המהפכה שבדרך: כמה מהצירים המרכזיים ביותר בירושלים, בהם עוברים מדי יום עשרות אלפי ירושלמים, הולכים לשנות את פניהם. בתוך מספר שנים יהיו כמה רחובות שיהיה קשה לזהות, הודות לשינוי הדרמטי שהם הולכים לעבור. mynet עושה סדר.
9 צפייה בגלריה
רחוב פייר קניג
רחוב פייר קניג
רחוב פייר קניג
(הדמיה: יגאל לוי אדריכלים)

תנופת הבינוי בירושלים היא הרבה מעבר לאישורים לבנייה לגובה איפה שרק שאפשר. בוועדה המחוזית המאשרת את התוכניות לביצוע מבינים שלכל ציר יש את האופי שלו ואת מגבלותיו, ועל כן תמהיל עירוב השימושים יהיה שונה. עם זאת מסתמן כי בכולם תקן החניה, בעיקר למסחר, יופחת. "התפיסה שלנו היא של מדיע ניות פיתוח ובניה על בסיס צירי הסעת המונים של הרכבת הקלה", מסבירה יו"ר הוועדה שירה תלמי באבאי, "אנחנו מפחיתים את תקן החניה לכל השימושים ועושים ציפוף זכויות בנייה. לאורך כל ציר תמהיל עירוב השימושים יהיה קבוע מראש, ואלה יהפכו למעין 'מיני מרכז העיר' שבו לצד המגורים ניתן יהיה להינות משירותי מסחר, תעסוקה, בילוי ומלונאות כאשר הדרך המועדפות להתנייע היא כמובן באמצעות הרכבת הקלה".

דרך חברון | מרגישים אמריקה

כיום, על הציר הגובל בקצהו הצפוני במתחם התחנה הראשונה פועל מלון אחד בודד (דן בוטיק). לאורכו פזורים חנויות ושטחי מסחר דלילים ובחלקו הדרומי שיכוני הרכבת של שכונת תלפיות.
ומה מתוכנן? מצפון תבלוט תוכנית הבנייה למגורים של היזם אראל מרגלית. לטובתה, מועדון הזאפה (שיעבור לתלפיות) וחניון מתחם התחנה יפונו, ובמקומם תוקם שכונת יוקרה בהיקף של 600 יחידות מגורים ולצידם שטחי מלונאות בסך כולל של 400 חדרי אירוח. בהמשך הציר, על מגרש הקוצים בו שכן בעבר "מחנה אלנבי" תוקם השגרירות האמריקאית, בגובה בנייה של עשר קומות.
9 צפייה בגלריה
השטח המיועד לשגרירות ארה״ב
השטח המיועד לשגרירות ארה״ב
השטח המיועד לשגרירות ארה״ב
(צילום: עמית שאבי)

אמנם האמריקאים לא מסגירים הרבה על אופי המיזם, אך מה שוודאי כבר עכשיו מבחינה תכנונית, הוא שברדיוס 300 מטר סביב המתחם תחול הגבלת בניה משמעותית לגובה עד 21 מטר בלבד. הרחק משם, בכל איזור השיכונים מקודמים מיזמי התחדשות בדמות מגדלים שיתנשאו עד 30 קומות.
הגענו לצומת ה"פילבוקס", שם יתווספו שני מגדלים חדשים של רמי לוי ועוד שני מגדלים במתחם NDC לשעבר. בהמשך, על הצד המזרחי, תוקם שכונת אמת המים החדשה עם בניה נמוכה בעיקר ועוד שלושה מגדלים בסך כולל של 500 יחידות בנייה.
9 צפייה בגלריה
כך תיראה דרך חברון
כך תיראה דרך חברון
כך תיראה דרך חברון
(הדמיה: ארי כהן אדריכלים)

בתוכנית נוספת שאושרה יוקמו כ־1500 יחידות בנייה במתחם הפונה במורד לכיוון מזרח. בהמשך מעל לשכונת גבעת המטוס, יוקם מה שמכונה" הסטריפ" של דרך חברון: רצועת מלונות הכוללת כ־1,000 חדרי אירוח, כשהגבוה מביניהם ירקיע לכ־40 קומות. ממול יפותח גם מתחם תיירות צלייני שנקרא 'הקסטימה', ובו יוצג פסיפס עתיק לצד מרכז מבקרים חדש.
ככלל, בחלקו הדרומי של הציר נראה יותר שטחי מלונאות בזכות היותו משמש את הצליינים העולים לרגל מבית לחם אל הבירה.

פייר קניג | מרוחב לגובה

כיום, לאורך פייר קניג ניתן למצוא את קניון הדר, ממולו מתחם מסחרי של אלקטרו סליל, וסניף שופרסל וכן את מגדלי אשטרום החדשים.

9 צפייה בגלריה
כך ייראה רחוב פייר קניג
כך ייראה רחוב פייר קניג
כך ייראה רחוב פייר קניג
( הדמיה: טוטם הדמיה ואנימציה)
9 צפייה בגלריה
רחוב פייר קניג
רחוב פייר קניג
רחוב פייר קניג
(הדמיה: יגאל לוי אדריכלים)

ומה מתוכנן? פייר קניג יורחב ויוארך עד לרחוב משה ברעם ויהפוך לציר תנועה ראשי של תלפיות עבור הרכבת הקלה. לאורכו יוקמו מספר מגדלי מגורים בהם חמש קומות מסד רחבות למסחר ותעסוקה ומעליהן מגדלי מגורים גבוהים. לצד המגדלים יופקעו מגרשים לטובת הקמת שטחים פתוחים ומבני ציבור, במילים אחרות: מבני המסחר הקיימים יוחלפו בבנייה לגובה, שתשחרר יותר קרקע לקהל הרחב. כך לדוגמה במתחם אלקטרו סליל המשתרע על כ 10 דונם, תתבצע בנייה לגובה, כשבמקביל יופשרו מהמתחם ארבעה דונמים לטובת הקמת פארק חדש. בהמשך כבר מוקם מרכז מסחרי חדש על צומת רחוב התנופה בו יפעלו מספר מותגים מסחריים ארציים ואפילו סניף חדש של מקדונלדס.
---

שדרות הרצל | להביא את
העבודה הביתה

כיום, בקצה שכונת קריית משה כבר ניתן לראות את מגדל המגורים הראשון ולצידו הולך ומוקם מגדל נוסף. ומה מתוכנן? מתחם המלונות שממול, יעבור הרחבה ושדרוג והגישה אליהם תועבר לשדרות הרצל, כשהכניסה הקיימת מאיזור גבעת רם תהפוך ליציאות אחוריות וכניסות לספקים. בהמשך, על יתווספו לשדרה מגדלי תעסוקה כשבאיזור בית הכרם וקריית יובל יוקמו מתחמי עבודה מרחוק ליד הבית. ולצידם שטחי מסחר.

9 צפייה בגלריה
הבניין הגבוה ביותר שייבנה בירושלים
הבניין הגבוה ביותר שייבנה בירושלים
הבניין הגבוה ביותר שייבנה בירושלים
(הדמיה: באדיבות משרד יגאל לוי אדריכלים)

כמו כן, בצנרת מקודמות תוכניות לשילוב של מגורים לצד תעסוקה. לדוגמה מתחם "לב הכרם" ,במפגש עם רחוב תרצה, יוקם מגדל תעסוקה בגובה של עשר קומות ולצידו מגדל מגורים בן 30 קומות.

9 צפייה בגלריה
פרויקט לב הכרם
פרויקט לב הכרם
פרויקט לב הכרם
(הדמיה: אבנר ישר אדריכלים)

לצד תיכון זיו יוקם תיכון נוסף, בריכה ציבורית חדשה ומתחם דיור להשכרה לטווח רחוק. מנהרת הולכי הרגל מהרכבת הקלה לשערי צדק תאושר בהליך מחודש והכניסה להר הרצל תזכה בתכנון מחודש לאחר שנערכה תחרות אדריכלים בנושא. עוד בקצה שדרות הרצל יוקם מגדל 'עיר הימים', השנוי במחלוקת. המיזם אותו תכנן אדריכל 'הבורייג' אל ח'ליפה' בדובאי, גורדון גיל, אמור להשקיף מגובהו (40 קומות) לעבר הים התיכון ממערב וים המלח ממזרח.

ציר יפו | רכבת מיפו לתל אביב

את מהפכת התשתיות שהחלה עם חנוכת הקו האדום של רכבת הקלה לפני 13 שנים, ישלימו תוכניות בניה משמעותיות. הציר יעובה במלונות נמוכים יחסית ומגדלי מגורים , לצד שדרוג שטחי המסחר. אמנם הקצה של רחוב יפו שמתחיל בכיכר צה"ל, יישאר נמוך בשל מגבלות הבנייה ליד החומות והעיר העתיקה , אך ככל שמתרחקים משם הבנייה תתפוס גובה. ליד כיכר ציון הולכים ומוקמים 3 מלונות בגובה של עד 10 קומות על גבי מבנים לשימור.

9 צפייה בגלריה
מתחם כי״ח
מתחם כי״ח
מתחם כי״ח
(הדמיה: איאן ביידר אדריכלים)
9 צפייה בגלריה
פרויקט מידטאון
פרויקט מידטאון
פרויקט מידטאון
(הדמיה: דה לה פונטיין אדרכילים )

בהמשך בניין העמודים במתחם קוקיא, החד קומתי , ייהרס סוף סוף ותחתיו יוקמו צמד מגדלים, אחד "נמוך" בן 20 קומות ולצידו הגבוה בן 30 קומות. כמו כן ייפרץ רחוב חדש שיוביל לרחוב הנביאים ויאפשר קו ראייה מיפו לעבר בניין אנה טיכו. לאחר צומת שטראוס, שם תצא מנהרת הרכבת הקלה של הקו הכחול, יוקם מתחם ובו שלושה מגדלים עד 33 קומות. לצידם, או יותר נכון למרגלותיהם, תוקם תחנת רכבת ישראל שתמשיך אל תחנת נבון הקיימת וממנה לנתב"ג ותל אביב.


במתחם הדוידקה הבנייה תעלה עוד עד לגובה 40 קומות ולאחר מכן באזור שערי צדק הישן הולך ומוקם פרויקט מידטאון של חברת קנדה ישראל הכולל ארבעה מגדלים, שניים למגורים ושניים לתעסוקה. בניין בית החולים ההיסטורי יהפוך למלון בוטיק ובארות המים הגדולות, שנתגלו בחפירות, יוסבו למתחם ברים ומרתפי יין.
בקצה הציר המסתיים בואכה גשר המיתרים כבר ניתן להתרשם מאתרי הבנייה של מגדלי המשרדים ברובע הכניסה לעיר, תוכנית גרנדיוזית כשלעצמה בשטח של כ-1.2 מיליון מ"ר.