בשכונת בקעה ובימים אלה מצפה ללידת בתה הראשונה, עם שותפה להורות משותפת, נמרוד דותן (39, סמנכ"ל בעמותת "חינוך לפסגות"). "בגלל ההיריון באמצע הפריימריז אני כבר לא עושה שבתות", היא משתפת. בפעמיים הקודמות עשיתי שורה של חוגי בית ומפגשים בסופ"שים, משעת בוקר מאוד מוקדמת ועד אמצע הלילה. אני מתחילה את יום העבודה שלי בשבע בבוקר, במקום בארבע לפנות בוקר, משתדלת לאכול מסודר ובריא".
בעוד רוב חבריה למפלגה הם תושבי המרכז, בירן בחרה לעבור לגור בירושלים. "אני מודה שהפקקים בבוקר היו חלק מהשיקול, אבל משהו בעיר הזאת ממש קרץ לי", היא מספרת. "ימים יגידו אם אצליח להמשיך לגור פה, כחילונית אם לילדה יהיה לי קשה, ככל שזה תלוי בי לא אעזוב לעולם את ירושלים. בכל שנותיי כחברת כנסת הייתי לצידה של העיר הזו. בכל דיון חשוב, כמו למשל האחרון על המחסור בכיתות לימוד בעיר, הרכבת הקלה, ההפרדה המגדרית במעיינות, קרקעות הכנסייה, ועוד. בכל פעם שירושלים עלתה על השולחן הייתי שם כדי לעמוד לצידה".
בירן גם מתייחסת לעתידה של ירושלים תחת משה ליאון. "אני חושבת שהאתגר המרכזי של ראש העירייה החדש הוא האיזון בין האוכלוסיות המגוונות שמתגוררות כאן בעיר", היא ממשיכה. "במצב הנוכחי לי כחילונית יש מספיק בירושלים - מצד אחד יש פה שקט, שלווה ורוגע בסופ"ש, בטח כחברת כנסת. מצד שני, אם הייתי צריכה חלב, בצל או גזר, 5 דקות נסיעה ממני יש איפה לקנות. הפחד המוצדק של החילונים הוא בגלל שהמצב פה בעיר הוא שאין דיאלוג. אם היינו מצליחים לייצר פה שותפות, אם היינו כחילונים מרגישים שגם הצד השני נותן משהו, הכול היה נראה אחרת. כל הבעיה שלנו שהאווירה פה היא אווירה של מלחמה".
לטענתה של בירן, ירושלים יכולה בקלות ללכת לכיוון לא טוב. "בעוד האוכלוסייה החילונית כאן מצטמצמת, האוכלוסייה החרדית הולכת וגדלה", היא מציינת. "אני מבינה את הטענה שחילוניים בורחים מפה והחרדים לא אשמים בזה אבל החילוני הממוצע רוצה איכות חיים ולא בא לו להיות שליח ציבור במשימה קדושה. האחריות של שליחי הציבור שלנו הייתה לייצר דיאלוג שיבואו החרדים ויאמרו 'אנחנו מבינים שיש פה עוד אוכלוסיות ומרקם מגוון ויש לכל אחד את הצרכים שלו, גם לנו חשוב לשמור את הסטטוס קוו במקומות של החילוניים', מה שלא קורה. אם זה היה קורה החילוניים לא היו בורחים מכאן".
בירן עצמה הצביעה לעופר ברקוביץ', אך כשנחשף על תמיכתה של בירן בו ערב הבחירות, מיהרו אז בתנועה הפלורליסטית להבהיר כי הודעת תמיכתה לא הייתה מתואמת עמם, וביקשו שלא להגיב לפרסום. גורמים בסיעה טענו אז כי תמיכה רשמית של נבחרת ציבור מהשמאל עלולה רק להזיק לקמפיין. "הם מגוחכים", אומרת בירן. "כל מי שמכיר את 'התעוררות' יודע שרוב בכיריה קשורים וחלק מהם גם חברים במפלגת העבודה. אמו של עופר ברקוביץ היא אחת מהחברות הוותיקות בסניף ירושלים. רבים וטובים מהם הינם חברי המפלגה שלנו. ההיתממות של להגיד 'לא רוצים דימוי של שמאלני', מגוחכת בעיני. לא שאלתי אותו ולא הודעתי לו לפני שתמכתי בו. הוא היה עדיף על פני החלופות האחרות".
נראה אותך מתמודדת יום אחד על ראשות העירייה? "למדתי בפוליטיקה לא לפסול שום אופציה מבעוד מועד כך שאני לא פוסלת שום דבר, כרגע אני בפוליטיקה הארצית".
לסיום, בירן לא מודאגת ממצבה של מפלגת העבודה בסקרים. "מאז שאני בפוליטיקה לפחות חמש פעמים כבר הספידו את מפלגת העבודה, והנה המפלגה הזאת עוד חיה ותוססת".