המלחמה חיזקה את חיבור החרדים לחברה: 4 מכל 5 חרדים בירושלים חשים כי מאז 7 באוקטובר התעצמה שותפות הגורל שלהם עם החברה הישראלית. רק 18% השיבו כי הם אינם חשים ששותפות הגורל שלהם התעצמה, והשאר סירבו להשיב. נתונים אלה ורבים אחרים נחשפים כעת לראשונה בסקר עמדות מקיף בציבור החרדי שערך המכון החרדי למחקרי מדיניות באמצעות חברת הסקרים 'אסקריא'.
3 צפייה בגלריה
מאה שערים
מאה שערים
מאה שערים
(צילום: רפי קוץ)

הסקר המקורי נועד לבחון עמדות של מאות חרדים מכל רחבי הארץ. אולם לבקשת "ידיעות ירושלים" בוצע מיפוי מיוחד של התשובות שניתנו על ידי 112 תושבים מהבירה. הסקר חושף רוב עצום של חרדים ירושלמים שתומכים בטענה כי בחור ישיבה שאינו לומד "רצוי שיתרום למדינה דרך שירות צבאי/לאומי/אזרחי". 49% "מסכימים מאוד" עם עמדה זו, 27% "מסכימים", ורק 22% "לא מסכימים" או "מאוד לא מסכימים".
3 צפייה בגלריה
חרדים
חרדים
שינוי בעקבות המלחמה
(צילום: shutterstock)
כאשר הירושלמים נשאלו "בהתייחס לסוגיית חרדים-החברה הישראלית, מה המצב הרצוי מבחינתכם?", 42% הסכימו עם התשובה "להמשיך להתנהל כפי שהיה עד היום", 13% חשבו שיש להגביר את ההתבדלות מהחברה הישראלית, 34% תמכו בעמדה "הגדלת המעורבות של חרדים בחברה הישראלית" ו־11% לא השיבו. על האמירה הנפיצה ביותר "ככלל, החרדים אינם צריכים להתגייס" 25% מהחרדים הירושלמים שהשיבו לסקר אמרו שהם "מאוד מסכימים", 12% השיבו שהם "מסכימים".

3 צפייה בגלריה
שי שטרן
שי שטרן
שי שטרן
(צילום: פרטי)

ד"ר שי שטרן, המשנה ליו"ר המכון החרדי למחקרי מדיניות: "אירועי 7 באוקטובר משפיעים על החברה החרדית ומערערים את מוסכמות היסוד שלפיהן פעלה חברה זו במשך עשרות שנים. הסקר מגלה כי רוב מכריע בחברה החרדית רואה עצמו שותף לסיפור הישראלי, לרבות בכל הקשור לצורכי הביטחון של המדינה״. עוד בחדשות:
״הפגיעה בתחושת הביטחון האישי, לצד הבנת חשיבותה של האחדות בחברה הישראלית כולה, מלמדות על כך שחלקים גדלים והולכים בחברה החרדית מעוניינים להגביר את המעורבות שלהם בנעשה במדינה".