המלחמה המקומית במגמה הכללית: רובע גילה א' בשכונה הדרומית של העיר מאופיין באוכלוסייה מעורבת הנוטה בשנים האחרונות להתחרדות. תושבי האזור הם ותיקים חילונים לצד אוכלוסייה מסורתית, דתית וחרדית. אך למרות השוני הניכר באופי האוכלוסיות השונות, מאבק אחד מאחד אותם כעת: ההתנגדות למגדלים הצפויים לקום לאורך רחוב הצוף במסגרת הליך פינוי-בינוי בשכונה.
2 צפייה בגלריה
התושבים חוששים. הפרויקט ברחוב הצוף
התושבים חוששים. הפרויקט ברחוב הצוף
התושבים חוששים. הפרויקט ברחוב הצוף
(הדמיה: איוולב מדיה )
חלק מהתוכניות כבר קודמו בוועדה המקומית, ומאות התנגדויות הוגשו לה ולמחוזית הן מהציבור הכללי החילוני והן מהמגזר המסורתי והחרדי.

שינוי אופי


שטח התוכנית השנויה במחלוקת מתפרס על פני 12.3 דונם בין הרחובות הצוף והרוזמרין, בצמוד לציר הקו הירוק של הרכבת הקלה המוקם בימים אלה. מדובר במיזם של התחדשות עירונית בהליך של פינוי-בינוי, והוא כולל הרס של שלושה 'בנייני רכבת' בני ארבע קומות ובהם 182 דירות. במקומם מתוכננים שלושה מגדלים בני 35 קומות ומבנה אחד בן כ־17 קומות, שיכללו בסה"כ כ־800 יחידות דיור חדשות. עוד מציעה התוכנית הכשרה של כ־1,200 מקומות חניה וכן חזית מסחרית לאורך רחוב הרוזמרין ושטח ציבורי פתוח (שצ"פ) מרכזי אשר יחבר בין רחוב הרוזמרין לרחוב הצוף.
בין המתנגדים נשמעים חששות וטענות מפני הבנייה המסיבית ועומסי התנועה הצפויים בגללה, וכל זאת כשעד כה הם נאלצו לסבול את מטרדי עבודות הפיתוח על ציר הרכבת. רבים מהם גם טוענים כי הגדלת האוכלוסייה השקטה והשלווה לדבריהם באופן כל כך קיצוני תעמיס על התשתיות הקיימות, והמגדלים המתוכננים יחסמו את אור השמש ברחוב, ויצרו משטר רוחות חדש ומטריד ברחובות השכונה.


אין מקום להתפלל


אם לא די בכל אלה, טענות נגד התוכנית הוגשו גם מקרב המגזר המסורתי חרדי של השכונה. שם חוששים כי לא יוכשרו מספיק מבני ציבור לבתי כנסת ולא יהיה היכן להתפלל בצורה מסודרת. מכתבי ההתנגדויות עולה כי כבר כיום פועלים באזור שלושה בתי כנסת מרכזיים, אם כי בדוחק רב שכן הם משרתים מאות מתפללים. לטענתם, התוכנית המוצעת מקצה שטח בנוי לבתי כנסת בהיקף של 300 מ"ר, כך ששטחי בתי הכנסת לא רק שלא יגדלו בהתאם לגידול במספר יחידות הדיור, אלא יצומצמו במגמה הפוכה להתרחבות השכונה.

קראו גם:

"גילה א׳ היא שכונה מתחרדת. על זה אין עוררין", טוען ח', אחד ממגישי ההתנגדות המתגורר בשכונה. "אנחנו לא באים להסתכסך עם אף אחד ומכבדים את כל מי שגר כאן, אבל אנחנו צופים פני עתיד.
"אי אפשר להוסיף פה עוד 700 משפחות, רובן חרדיות ומרובות ילדים, מבלי לדאוג למוסדות עבורן. אנחנו לא מוכנים להיות המגזר היחיד שמופלה בשכונה, ולכן נתנגד לתוכנית כל עוד אין התחשבות בצרכים שלנו כקהילה שהולכת וגדלה בשכונה".

2 צפייה בגלריה
אלון לוי
אלון לוי
אלון לוי
(צילום: שרון גבאי)

"העירייה מקדמת גורדי שחקים תוך רמיסת התושבים וללא כל הידברות", טוען אלון לוי, העומד בראש הרשימה העצמאית 'קודם ירושלים', הדוגלת לדבריו ב'התחדשות עירונית שפויה'. "לאחר הבחירות הקרובות אדרוש הקמת מינהלת גישור שתחייב יזמים ותושבים להגיע להבנות לפני מתן האישורים לתוכנית".
מהעירייה נמסר: "התוכנית המדוברת אושרה בוועדה המקומית להפקדה, בהתאם למדיניות הציפוף לאורך קווי הרכבת הקלה. זאת לאחר שנידונו התנגדויות התושבים, וחלקן אף התקבלו".