עיריית ירושלים בשיתוף משרד הביטחון מקדמים יוזמה חדשה להקים בבירה את מוזיאון צה"ל למורשת הצבא לדורותיו.
1 צפייה בגלריה
30 דונם ייגרעו. הגן הבוטני
30 דונם ייגרעו. הגן הבוטני
30 דונם ייגרעו. הגן הבוטני
(צילום: עמית שאבי)

קנה בפרחים

ל-mynet ו'בונוס' נודע כי על פי הסיכומים בין ראש העירייה משה ליאון למנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, המיקום של המוזיאון יהיה על שטח שייגרע מהגן הבוטני. היות שמדובר בשטחים שנמצאים באחזקתה של האוניברסיטה העברית, המוסד האקדמי יפוצה בדמות קרקע חלופית על פי איתור העירייה ובהסכמת הצדדים.
במשרד הביטחון, שיתקצב את המיזם החדש ובשלב הראשון אף יממן את התכנון, ביקשו כי העירייה תבנה מודל הפעלה עסקי של המוזיאון שלפיו הכניסה למקום תתאפשר ללא תשלום. עם זאת סוכם כי נושא התשלום (או הפטור ממנו) ייקבע רק לאחר השלמת התכנון.
קראו גם:
במוזיאון החדש יוצגו בין היתר מערכות נשק וחימוש, טנקים ישנים, אמצעי לחימה ושלל שנתפס במלחמות ישראל. לשם כך השטח המיועד למוזיאון הוא בסדר גודל של כ־30 דונם, בקרקעות שאינן מפותחות והיו מיועדות לשמש להרחבה עתידית של הגן הבוטני. מדובר בעיקר במגרשי עפר המשמשים כחניון הגן וכן בשטח המשתלה הצמודה, שייכלל במתחם המוזיאון העתידי.

משפרים מיקום

כיום אין לצה"ל מוזיאון רשמי שמלמד ומנחיל את מורשתו ומספר את תולדותיו. עד לפני מספר שנים פעל בתל אביב במתחם מנשייה מוזיאון בית האוסף של צה"ל, ששימש כמוזיאון הצה"לי הרשמי.
המתחם, בהיקף של 22 דונם, כלל תצוגות שבשנות ה־80 וה־90 משכו קהל רב, אך מאחר שמדובר בשטח במיקום מבוקש הוחלט, בהסכמת רמ"י ומשרד הביטחון, לפנותו לטובת בינוי למגורים ומסחר.
מספר מקומות חלופיים נשקלו, אך אף אפשרות לא מומשה, כשבינתיים פרטי התצוגה הועברו לאתר השריון בלטרון. אם מיזם המוזיאון בבירה ייצא לפועל, הוא יקלוט לתוכו את פרטי האוסף ההיסטורי, שמנה קרוב ל־9,000 כלי נשק ואמצעי לחימה.