בשבוע שעבר פורסם כאן שאיש עסקים ישראלי מתעניין ברכישת בית"ר. הסיפור הזה עדיין לא הבשיל, אבל כמות האוהדים שעסקו בנושא הזה הגיעה לכמה אלפים טובים, מה שממחיש היטב את הכמיהה והרצון העז לראות את המועדון מבית וגן יוצא לדרך חדשה.
2 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ליד ביתו של חוגג. וזוהי רק ההתחלה
אוהדי בית"ר ליד ביתו של חוגג. וזוהי רק ההתחלה
אוהדי בית"ר ליד ביתו של חוגג. וזוהי רק ההתחלה
(צילום: עוז מועלם)

הבעיה של משה חוגג בסיטואציה הנוכחית (יש לו הרבה בעיות אבל זו העיקרית) היא שכל פלגי האוהדים, שלא פעם סבלו ממחלוקות, שסעים ופילוג, מאוחדים בדעה שחוגג הגיע לסיום דרכו בבית"ר. קצת כמו יוסי סאסי בהפועל ואחרים, נקעה נפשם של האוהדים, הנכס היחיד של בית"ר, מהאיש שמהתל בגורלם ובגורל הקבוצה, וביום שלישי הגיעו כ־300 מהם לביתו של בעל הבית והפגינו. כשגילו שחוגג לא בבית, פנו אל בית מלון בו הוא שוהה והפגינו שם.
אחד מיוזמי המחאה, עו"ד אריאל גבאי, מסביר שמה שראיתם ביום שלישי האחרון ליד ביתו של חוגג הוא רק הסנונית הראשונה. "השבוע התקיימו שתי הפגנות מול ביתו של חוגג" מסביר גבאי. "מבחינתנו, אוהדי בית"ר, יש שתי אפשרויות. הראשונה היא העברה של המועדון לגורם אחר ללא תמורה, כשאותו אדם לוקח על עצמו את ההתחייבויות הפיננסיות של המועדון. והאפשרות השנייה היא הליכה לפירוק המועדון. לא נאפשר תפעול בתקציב מינימום. אם המועדון יפעל בתקציב מינימום בעונה הקרובה יהיה חרם כרטיסים ומינויים וההפגנות תימשכנה. במצב הנוכחי שחוגג יצר יש התחייבויות של עשרות מיליוני שקלים. לנוכח העובדה שחוגג מנוע מלהזרים כספים למועדון כי רכושו מעוקל אין לו אפשרות להפעיל את המועדון. כדי שבית"ר תמשיך לפעול בצורה לגיטימית צריך להעביר אותה לידיים אחרות. לא נסכים לתקציב מינימום כי המשמעות היא ירידת ליגה".
עו"ד יהודה שפר, בעבר ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, הוא אוהד בית"ר מסור. "חוגג חייב למצוא רוכש, אבל בעולם מתוקן הפרקליטות היתה צריכה לתפוס את בית"ר כנכס ולמכור אותו לכל המרבה במחיר דרך בית המשפט", אומר שפר, "והתמורה היתה צריכה להיות מוחזקת בבית המשפט עד שיתבררו ענייניו של חוגג. אבל המשטרה והפרקליטות נרתעות מלעשות את זה. כאוהד אני קורא לו לשחרר. אין לי ספק שהוא מטרפד כל מכירה. הוא חייב להבין שבית"ר זה לא עניין פרטי אלא ציבורי והמעשה הראוי של חוגג הוא לשחרר את המועדון. אני מצפה מההתאחדות שתמנע מאדם שחשוד בעבירות כל כך חמורות להיות בעלים של מועדון כדורגל. בית"ר זו חברה שהיא נכס קהילתי, ובדיוק כמו שחוגג אהב להשתמש בסלוגן 'ואהבת לרעך כמוך', אז המשמעות של המשפט הזה היא גם להניח לנו לנפשנו ולתת לבית"ר אפשרות לעתיד טוב יותר".
העיתונאי אבישי בן חיים: "ככל שמצבה של בית"ר יותר גרוע, כך ליבי יוצא אליה יותר. בסוף אנחנו אוהדים שחיים איזשהו חלום ומקווים שבחלום הזה יהיה טוויסט מפתיע בעלילה, כמו כשירדנו ליגה לפני 30 שנה ואז אלי אוחנה חזר מחו"ל ולקח אותנו על הגב כל הדרך עד לאליפות. אם להיות מציאותיים, אני מתחיל לחשוב שכל בעל בית שמגיע לבית"ר, כמו כל פוליטיקאי שעושה חיל בימין, מסומן, למרות שחשוב שתדגיש שאני בשום אופן לא בעד מי שעשה מעשים בלתי ראויים. אם הייתי מדבר עם חוגג, הייתי אומר לו רק משפט אחד: 'עזוב אותנו לנפשנו, ברחל בתך הקטנה'. בהמנון בית"ר כתוב:
"מגוב ריקבון ועפר
בדם וביזע
יוקם לנו גזע
גאון ונדיב ואכזר
ביתר הנלכדה,
יודפת, מסדה,
תרומנה בעז והדר".
× × ×
יוסי מנצור, אוהד בית"ר כבר ארבעה עשורים ובעל מינוי עונתי יותר משלושים שנה: "עברנו אינספור קיצים עמוסים בסיוטים, זיעה קרה, חששות ופחד מהלא נודע, אבל דבר כזה עוד לא היה. בתקופות הכי קשות תמיד היה תג מחיר, היתה תקווה, היתה אופטימיות שיהיה בסדר. הסיטואציה עם משה חוגג היא שאתה לא יודע איפה מתחילים ונגמרים החובות, מה עובר במוחו של חוגג ועד כמה השבר והקטסטרופה גדולים. אנחנו כאוהדים לא יכולים לקנות את הקבוצה, אבל נעשה כל דבר אפשרי במסגרת החוק כדי לעזור לבית"ר, והעזרה הזו היא בפירוש להוציא את משה חוגג מחיינו. נגיע לכל יעד אפשרי, אם זו ההפגנה שעשינו ביום שלישי ברחוב דוד רמז ליד הבית של חוגג, ונגיע לעוד מקומות ולעוד כתובות, כולל ההורים שלו ואחותו, יו"ר הבקרה התקציבית סיגלית סייג, יו"ר ההתאחדות אורן חסון ויו"ר המינהלת ארז כלפון, וכמובן נחרים רכישת מינויים וכרטיסים. חוגג צריך להבין שהוא לבד במערכה. כל הזרמים של האוהדים מאוחדים שצריך להרחיק את חוגג מבית וגן. המועדון הוא אהבת חיינו, והוא גוסס כבר ארבע שנים. יש לנו איתו סבל מתמשך, כשהשנה האחרונה היתה הגרועה בהיסטוריה, עד שקרה לנו נס עם יוסי אבוקסיס ועזרה משמיים. ואם אנחנו לא נציל את בית"ר אף אחד לא יעשה את זה בשבילנו. הפחד הכי גדול שלנו הוא שסרט האימה רק ילך ויתעצם. אנחנו מבינים שתהיה פה נטישה של שחקנים, והכי גרוע שנאבד את הנכס הכי גדול שלנו יוסי אבוקסיס. יש לנו הרבה ביקורת על אלי אוחנה, אבל אנחנו מבינים שאם אלי ילך המועדון יתרסק לרסיסים ונישאר בלי אבא ובלי אמא".
אביגיל שרעבי, שם מפורסם וקולני מהיציע המערבי, לא מבינה איך המועדון הגיע למצבו. "מיום הקמתה של בית"ר ירושלים, הדבר הכי גרוע שקרה לה זו ההגעה של חוגג. שיבדקו בכל בית משפט ובכל בית כנסת, את אמות המידה המוסריות של האיש, ויגידו לי בבקשה אם זה מכבד מועדון כל כך מפואר ולאומי שזה האיש שעומד בראשנו. אנחנו אנשים מאמינים, וחוץ מאשר להסתכל לשמיים ולהתפלל אין לנו הרבה מה לעשות. מה עשינו רע שזה מה שמגיע לנו? היו הרבה בעלי הון בבית"ר שסיימו כאן בקול ענות חלושה, אבל אף אחד מהם לא הגיע עם כוונות להרע לנו למרות שעשו אינספור טעויות. המועדון בדרך להימחק, וזה יהיה על שמו של חוגג. אני כבר סבתא, אז לא מתאים לי לעמוד ולהפגין נגדו, אבל שישכח לראות ממני שקל עבור כרטיס. אצטט את אבי לוזון שאמר על קלינגר: 'אומרים לך, אז לך', אז מר חוגג, אגיד לך בערבית, כמו שייח' בן חליפה: 'יאללה, ברה'".
2 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג
(צילום: אוהד צויגנברג)

× × ×
חוגג חגג השבוע (ביום ראשון 15 במאי) יום הולדת 41. בדיוק לפני שנה חגיגות ה־40 של בעל הבית כללו משחק ראווה של כוכבי עבר בטדי (כולל שידור המשחק על ידי יורם ארבל) ומסיבה נוצצת במועדון, שבה נתבקשו האורחים לבוא לבושים בשחור, כשחוגג, כדי להתחכם, היחיד שלובש חולצה לבנה. 12 חודשים אחרי, וגם השבוע חגגה ענבל חוגג לבעלה את יום הולדתו ה־41 במסיבת שופוני פרטית. כל זאת, שאוהדי בית"ר לא ישנים בלילה כשהם חרדים לגורל הקבוצה שלהם.
"בוא נגיד בעדינות שכולנו מקווים שזה יום ההולדת האחרון שלו כשהוא בעלי בית"ר. הוא הוריד את בית"ר לאשפתות", אומר דני מור, מהאוהדים הוותיקים והמוכרים של הצהובים־שחורים. "אני קורא לכל אלפי אוהדי בית"ר להפגין נגד חוגג עם מחאה אמיתית, חוקית, לא אלימה חלילה, כדי שהוא יבין שנקעה נפשנו.
× × ×
בית"ר הפכה תחת חוגג לסתם קבוצה, ממועדון שעד לא מזמן היה מפואר ועוצמתי לכזה שיוצא בריקודים ובמחולות על הישארות בליגה כאילו זכינו בתואר. הוא זרה לנו חול בעיניים עם הבטחות ופנטזיות. כל אוהד בית"ר מרגיש שהוליכו אותו שולל. אישית, זהיתי מהרגע הראשון שאוהד הפועל באר שבע לא יכול לעבור לנו בגרון. אין לי ספק שחוגג לא ידע מעולם מה הכתובת של ימק"א, מי זה אודי רובוביץ', ועוד דברים שרק אוהדי בית"ר אמיתיים חוו ומכירים ויודעים. בספר דברי הימים של המועדון חוגג ייזכר לעד כאחד האסונות הכי גדולים של בית"ר לדורותיה. להפועל יש את יוסי סאסי, לנו יש את חוגג. ההבדל הוא שסאסי הרס מועדון כדורגל וחוגג החריב מעצמה ואימפריה. יש כאן מאבק של מאות אלפי אוהדים מול אדם אחד, שצריך לזכור שבסוף הוא ייצא קירח מכל הכיוונים, אז לפחות שימכור את הקבוצה בכמה מיליונים ויציל משהו.
"לצערי הרב, אנחנו גם בדרך לאבד את אלי אוחנה, וזה עצוב מאוד. אלי הוא הסמל היחידי של בית"ר, האדם היחיד שאפשר להזדהות איתו וגם בנאדם שבית"ר זורמת בדמו והוא עושה הכל למענה. הכי חשוב בעולם שהוא יישאר, כי זה הדבר היחידי שמחבר אותנו לבית"ר שלנו".
פרופסור אבי ריבקינד זיהה "אמרתי את כבר באוגוסט 2108 כשחוגג הגיע לכאן שזה לא טוב. לא היה לי ספק שהוא לא צריך להיות בעל הבית של בית"ר כי הרזומה שלו ותולדות החיים שלו היו מהרגע הראשון לוטים בערפל מה גם שהוא בכלל אוהד הפועל באר שבע. ככל שניפרד ממנו יותר מהר ייטב בעיקר לנו אבל גם לו.
"אני לא חושב שההפגנות ישכנעו את חוגג לעזוב את בית"ר. אדם שמכבד את עצמו, צריך להגיד תודה, נכשלתי, יש לי עניינים יותר בוערים להתעסק בהם ושלום. חוגג נכשל בלי סוף כולל הפארסה המביכה של השייח' חמד בן חליפה.
כמה שיותר מוקדם יילך חוגג מאיתנו ככה יותר טוב. הוא מועיל לעצמו אבל הוא רק מזיק למועדון הכדורגל של בית"ר. אם יש לו טיפת אכפתיות מאיתנו ואני בכלל לא בטוח שיש לו, שיעזוב אותנו. אין גוזרין על הציבור גזירה שאינו יכול לעמוד בו וחוגג הוא גזירה שאי אפשר לחיות איתה. אי אפשר להתקיים על תקציב מינימום או הקפאת הליכים ולרדת ליגה. לצערי בית"ר זה קרש הצלה בשבילו וצריך למצוא את הדרך החוקית להכריח אותו לעזוב. חבל שהוא בכלל הגיע".