חודש וחצי לאחר שהחלה מלחמת 'חרבות ברזל', מפקד מחוז ירושלים והמרכז בפיקוד העורף, אל"מ אמיר בן דוד, חושף את ההיערכות לקראת אפשרות של ירי מסיבי מצפון.
3 צפייה בגלריה
חניון ז'ראר בכר
חניון ז'ראר בכר
חניונים יהפכו למקלטים זמניים
(צילום: יואב דודקביץ')
בחודש אוגוסט חשף "ידיעות ירושלים" כי 20 חניונים ציבוריים יוכלו לשמש כמקלטי חירום זמניים במקרה של ירי טילים מסיבי אשר יחייב שהייה באופן רציף במרחב מוגן גם לתושבים שאין להם ממ"ד או מקלט.
כעת מתברר כי בעקבות החשש שהמלחמה בדרום תתרחב ותכלול גם ירי טילים של החיזבאללה, העירייה ופיקוד העורף בדקו ואישרו מתחמים תת־קרקעיים נוספים, שמיקומם נותר כרגע חסוי ובהם יהיה ניתן לתפוס מחסה. "עשינו מיפוי של כל החניונים שניתן לקלוט בהם כשאין מרחבים מוגנים. יש לנו הערכות מצב ברורות וזה המענה הטוב. כבר לפני המלחמה נערכנו לקליטת אוכלוסייה מהדרום, ובעימות האחרון פינינו את תושבי הדרום".
כמה יוכלו לשהות באותם חניונים? "כל מקום זה משהו אחר. אני מעריך שכ־30 עד 40 אלף יוכלו להיקלט במתחמים תת־קרקעיים".

3 צפייה בגלריה
חניון נחל צופים
חניון נחל צופים
חניון נחל צופים
(צילום: שי שחר)

איך ניתן לשהות בהם תקופה ארוכה? "בכל מתחם כזה ניתחנו את היכולת לקלוט שירותים ומקלחות. אני לא אביא מישהו ללא תנאים. יש שירותים מתנפחים, אוהל ענק עם כיסאות שירותים ושקיות, ויש מקלחות שמחברים אותן לדוד. יש גם מיטות, כשהמיטות מגיעות עם מזרן מודבק. יש כל מיני רעיונות שיצרנו מיטה ומזרן 'בילט אין'. יש שקי שינה מוכנים ואוהלים. ניתן לשים אוהל למשפחה עם שמיכה ושק שינה ולכל אחד תהיה את הפרטיות. יש פתרונות מאוד מעניינים, אבל התנאים יהיו מינימליים".
אתם נערכים לירי משמעותי מצפון? "כשהתחלנו את הלחימה נערכנו לשתי הגזרות. לי כמפקד המחוז לא משנה מאיפה הרקטה מגיעה, מהצפון או מהדרום. נערכנו לתרחיש משולב, וכשאני מסתכל על התרחיש, להם זה לא משנה מאיפה הרקטה נורית. צריך להתמודד עם תוצאות הרקטה".
כאשר מפקד המחוז מתבקש לחשוף לכמה תושבים בדיוק יש ממ"ד ולכמה מקלט, הוא מעדיף שלא לפרט ונותן מספר כולל: "ל־60 אחוז יש מרחב מוגן. ולגבי השאר, כל בן אדם יכול למצוא את המקום המתאים עבורו (ראו טבלה)".

3 צפייה בגלריה
אל"מ בן דוד
אל"מ בן דוד
אל"מ בן דוד
(צילום: ארנון בוסאני)

בתחילת המלחמה חששו במערכת הביטחון מהתלקחות במזרח ירושלים, אבל עד כה הדבר לא קרה. "חלק מתרחיש שפגשנו ב'שומר החומות', היום אנחנו לא רואים אותו מתממש, מתוך ההבנה של הצד השני שהמוכנות וההיערכות שונות ממה שראינו ב'שומר החומות'. אנחנו חזקים, מוכנים - לא סובלניים".

עוד החדשות:

אין חיילים של פיקוד העורף במזרח העיר. למה? "שמנו חיילים בכל מקום שבו זיהינו צורך להגביר את תחושת הביטחון של התושבים, ומי שהגדירה את המקומות זו הרשות המקומית את העיר שלה מהיכרותה את העיר. בכל מקום שנידרש נהיה. אנחנו לא נמצאים במלחמה של בחירת משימות. כל מה שצריך כדי לחזק את החוסן של האזרח - נעשה".