הוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים, בראשות מ"מ יו"ר הוועדה, שירה תלמי-באבאי, החליטה השבוע (ב') לאשר שתי תוכניות במתחם תחנת הרכבת ההיסטורית - "מתחם התחנה", זאת למרות התנגדותם של תושבי שכונת המושבה הגרמנית ובקעה.
לפני שלושה חודשים פרסמנו כי מעל ל-3 אלף מתושבי המושבה הגרמנית ובקעה חתמו על עצומה נגד תוכנית הבנייה המסיבית לאורך הפארק השכונתי. רונית לומברוזו, חברה בפורום האורבאני של גינות העיר מסרה אז ל-mynet ירושלים: "צריכים לראות את כל התוכניות יחד כדי להבין את המשמעויות וההשלכות של אישור בנייה כה מאסיבית במתחם המדובר . כבר הקו הכחול של הרכבת הקלה צפוי לגרוע משטח פארק המסילה בקטע הצפוני, הקרוב יותר לגן הפעמון, ואסור שעוד תוכניות יגרעו שטחים ויפגעו באופי הפארק הקיים". עם זאת, אתמול אושרו שתי תכניות במתחם.
תכנית מתחם ב': 20 דונם, 5 בניינים
תוכנית "מתחם ב" הינה על שטח של 20 דונם והיא כוללת הקמת חמישה מבנים בגובה 5-10 קומות בהם 240 יחידות דיור. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-50 יוקצו עבור דירות קטנות. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 14,150 מ"ר עבור שטחי תעסוקה או מלונאות, ו-2,500 מ"ר למסחר. כמו כן, התוכנית מקצה שטח לטובת הקמת בית ספר בשטח של כ-3 דונם, ושטחים פתוחים. בתחום התוכנית מצוי מבנה לשימור אשר מיועד לשימוש למסעדה. התוכנית מהווה בחלקה פיתוח המשכי למתחם המדיה של חברת JVP בבעלות אראל מרגלית ונערכה על ידי משרד רוזנפלד ארנס אדריכלים.
תכנית מתחם ג': שלושה מבנים, 270 יחידות דיור
כמו כן, אושרה תוכנית נוספת "מתחם ג" על שטח של כ-13.1 דונם. התוכנית מציעה הקמת שלושה מבנים בגובה 5-10 קומות בהם 270 יחידות דיור. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 70 חדרי מלון ו-3,000 מ"ר לתעסוקה ומסחר בחזיתות מסחריות לאורך הרחובות, ושטח ציבור פתוח בהיקף של 2.3 דונם. התוכנית הינה ביוזמת "רכבת במושבה", ונערכה על ידי משרד גוטמן-אסיף אדריכלים.
מתחם "התחנה" הינו על שטח כולל של כ-75 דונם וממוקם בין השכונות אבו תור, בקעה והמושבה הגרמנית, ובין הרחובות דרך בית לחם ודרך חברון. המתחם משמש כיום כמתחם בילוי ובו מסעדות ושימושי תרבות ופנאי, ועובר בו פארק המסילה. המתחם עתיד לחדש את פניו בשנים הקרובות, בהתאם לתוכנית האב שהוכנה למקום ואומצה על ידי הוועדה בשנת 2021, ואשר קבעה מסגרת לפיתוח מתחם מעורב שימושי מגורים, תעסוקה, מסחר ומלונאות, אשר ישמש כמוקד עירוני של פנאי ותיירות. המתחם עתיד להיות משורת על ידי הרכבת הקלה, קו הרכבל אשר ישמש כגישה לעיר העתיקה ואף תחנה של הרכבת הכבדה, בהמשך של הקו המגיע מתל אביב ועד לאזור התעסוקה מעורב השימושים במלחה.
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי: "שתי התוכניות מהוות מימוש הלכה למעשה של תוכנית האב שאומצה לא מכבר על ידי הוועדה המחוזית. התוכניות עתידות ליצור מרכז משמעותי בעיר של תרבות תוססת, מסחר, תעסוקה ומגורים, הנסמך על מרחב ציבורי איכותי המוכוון להולכי רגל ומשורת על ידי תחבורה ציבורית יעילה. מתחם התחנה יהווה דוגמה למרקם עירוני אינטנסיבי המספק איכות חיים לתושבים בו, כמו גם מוקד עניין משמעותי לאזור ולעיר כולה".