לאחר 20 שנה סיים אתמול (א') מנהל המועצה לשימור אתרי מורשת בעיר, איציק שווקי, את תפקידו כשומר הסף על נכסי השימור והמבנים המונומנטליים בעיר ויוצא לפנסיה. את מקומו תמלא, החל ממחר, ה-1 בינואר 2024, צפי שלף - אדריכלית בהכשרתה.
1 צפייה בגלריה
איציק שוויקי
איציק שוויקי
איציק שווקי
(צילום: פרטי)

שוויקי יזם וקידם את תרבות השימור בעיר, הוציא פרויקט בשיתוף העירייה להצבת שלטי שימור במאות מבנים ברחבי העיר. שוויקי היה שותף גם ללא מעט מאבקים נגד הריסת מבנים לשימור והגיש אלפי התנגדויות לוועדות התכנון המקומית והמחוזית.
ההתנגדויות היו בעיקר לתוכניות נקודתיות של יזמים פרטים אך גם לעיתים היה מדובר ביוזמות גדולות בבנייה של העירייה. בין השאר הצליח, בהליכים שונים, כולל הגשת עררים לעצור את הריסת מתחם הרכב בכניסה לעיר ליד התחנה המרכזית. תוכנית אותה קידם ללא לאות ראש העירייה הקודם ניר ברקת.

קראו גם:

שווקי מסר: "אחרי 21 שנים כמנהל מחוז ירושלים, הכולל גם את מטה יהודה, בית שמש ויו"ש, ניתן לראות כי קיים שיפור משמעותי בכל ההתנהלות של עיריית ירושלים וועדות התכנון המקומית והמחוזית בכול הנוגע לשימור. נעשו שורה של מהלכים תכנונים שהצעידו את סוגיות השימור בסולם החשיבות התכנונית והציבורית ובהם: הטמעת העיר ההיסטורית בתוכנית המתאר של ירושלים כולל שכונות לשימור, קידום סקר האתרים והמבנים לשימור ע"י קבוצות שנבחרו למשימה. מהלך זה נמצא בעיצומו, אם כי נמשך זמן רב מעבר לנדרש. קידום סוגיית השימור בתוכניות אב ומתאר לשכונות העיר, קביעת נוהל המחייב להכנת תיק תיעוד בכול הליך הכולל בניין לשימור בכול הרמות כשהוא בגבולות העיר ההיסטורית, קיים קשר במחלקות הרישוי-פיקוח ליחידת השימור והתכנון".
יחד עם זאת מציין שווקי: "למרות השיפור שחל, יש עדין מאבקים והליכים שיש להתנגד כמו התוכנית להקמת מלון בגבעת התנ"ך ליד תאטרון החאן. סוגיית שימור המונומנטים ללא תוספות בנייה תוך פיצוי כספי על ידי הראשות כדוגמת בית ילין ברחביה, שאושר לשימור מלא בוועדת השימור; אולם הועדה המחוזית ביטלה הנחייה זו.
"חוסר תקצוב ממלכתי ייעודי לשימור המורשת הבנויה. למרות שלאחרונה חלה תזוזה בנושא מצד הממשלה בעיקר בכל הקשור לאתרי מורשת לאומיים, בשל חשיבותה של בירתה של ישראל יש להקציב לעירייה תקציב ייעודי למטרות השימור, בדומה לתקציב דרכים ותשתיות".