האמירה של פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שלפיה "בחצי השנה הקרובה לא יהיה ספורט מקצועני", תגרום לענף הספורט נזק בלתי הפיך, ובכלל זה למועדון הכדורגל של בית"ר, שמנסה בימים אלה לפזר במאמצים גדולים את הערפל שהביאה איתה מגפת הקורונה. "זו תהיה מכת מוות", אמרו השבוע בבית וגן.
"המשמעות של הדבר הזה, אם אכן ההחלטה תהיה סופית, היא הקפאת פעילות. ואם חוזרים אחרי חצי שנה זה עם קהל או בלי קהל? זה נזק של עשרות מיליוני שקלים למועדון. מאיפה בדיוק נביא כסף? בעלי בית, למרות שמשה חוגג לא שם, ישפכו במקרה כזה את התינוק עם המים". בינתיים גרוטו חזר בו והבטיח לבחון מחדש את המצב בעוד כשבועיים. משה חוגג אמר בעניין הזה: "אני קורא לראש הממשלה ולשרת הספורט להקים וועדה לטיפול בספורט הישראלי בתקופת משבר כל כך חמורה. יש כאן ענפים שלא ישרדו אם המדינה לא תבין את ההשלכות. כדורגל זה לא רק שחקנים אלא גם עובדים מסביב, ספקים ואלפי אנשים שמתפרנסים מהענף".
2 צפייה בגלריה
חוגג
חוגג
חוגג
(צילום: עמית שאבי)
ועדיין, המציאות היומיומית בבית"ר היא שבכל יום שעובר נזרקים לפח מיליונים על גבי מיליונים, בור ללא תחתית שאף אחד לא רואה איך ומתי הוא נגמר.
ברמת המספרים, בית"ר תצטרך לפצות ספונסרים שנתנו לה חסות לאורך כל העונה ובשל השבתת הליגה בגלל הקורונה לא מקבלים שירות, ולכן הם יפוצו כספית בסכומים שנעים סביב מיליון שקל. הספונסר הראשי של המועדון, חברת מילניום, הקפיאה לאחרונה צ'ק לפקודת בית"ר, על סך 120 אלף שקל. בבית"ר קיבלו בצער רב את ההודעה הזו אבל אף אחד לא מתכוון לפנות לערכאות משפטיות בשל ההבנה של המצב. בבית"ר סירבו להגיב על הדברים ומחברת מילניום נמסר לנו: "הקפאת הצ'ק נעשתה בתיאום ובבקשה מול הנהלת בית"ר. מכיוון שאנחנו לא מקבלים שירות משום שליגת הכדורגל נמצאת בהקפאה אין שום סיבה להמשיך עם התשלומים כרגיל. אנחנו בדיאלוג פורה עם בית"ר שיתוף פעולה עסקי וחברי עם המועדון וכשהליגה תחודש נקבל את ההחלטות שלנו לגבי המשך הדרך".
אם זה לא מספיק, במועדון יצטרכו לפצות את ילדי מחלקת הנוער ובתי הספר לכדורגל ששילמו עבור הזכות להיות חלק ממועדון הכדורגל של בית"ר. הפיצוי לילדי מחלקת הנוער טרם נקבע סופית, אבל מדובר בנזק של מאות אלפי שקלים.
2 צפייה בגלריה
שחקני בית"ר על המגרש
שחקני בית"ר על המגרש
שחקני בית"ר על המגרש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הלאה. אובדן ההכנסות ממשחקי הפלייאוף העליון ברמת מכירת הכרטיסים עשוי לנוע בין ארבעה לחמישה מיליוני שקלים. ההכנסות מזכויות שידור ומהטוטו ווינר הם בגדר נעלם כשחברת צ'רלטון כבר ביקשה מהמנהלת כסף בחזרה.
במכתב ששיגרו בבית"ר למנהלת בו התבקשו להעריך את נזקי הקורונה, העריכו במועדון שמדובר בסכום של כ־13 מיליוני שקלים.
אם וכאשר, המחשבה של פרופסור גרוטו ושות' לחזור לפעילות בעוד כחצי שנה אמורה להפוך את הסכום הזה למפלצתי, ולרסק את המועדון כלכלית גם אם משה חוגג ימשיך לתמוך מכיסו בבית"ר. במספרים מדובר בסכומים שיכולים להגיע עד לכדי עשרה מיליון דולר, יותר מ־30 מיליוני שקלים.
העובדה שבבית"ר יחשבו מסלול מחדש לקראת העונה הבאה היא כבר עובדה מוגמרת. זה אומר שפרט לקיצוץ הרוחבי בסך 25 אחוזים לבעלי התפקידים במועדון, אמור להיות קיצוץ רוחבי נוסף. במקביל, כל מי שתהיה עבורו הצעה כספית מניחה את הדעת יימכר לכל המרבה במחיר. זה אומר שבית"ר תיאלץ להיפרד מאנטואן קונטה ופרדי פלומיין ותחפש קבוצות קולטות במחירים הולמים ללוי גארסיה ועלי מוחמד. על גארסיה אגב היתה הצעה על סך שלושה מיליוני יורו בינואר האחרון, סכום שכרגע נראה כמו מדע בדיוני. לגבי מוחמד, חוגג שילם על השחקן 2.5 מיליוני יורו ולכן הוא ינסה להתקרב לסכום הזה. במועדון כבר הבהירו שמי שלא יסכים לקיצוץ מסיבי בשכרו או להצעה שתהיה עבורו יובל אחר כבוד לבוררות. "אין אף דיין בעולם שלא יבין את המציאות הכלכלית החדשה של בעלי הקבוצות", אומרים שם.
במקביל, בית"ר בראשות יוסי בניון ורוני לוי עובדת מסביב לשעון על איתור שחקנים זולים ומבטיחים הן בשוק הזר והן בשוק המקומי. "תהיה בכל ליגת העל נהירה של שחקנים מהליגות הנמוכות כדי לאזן את השורות ולייצר קבוצות עם איזון תקציבי", הסבירו לנו בבית וגן.
השבוע פורסם כי דניזליספור הטורקית מעוניינת באנטואן קונטה ומוכנה לשלם עבורו 1.2 מיליון יורו. סוכנו של קונטה, פרנק בלחסן, אמר לנו השבוע בעניין הזה: "זה לא נכון שרק דניזליספור רוצה את אנטואן. יש לנו לא מעט הצעות. אנחנו עובדים בשקט ועד שדברים לא יהיו מעשיים אין טעם בספקולציות". בבית"ר בכל מקרה ישמחו למכור את קונטה עבור הצעה כמו זו של הטורקים.

אוהדים אמיתיים

עוז עידן ומשה נקש, בניו של שחקן העבר אבי נקש (פנדילסט מחונן בבית"ר של שנות ה־70), הקימו מיזם ששמו 'פודקאסט בצהוב־שחור', שמטרתו לספק תוכן איכותי של כל מה שקורה במועדון, לרבות קבוצת הנוער, קבוצת הנשים וסיפורי נוסטלגיה. "אנחנו הצינור של האוהדים שרוצים להביע את דעתם ולהיות חלק מעולם התוכן שכולו קשור במועדון", מסבירים הנקשים.
במוצאי השבת שעברה החליטו האחים נקש להקים עצומה ששמה 'גם בתקופות הכי קשות', שהרעיון שלה הוא לוותר על כל פיצוי, החזר או הפרש כספי עבור רכישת מינוי למרות שהאוהדים לא קיבלו את משחקי הפלייאוף, להזכירכם, המשחקים הכי מעניינים בעונה. "אני לא מתבייש להגיד שחיקינו את הרעיון של אוהדי מכבי תל אביב, שוויתרו גם הם על החזר כספי עבור מינויים. עד עכשיו חתמו לנו על העצומה כ־1,200 איש מתוך 8,500 מנויים. ההחלטה שלנו היא לטובת המועדון כי אנחנו יודעים שבית"ר הולכת לעבור תקופה כלכלית קשה ומורכבת. הגיע בנאדם כמו חוגג משום מקום, שהשקיע כמעט מאה מיליון שקל באהבה שלנו, וזה המינימום המתבקש.
"אנחנו מתכוונים לרכוש כמחווה מינוי לעונה הבאה, גם אם לא יהיה קהל בעונה הבאה, כי המטרה כאן היא רק ללכת לקראת הקבוצה שלנו והעתיד שלנו, וזה המינימום המתבקש ממי שקורא לעצמו אוהד. היו אנשים שמטעמים כלכליים בלבד ביקשו לבחון את המיזם שלנו אבל מדובר במספרים מזעריים. זו מחווה מרגשת ויש לנו רוח גבית מאוד גדולה מכמעט כלל אוהדי בית"ר. זה החלק היפה של יושבי היציע, שלא פעם נקשרים בהקשרים שליליים, וזה עוד חלק מהמהפכה שיש בקרב האוהדים, כולל הגרעין הקשה, שגם הם מוכיחים למי שפקפק שהמועדון מעל הכל".

לא זזים מהבית

בהיעדר שגרה, בבית וגן מנסים בכל מיני דרכים יצירתיות להמשיך לתפעל את המועדון ובעיקר את שחקני הקבוצה. מאמן הכושר הספרדי של הקבוצה, טלמו דה אנדרס, יחד עם רוני לוי כמובן, מכינים לשחקנים לו"ז שבועי של אימונים, עם בקרה ודיווח מצד כל אחד, ומדי בוקר התקיים עד כה אימון קבוצתי באמצעות אפליקציית זום שבה משתתף באופן פעיל גם המאמן רוני לוי.
עד כמה בבית"ר ממשיכים לעבוד, אף שחלק גדול מאנשי המינהלה נמצא בחל"ת, ימחיש הסיפור הבא. מנהל הקבוצה אושרי דודאי (שכאמור הוצא לחל"ת) מתאמן באופן קבוע במכון הכושר 'אגו' בהר חוצבים בבעלות רונן ברדע. ברדע, אוהד הקבוצה שמגפת הקורונה סגרה לו את מכון הכושר, העניק לכל שחקן ושחקן בבית"ר אופני ספינינג, כולל משלוח לבתי השחקנים. אגב, האופניים האלה שימשו את השחקנים באימון קבוצתי באחד מימי השבוע האחרון. "מגיע לרונן ברדע שאפו ענק שבתקופה כזו שבה אין לו הכנסה הוא נרתם לטובת המועדון ומתוך טוב לב ואהדת הקבוצה נטו סייע למועדון".
השבוע, לראשונה, החלו בבית"ר באימונים פיזיים בבית וגן. רוני לוי ומאמן הכושר הספרדי טלמו דה אנדרס מאמנים את השחקנים תושבי ירושלים ומחוץ לעיר מאמנים את השחקנים יוסי בניון ועוזר המאמן חיים שאבו.