הטעות הקשה, והמבוכה הגדולה שנמנעה ברגע האחרון. במרץ 2022 קרה אירוע חריג וחמור בבית החולים 'הדסה' בעין כרם, כשגופת נפטר שוחררה לקבורה בטעות. בפועל נמסרה גופת אישה במקום גופת גבר. כך, במשך יותר מחצי שעה הובלה הגופה הלא נכונה אל עבר מחסום בדרך לשטחי הרשות הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
קבורה
קבורה
כדי להגיע אל גופה בחלק האחורי של חדר המתים יש צורך להוציא את הגופות שבקדמתו אל המסדרון
(המחשה: שאטרסטוק)

הגופה חוזרת להדסה

(והמבוכה נמנעת ברגע האחרון)
למרבה המזל, העובדה שמדובר בגופת אישה אף שהניירות שנשא המוביל מתייחסים לגבר, התגלתה במחסום, בעת שמוביל הגופה ניסה להעבירה אל שטח הרשות והסתבר כי הניירות שבידיו אינם תואמים לפרטים שעל הגופה עצמה. ברגע שהטעות התגלתה מחלקת הביטחון של הדסה התערבה והחזירה את הגופה אל בית החולים.
קראו גם:
כדי להבין איך טעויות מסוג זה קורות יש להבין ראשית איך נראה חדר המתים של הדסה עין כרם: על הגופות המכוסות מוצמדים תגי זיהוי אל הצוואר או אל הרגל. תג הזיהוי של אישה הוא בצבע ורוד ותג הזיהוי של גבר הוא בצבע כחול. אלא שזוהי ההפרדה היחידה שנעשית בין הנפטרים, שכן הגופות של בני כל הדתות משוכנות בחדר אחד בערבוביה ואין הפרדה נוספת בין נפטרים גברים לנשים. מאחר שחדר המתים עמוס לרוב בנפטרים, כדי להגיע אל גופה שנמצאת בחלק האחורי של החדר יש צורך להוציא את הגופות שבקדמתו אל המסדרון. רק אז מתאפשרת הגישה אל הגופה הרצויה וניתן להוציא ולשחרר אותה לחברה קדישא או לבני המשפחה שבאו לקחתה.

כך אירעה הטעות

(ואיך זה קשור למבנה חדר המתים)
במקרה שלפנינו הגיע משחרר הגופה אל בית החולים כדי לקחת אותה. הסניטר ביקש ממנו להמתין והוציא גופה אל המסדרון במטרה להגיע אל הגופה המיועדת לקבורה שנמצאת בירכתי החדר. המוביל חשב לתומו שהגופה שהוצאה אל המסדרון היא זו שלה הוא מחכה, ולכן הוא העמיס אותה על הטנדר ונסע.
טעויות כגון זו המוזכרת כאן הן נדירות, אך עלולות לגרום עוגמת נפש גדולה למשפחת המת. עובדים לשעבר יודעים לספר על נפטרים בעלי שם פרטי זהה ששוחררו לקבורה בטעות.
לטענת אותם עובדים, הטעות התגלתה רק על ידי חברה קדישא. וכך מספר ל"ידיעות ירושלים" סניטר לשעבר במרכז הרפואי בעין כרם: "לפני כמה שנים גם קרה ששחררו גופה לא נכונה אבל לא קברו אותה בסוף. זה נעצר בדרך. היה מדובר בעובד ממוצא ערבי שלא ידע לקרוא נכון את השמות. הנפטרים היו בעלי שם פרטי זהה ורק שם המשפחה היה שונה, אז הוא התבלבל. בסופו של דבר זה נעצר ומובילי הגופה החזירו אותה בחזרה. לי לא ידוע על מקרה שהגיע עד כדי קבורה של ממש".

עיכובים לא סבירים

(והעוול שנגרם לקרובי הנפטרים)
סניטר נוסף אומר השבוע ל-mynet ו"ידיעות ירושלים": "העובד צריך להיות מאוד מאוד מפוקח באותו יום של השחרור. כל הנפטרים נמצאים יחדיו. זה מתנהל ככה כבר שנים. לפעמים שני החדרים מלאים לגמרי וזה ממש בלתי אפשרי".
גורמים בכירים במספר חברות קדישא בירושלים (בעיר יש 13 חברות האחראיות לקבורה; א"פ) אמרו כי לא פעם יש עיכובים לא סבירים בשחרור הגופות ללוויות. הם מציינים כי הדבר הזה גורם עוגמת נפש רבה למשפחות הנפטרים, שכן הלוויה מתעכבת הרבה מעבר למועד שאליו הוזמנו אנשים כדי לחלוק כבוד אחרון לנפטר.

2 צפייה בגלריה
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
(צילום: אדווה חולי)

כמו כן הם טוענים כי בחדר המתים קיימת תחלופה גבוהה של עובדים, ויש להסביר שוב ושוב את הנהלים למועסקים החדשים. "הניסיון במקרים הללו עוזר משמעותית לצמצום הבירוקרטיה ולמתן שירות יעיל", אומר אחד הגורמים בחברת קדישא מקומית, "אבל בגלל התחלופה הגבוהה קיים סרבול בכל ההליך והוא לוקח זמן רב יותר".
לדברי איש החברה קדישא, "אנו מקפידים לבדוק היטב את תגית השם. למעשה, שני אנשים שלנו בודקים אותה. אם אשווה את זמני ההמתנה לנפטר בעין כרם לעומת יתר בתי החולים בירושלים, כולל הר הצופים - הרי שהם הרבה יותר ארוכים. בכל מקרה - אם יש לנו מקרים יוצאי דופן אז הנהלת עין כרם נותנת לנו יחס מעולה ומענה מקיף". לדבריו, בהר הצופים התמונה שונה, והכל מתנהל ביעילות גבוהה בהרבה מאשר בשלוחה בעין כרם.
תגובת בית החולים
מהדסה נמסר: "נהלי שחרור גופות לקבורה בהדסה, כמו בכל בתי החולים בארץ, נועדו למנוע בלבול או החלפה ועובדינו מקפידים בהם במלואם. אירוע חריג ובודד של טעות בזיהוי בתחילת השנה הסתיים לאחר זמן קצר ביותר ולאחריו התקיים תחקיר מעמיק להפקת לקחים.
"בהדסה לא מוכרים כלל מקרים של עיכוב בשחרור גופות אשר גרמו לעיכוב בהלוויות, ויתרה מכך - במקרים רבים מתבצע מאמץ לשחרור נפטרים גם בשעות הערב והלילה ובערבי חג וערבי שבת, על מנת לסייע למשפחות ומתוך הבנה והתחשבות ברגשותיהן ובהיבטים דתיים שונים".