נגיסה בשטחים הפתוחים, כריתת עצים ומתחמי בטון ענקיים: מספר לא קטן של פרויקטים הולכים לקחת מהציבור את מעט המרחבים הירוקים בעיר שעוד נותרו לו. אלה פינות החמד והחורשות שגורלן ייחרץ השנה במוסדות התכנון.

מצפה נפתוח

התוכנית הירוקה vs התוכנית לבנייה
מצפה נפתוח עבר עשרות גלגולים ומאבקים. ראש העירייה הקודם, ניר ברקת, תמך בעמדת הירוקים ויצא נגד עמדת רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון, שקידמו שם תוכנית לבנייה רוויה לשכונה חדשה. היקף הבנייה המוצע כיום ירד ועומד על 1,200 יחידות דיור. מנגד, הירוקים מובילים במקביל תוכנית אלטרנטיבית לפיתוח פארק במקום. העירייה לא אישרה את הפארק, כך שכרגע זה תקוע.
9 צפייה בגלריה
מצפה נפתוח
מצפה נפתוח
מצפה נפתוח
( צילום: יוסי זמיר)
מצפה נפתוח דורג על ידי החברה להגנת הטבע כאתר הטבע מס' 1 של ירושלים. הוא הוסב מיער טבעי לשימור לשטח לפיתוח עירוני, לאחר נסיונות חוזרים של ממשלות לעשות כן. אולם תוכניות בנייה באתר נכשלו בזו אחר זו בעקבות נחישות התושבים. היום, כ־25 שנה לאחר ייזום הבנייה במצפה נפתוח, המקום מאכלס מגוון עשיר במיוחד של מיני חי וצומח, ובהם עדר צבאים משגשג, ומשמש שטח פתוח נגיש וקרוב לבית עבור עשרות אלפי תושבי העיר. במקביל למאבקים חוזרים נגד תוכניות בנייה, רמות למען הסביבה, יחד עם קק"ל והמינהל הקהילתי רמות אלון, הגישה תוכנית משלה לשימור האתר לרווחת הטבע והציבור. ב־2019 הוועדה המחוזית קבעה שיש לשקול שינוי ייעוד של רוב השטח (כ־760 דונם) לשמורת טבע, וכי לפני הגשת כל תוכנית בנייה יש לבצע סקר טבע מעמיק בכלל האזור.

הרחבת מתחם הכנסת

נסיונות לצמצום כריתת העצים
התוכנית, שידועה כ'כנסת 2040', הולכת לנגוס בלא מעט ירוק, כשמתכונתה המקורית כוללת כריתה של יותר מ־‭700‬ עצים שונים. הבנייה המוצעת כוללת הקמת מבנים חדשים מדרום לכנסת, כששטח הבנייה יעמוד על כ־28 אלף מ"ר מעל פני הקרקע, ולמעשה יכפיל את השטח הבנוי הקיים. יוזמי התוכנית אומנם טוענים כי מדובר בבנייה עם דגשים ירוקים, כולל מרכז אנרגיה שיחובר לגז טבעי וגגות סולאריים, אך הארגונים הירוקים לא כל כך משתכנעים וטוענים כי מדובר בפגיעה נופית קשה, בעקירת עצים במספרים אסטרונומיים. הבשורה היחידה במקרה זה היא שבינתיים הוועדה המחוזית הורתה לערוך בחינה מחודשת של התוכנית במטרה לשמור ככל האפשר על החורשה בשולי הכנסת, שגובלת בגן סאקר, ולנסות לגבש אלטרנטיבה שבה מספר העצים לעקירה יהיה נמוך באופן משמעותי.
9 צפייה בגלריה
הכנסת
הכנסת
הכנסת
( צילום: שלומי כהן)
"הריסת הנוף האייקוני המוכר ואהוב על כולנו ממש מיותרת", טוענת יו"ר שדולת 'ירושלים בת קיימא', נעמי צור. "מעבר להרס הטבע והעצים, אסור לפגוע בפרופיל שכה מוכר לנו".

עמק הזיתים

מגרשי כדורגל על שטחי הפארק
העמק הירוק למרגלות שכונת ארנונה הולך להיפגע קשות בעקבות העתקת מגרשי האימון של בית"ר ירושלים מבית וגן, כצורך שנולד מחיבור כביש 16 לציר התנועה הסמוך, וכבר אושרה לכך תב"ע. חבר המועצה חביליו ניסה למנוע זאת, וכחלופה הציע להעתיק את המגרשים לגילה, אך כרגע התוכנית המקורית מקודמת, כאשר מדובר על בניית מגרשי ספורט ומתקנים נלווים כגון חדרי הלבשה, מקלחות וכדומה.
9 צפייה בגלריה
העבודות בעמק הזיתים
העבודות בעמק הזיתים
העבודות בעמק הזיתים
(צילום: יואב דודקביץ')
עוד מתוכננים לקום באזור גם רמפות כניסה לכביש אשר וינר וחיבור למערכת כבישים נוספת ל'טופ ארנונה'. התושבים מקדמים תוכנית אלטרנטיבית למתקני ספורט וכושר באוויר הפתוח בטבע שלא ידרשו את עקירת העצים במקום.

גבעת משואה

700 דירות ומגדלים של 31 קומות
במורדות משואה על קרקע שייעודה יער, שנמצאת בבעלות העירייה, אשר מוגדרת בתוכנית המתאר של העיר אתר טבע עירוני, מקדמת העירייה, באמצעות רשות מקרקעי ישראל, תוכנית מפלצתית לבנות 700 יחידות דיור עם בניין בגובה של 31 קומות, מול מלון יהודה ועד למדרונות התלולים שיורדים מגבעת משואה. התוכנית מאיימת לחסל ריאה ירוקה כמעט אחרונה באזור גבעת משואה ועיר גנים, לעקור עשרות עצים, כל זאת על שטח של חורשה, שבמקום לטפח ולהפוך אותה למקום לבילויים משפחתיים וחברתיים, בחרה העירייה להקים בה שכונת מגורים.
9 צפייה בגלריה
גבעת משואה
גבעת משואה
גבעת משואה
(צילום: זאב שטיין)
מעבר לפגיעה בסביבה וביער, מתנגדי התוכנית טוענים כי היא עלולה להביא להצפות בעת הגשמים, לפקקים בלתי נסבלים, לרעש גדול מהכביש שעומס התחבורה עליו יגבר, להצללה על הבתים ולעוד נזקים סביבתיים. 
מאות משפחות מגבעת משואה ומעיר גנים התאחדו לנהל מאבק נגד העירייה, הגישו התנגדויות וחתמו על טפסים נגד התוכנית ההרסנית. התוכנית נדונה בוועדה המחוזית והושמעו בה ההתנגדויות, אך טרם התקיים דיון וטרם התקבלה החלטה.

שמורת פרחי הבר בנווה יעקב

המרכז המסחרי שיפגע בחורשה הירוקה
בנווה יעקב מדובר בבנייה של מרכז מסחרי שיפגע בחורשה וגם בצמחייה. תושבים חרדים משכונת קמינץ הצטרפו השבוע למתנגדים וחברו לשדולה של הארגונים הירוקים.
9 צפייה בגלריה
השמורה בנווה יעקב
השמורה בנווה יעקב
השמורה בנווה יעקב
(צילום: באדיבות שדולת ירושלים בת קיימא )
השמורה היא למעשה מיזם שצמח מהקהילה לפני 22 שנה. תושבים הביאו לכך שהמזבלה בקצה השכונה פונתה ובמקומה הביאו אדמה, פקעות, זרעים וייחורים מאתר הבנייה שבגבעה הצרפתית. הפרויקט התקדם בתמיכה של החברה להגנת הטבע, והיום השמורה מוכרת על ידי העירייה. אומנם מסביב לשטח השמורה מיזמי פיתוח פוגעים שוב ושוב במאות מיני הצמחים שנאספו ושוכנו בה. התושבים מקווים שהעירייה תגן על השמורה מהבנייה מסביב, ותמנע את הפגיעות החוזרות ונשנות בצמחייה הייחודית.

מצפתל

במקום תורמוסים - תחנת משטרה
המצפתל נוצר כמעין מבואה אל הגבעה המוכרת כגבעת האנטנה של האו"ם או פשוט מוצב הנקניק. הגבעה ברובה היא שטח פתוח עם הגדרה של שטח חום בשני החלקים שלה. לטענת המתנגדים, העירייה בשיתוף הוועדה המחוזית בעצם חילקו את הגבעה לחלקים כביכול נפרדים ולא קשורים, כאשר כמו ב'שיטת סלאמי' המטרה לאפשר בנייה ולהשאיר חלקים קטנים כמס שפתיים למען ירושלים ירוקה.
9 צפייה בגלריה
מצפתל
מצפתל
מצפתל
(צילום: גדי דהאן)
מדובר במתחם גדול של תחנת משטרה עם חניונים נרחבים ודרכי גישה שיהרסו את כל הגבעה. לצד תחנת המשטרה יש גם יוזמה של העירייה להקים חניון ענק למאות אוטובוסים של תיירים לחניון לילה.
תושבי ארמון הנציב מתנגדים להקמה של מבנה המשטרה על גבעת המצפתל/אנטנה מאחר שזו פנינה נדירה של צמחיית ספר המדבר, פריחת החצבים, התורמוסים, ועוד. החוק אומנם מתיר את הבנייה, שכן מדובר כאמור בשטח חום, אך במחיר פגיעה בנוף הירושלמי, ההיסטורי של שחרור העיר (מוצב הנקניק) ובעיקר בשטח פתוח וטבעי.
9 צפייה בגלריה
הנתונים על הקמת השכונות באזורים הירוקים
הנתונים על הקמת השכונות באזורים הירוקים
הנתונים על הקמת השכונות באזורים הירוקים
( צילום: פרטי)


רכס לבן

רק לפני מספר שבועות ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, דחתה את העררים שהוגשו כנגד תוכנית "רכס לבן" בירושלים ואישרה אותה. התוכנית של משרד השיכון, כוללת בניה בשטח של 1,045 דונם לבנייה, והקמת שכונת מגורים חדשה בת 5,250 יחידות דיור, 300 יחידות דיור מוגן, מלונאות, ושטחי תעסוקה ומסחר, על שטחים פתוחים בדרום מערב העיר. התוכנית בחלקה מתפרשת גם על קרקע השייכת מוניציפלית למועצה האזורית מטה יהודה, והיא כוללת יערות ומעיינות, ומהווה בית גידול למגוון בעלי חיים.
9 צפייה בגלריה
רכס לבן.
רכס לבן.
רכס לבן.
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
להתנגדויות הרבות היו שותפים גם הארגונים הירוקים, החברה להגנת הטבע, המועצה האזורית מטה יהודה והמושבים אורה ועמינדב וכן תושבי הסביבה וירושלמים לא מעטים. לפני מספר חודשים הצליחו לצרף למאבק גם את יו"ר סיעת התעוררות, עופר ברקוביץ, שעד לאחרונה דווקא תמך בבנייה. וגם סגן ראש העירייה אריה קינג.
מעבר לנושאים הירוקים ישנו גם חשש גדול כי הבנייה ברכס לבן תפגע באטרקטיביות של תוכניות ההתחדשות העירונית בסביבת קרית יובל וקריית מנחם. "הבנייה של שכונה אמידה ומרווחת בגובה בנייה מוגבל של עד 12 קומות בלבד תפגע באופן קשה במגדלים המתוכננים ברחוב הנורית, בכל מתחם קריית יובל ובתוכנית הבנייה במינהל קהילתי יובלים. שם יווצר ה'סלאמס' והצפיפות של מחר כך שגם מטעמים של מדיניות תכנון ופיתוח אורבני יש לעצור את הבנייה ברכס לבן".
שדולת ירושלים בת-קיימא המנהלת את המאבקים בשטחים הללו: "אנו מודים על ההזדמנות להציג נושאים כואבים שבהם ארגוני השדולה עוסקים, במטרה לשמר את נכסי הטבע, העצים והשטחים הפתוחים בתוך העיר ומסביבה. להבנתנו צריך להיות שינוי עקרוני בדרך שמתייחסים לשטחים פתוחים. הם אינם שטחים שטרם בנו בהם, אלא מאגר של שירותי המערכת האקולוגית, והם חיוניים לעתיד קיומנו. בנוסף, החודש הנוכחי בו מצייני את ט"ו בשבט זהו זמן טוב לחשבון נפש בנושא עצים, וזמן מצוין לזכור את חשיבות העצים בעיר. בפועל, אם נבחן את כל התכניות המובאות כאן, נגלה שטקסי הנטיעות בט"ו בשבט ממש לא מאזנים את אובדן העצים הוותיקים בפיתוח העירוני".
9 צפייה בגלריה
נעמי צור, יו"ר קרן ירושלים ירוקה
נעמי צור, יו"ר קרן ירושלים ירוקה
נעמי צור, יו"ר קרן ירושלים ירוקה
(צילום: פרטי)
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים