אלי טביב מכיר את הסצנריו הזה מצוין. מצד אחד חזית מול בית הדין והעונשים הדרקוניים שלו. מצד שני שחקנים שמציגים דרישות כספיות מוגזמות. מצד שלישי קהל קנאי שרוצה הכי הרבה הכי עכשיו, אבל חלק ממנו הוא גם זה שתוקע את המקלות בגלגלים. במילים אחרות, טביב כבר היה בסרט הזה, וזו הזדמנות מצוינת לבקש ממנו, הפעם בזום אאוט, לנתח את מה שקורה במועדון הכדורגל של בית"ר.
3 צפייה בגלריה
אלי טביב וברק אברמוב
אלי טביב וברק אברמוב
אלי טביב וברק אברמוב
(צילום: ראובן שוורץ ויובל חן)
"העונש שהוטל על בית"ר על ידי ההתאחדות הוא חמור מאוד ובלי שום היגיון" אומר טביב. "הרי מי שניהל את אירוע גמר גביע המדינה באצטדיון סמי עופר זו ההתאחדות לכדורגל, והיא זו שהיתה צריכה לשמור על הסדר, לדאוג שמי שפרץ לכר הדשא ייתפס, ייעצר ויורחק מהמגרשים לעשר שנים או יותר. זו הדרך לייצר הרתעה. במקום זה, בלי שום שיקול דעת, דייני ההתאחדות לכדורגל מענישים את המועדון ומי שצריך להתמודד עם זה כלכלית זה הבעלים. אני יכול לספר שאני כבעלי בית"ר הייתי מגיע כמעט כל שבוע לבית הדין, ולמרות שעשיתי המון פעולות כדי למגר את האלימות והגזענות, כולל זה שהבאתי כמות הרבה יותר גדולה של שוטרים ואנשי אבטחה, כשהייתי מגיע לבית הדין ומציג את המאמצים שלי ומביא גם מכתב מהמשטרה שתומך בזה, זה לא עניין אף אחד וכל שני וחמישי היינו נקנסים בסכומים של עשרות אלפי שקלים.
"אף אחד לא התייחס לזה שמנסים ומתאמצים לשמור על הסדר ופשוט לא היה עם מי לדבר ולמי להסביר. המסקנה שלי היא שיושבים שם אנשים אטומים שכל מה שמעניין אותם זה להכניס כסף להתאחדות. כבעלים אתה שואל את עצמך בשביל מה להתאמץ? הרי ממילא יענישו אותך בלי פרופורציות, וזה מוריד לך את כל הרצון להילחם באלימות ובגזענות. פועלים הפוך - המועדון נלחם ובסוף הדיינים פוגעים במועדון. איפה ההיגיון פה? כבר הרבה זמן אני אומר שלא המשטרה ולא בתי המשפט מטפלים בנושאים האלה. תופסים אוהד שהפר את הסדר, מושיבים אותו במשך שעה בתחנה ואז הוא הולך הביתה, ואם הוא מגיע לבית המשפט אז גם כאן משחררים אותו במהירות הבזק, ובסוף בעל הבית, במקרה הזה ברק אברמוב, צריך להילחם נגד כולם ולבד. בתקופתי דיברו על זה שיקימו גוף חיצוני שזה יהיה התחום שלו - למגר את האלימות והגזענות בספורט, עוד כשמירי רגב שימשה כשרה לבטחון פנים. אבל התברר בדיעבד שאלה היו דיבורים והבטחות בלי שום כיסוי.

קראו גם:

"חייבים להקים גוף משפטי נפרד שהעבודה שלו תהיה להתעסק רק באלימות בספורט שיעצור אוהדים מתפרעים ויטיל עונשים כבדים וקנסות על מי שמפר את הסדר. עובדה שבאנגליה היה חוליגניזם והצליחו למגר את התופעה הזו, והיום אתה הולך למגרשים באנגליה עם ביטחון ושקט כי תפסו את מי שהורס את המשחק והכניסו אותו לכלא לכמה שנים או שפשוט הרחיקו אותו לתקופות ארוכות מהמגרשים. כל זה כמובן לא סותר את העובדה שהקומץ שפרץ למגרש בסמי עופר פשוט גרם נזק. זה משהו שלא קרה בשום מקום בעולם ובהחלט היה מגיע כאן עונש, לדעתי כמה משחקים ללא קהל. חייבים לשים את הדברים על השולחן: רוב ברור של אוהדי בית"ר הוא קהל טוב וחבל שקומץ אוהדים הורס כל חלקה טובה. זה פשוט מדהים שאתה כבעלים בונה ובונה והם באים והורסים, ואז בא בית הדין ובמקום לעשות סדר גורם עוד יותר נזק עם העונשים שלו. תאמין לי, אם היתה כאן יד חזקה וענישה ולא התנהגות פופוליסטית שזורקת את כל האחריות על המועדון עצמו, יכול להיות שעד היום הייתי חלק מהכדורגל".
מה אתה אומר על זה שברק אברמוב מאיים לעזוב? "הוא לא יעזוב. אני לא מאמין לאיום הזה. הוא יותר מדי אוהב את העובדה שהוא הבעלים של בית"ר. זה איום של 'תחזיקו אותי' ואולי תקלו בעונש. הוא לא ילך לשום מקום".
עובר ושב
טביב הוא מאסטר בעונות מלפפונים. שנים ביקרו אותו שהוא מוותר בקלות רבה מדי על שחקנים שבאים בדרישות וכל פעם מחדש הוא גם נשאר נאמן לדרכו וגם מצא תחליפים הולמים, לעיתים גם טובים יותר מאלה שנדמה היה שאין שחקנים ברמתם. בקיץ הנוכחי בבית"ר צריכים להתמודד עם שלושה תפוחי אדמה לוהטים - ירדן שועה, יון ניקולסקו ודנילו אספרייה, שלושתם שחקני מפתח ששווים שערים ובישולים כמו קבוצה ממוצעת בליגת העל.

3 צפייה בגלריה
אספרייה, שועה וניקולסקו
אספרייה, שועה וניקולסקו
אספרייה, שועה וניקולסקו
(צילום: עוז מועלם ואלכס קולמויסקי)

"אברמוב כבר הסביר בצורה ברורה שכמו שאם השחקנים הללו לא היו מספקים את הסחורה הוא לא היה מקצץ להם בשכר אז באותה מידה כשהם אחרי עונה נהדרת בלתי אפשרי לפתוח להם את החוזים. ברגע שיש הסכם חייבים לכבד אותו. לגבי שועה, הוא אומנם מחזיק בחוזה לעונה נוספת אבל הוא יהיה חופשי בחודש ינואר, ולכן צריך שהוא יביא או שתתקבל עליו הצעה הולמת ולמכור אותו. אחרת אין מנוס ואם שועה מתעקש אז אברמוב צריך להושיב אותו בטריבונה ביציע. זה נהוג בכל העולם אם שחקן עושה שרירים מול המועדון. לגבי אספרייה, הוא יכול לרצות שדרוג וזה יפה מאוד, אבל שיכבד את החוזה שלו ואם הוא לא מגיע לפתיחת האימונים צריך לתבוע אותו. לגבי ניקולסקו, זה כמובן תלוי כמה יציעו עבורו ואם זו עיסקה משתלמת".
איך אתה מסכם מבחוץ את העונה של בית"ר? "בתחילת העונה היתה להם התחלה לא קלה, אבל למזלם הם פגעו בול עם שני זרים שוברי שוויון כמו ניקולסקו ואספרייה, שכבר שיחקו בארץ. אבל אני מסכם את הליגה מבחינת בית"ר, וזה היה כישלון כי היה להם קאדר שחקנים שהיה חייב להגיע לפלייאוף העליון. מה שהציל את העונה זה הגביע והזכייה בו, וזה חיפה על חוסר ההצלחה בליגה והפך את העונה הזו מכישלון להצלחה. לשמחתי, ודיברתי על זה לא מעט, יוסי אבוקסיס שינה גישה וקיבל את האומץ לשחק 4-3-3, וכשהוא התחיל להיפתח ולא לפחד הגיעו התוצאות. הניצחון בגביע על מכבי תל אביב היה לא מעט בגלל שמכבי לא היתה בשיאה, אבל בשורה התחתונה יש זכייה בתואר וזה משנה את כל התמונה".

3 צפייה בגלריה
אלי טביב
אלי טביב
אלי טביב
(צילום: אורן אהרוני)

אם נחזור להכנות בקיץ הנוכחי, כשמכבי חיפה משנה את פניה, מכבי ת"א מחפשת פתרונות וב"ש פחות מוציאה כסף גדול, אין כאן לאברמוב עם שועה, ניקולסקו ואספרייה הזדמנות חד־פעמית להיצמד לצמרת הגבוהה? "מכבי חיפה, ב"ש ומכבי ת"א עדיין חזקות, והן גם יתחזקו, ואני לא רואה את בית"ר מתמודדת מולן בצמרת גם עם שועה, ניקולסקו ואספרייה. יש לבית"ר בעיות בהגנה והיא תהיה חייבת לצרף שני בלמים וקשר אחורי. החלק הקדמי של העונה החולפת טוב מאוד אבל צריך למצוא תחליפים למי שיעזוב. אצלי לאורך זמן תמיד עזבו שחקנים טובים והבאתי תחליפים מצוינים ושדרגתי את הסגל. צריך לעבוד, לעשות סקאוטינג טוב ולדעת לפגוע בשחקני רכש. בינתיים מהזרים הכי הרשימו אותי טרזי תומא, שעושה עבודה טובה ומצטרף מקו שני, ומיגל סילבה, שנראה כמו שוער שהוא בסדר גמור".

אוויר פסגות


טביב לא מתגעגע לכדורגל. האמת? אין בשביל מה. הקהל כל הזמן דורש ודורש ובהזדמנות הראשונה מתגלה ככפוי טובה. התקשורת מבקרת, השחקנים מנסים לסחוט את הלימון עד תומו, ורק החיידק משמש כסיבה היחידה לכל הטרלול הזה. ועדיין טביב מתעדכן און ליין במה שקורה בביצה, והוא לא צריך יותר מדי זמן כדי לנתח מהלכים שקורים ועוד יקרו כאן.
המהלך המפתיע של הקיץ, מינויו של מסאיי דגו למאמן מכבי חיפה, שמט כמה לסתות, אף על פי שגם טביב עצמו נתן צ'אנסים כאלה לסלובודן דראפיץ' ושי ברדה, כשהביא אותם מבית"ר תל אביב רמלה להר הגעש של בית"ר, כשהנחית כאן את שרון מימר, שהיה אלמוני, ואת בני בן זקן, שכמעט אף אחד לא היה מסוגל לזהות.
"דגו הוא הימור ענק ואין ספק שהוא עדיין בוסר ובלי ניסיון בכלל בליגת העל, אבל אם הוא והצוות שלו יפגעו ברכש הוא בהחלט יכול להצליח. גם אני הבאתי מאמנים בלי ניסיון, אבל נתתי להם את הכלים להצליח עם חומר שחקנים משובח. אם לדגו יהיו שחקנים טובים הוא ירוץ קדימה, אבל אם העסק ייכשל הכל ייפול עליו. תזכור שברק בכר אחרי שלוש אליפויות בבאר שבע פוטר בשנה הרביעית ולמה? כי לא היה לו חומר טוב כי שחקנים בכירים עזבו ולא נמצאו תחליפים. בסוף השחקנים עושים את ההבדל".
ומה אתה אומר על מכבי ת"א והבחירה שלה להמשיך עם אייטור קראנקה?"אני לא מתחבר לקראנקה, במיוחד לא לשיטת המשחק שלו עם שלושה בלמים גם מול קבוצות תחתית והניסיון ללכת בדרכו של איביץ' מבלי להביא משהו מעצמו. הוא כישלון ובכל זאת ממשיכים איתו. ועדיין הוא יכול להביא את מכבי ת"א להישגים, כי שוב, אם מכבי תעשה את השדרוגים הנכונים ויהיה לה סגל מספיק חזק היא מסוגלת לקחת אליפות גם עם קראנקה, כי המשקל של השחקנים כפי שאמרתי הוא זה שקובע".