אם באלונים נפלה שלהבת. הקבלנים והיזמים הירושלים נדהמו לשמוע בשבוע שעבר כי חברת הבנייה 'האלונים' בניהולו של יו"ר התאחדות הקבלנים בעיר לשעבר ואחת הדמויות הבולטות בענף המקומי, שמוליק לוי, נקלעה לקשיים כספיים.
4 צפייה בגלריה
שמוליק לוי
שמוליק לוי
שמוליק לוי
(צילום: נועם מושקוביץ')
'האלונים', שנוסדה עוד בשנת 1966 והיא בעלת רקורד עשיר של פרויקטים למגורים בעשרות אתרים ושכונות ברחבי העיר, פנתה השבוע לבית המשפט המחוזי בעיר בבקשה למתן צו להקפאת הליכים.

"הקורונה אשמה"

הפנייה השבוע לבית המשפט המחוזי נעשתה ממש ברגע הכמעט אחרון, ויש שיגידו רגע אחד מאוחר מדי. הבקשה הוגשה על סמך תיקון מספר 4 לחוק שהוכנס לנוכח משבר מגפת הקורונה. לטענת לוי, באמצעות עורך דינו יוסף בן דור, המגפה היא הסיבה לבעיות הכספיות והמשבר שלתוכם נקלעה החברה שבראשותו ושנמצאת בבעלותו המלאה. השופט אביגדור דורות נענה לבקשת לוי ופסק כי הצו הארעי להקפאת הליכים יוארך ל־60 יום. כמו כן הוא הורה על מינוי מנהל חיצוני שינסה לייצב את החברה ולהשיב אותה למסלולה.
4 צפייה בגלריה
הנושים המובטחים
הנושים המובטחים
הנושים המובטחים

המטרה הראשית היא להשלים את הדירות ברחבי העיר שנמצאות בשלבי בנייה שונים ולשלם את החובות שהצטברו ללא פחות מ־19 נושים שונים (ראו רשימה מלאה בצד), ביניהם חברות בנייה, גופים פיננסיים ואף אנשים פרטיים. סך כל החוב מוערך ביותר מ־100 מיליון שקל.
עוד מינה בית המשפט את עורך הדין בניהו לאבל למנהל חיצוני שיהיה אחרי על ייצוב החברה והסדרת חובותיה, וללוי הוצא צו אישי המונע ממנו לעשות כל שינוי בנכסיו הפרטיים.
חלק מהנושים טענו בהודעתם לבית המשפט כי לחברה היו קשיים כלשהם עוד בטרם הקורונה וכי אין בהכרח לייחס את המשבר הנוכחי אך ורק למגפה. אבל בית המשפט קבע כי נכון לעכשיו אין צורך לערוך בדיקה בנושא זה אלא להתמקד בניסיון להצלת החברה, לספק את הדירות לרוכשים ולהחזיר את החובות לנושים.

להציל את הפרויקטים

חברת 'האלונים' מתמחה בשנים האחרונות בפרויקטים קטנים וגדולים של התחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38 ו'פינוי־בינוי'. כעת גובר החשש שהפרויקטים ייתקעו מבלי שהבנייה תושלם, זאת כאשר יש דירות שנמכרו כבר על הנייר, ודיירים שעדיין ממתינים לחיזוק המבנה ולשדרוג דירותיהם. בחודשים הקרובים יתברר אם המנהל החיצוני יצליח לשנות את המגמה ולהוציא את החברה מהמשבר שאליו היא נקלעה.
4 צפייה בגלריה
נכסים להצלה: מיזמי האלונים שטרם הושלמו
נכסים להצלה: מיזמי האלונים שטרם הושלמו
נכסים להצלה: מיזמי האלונים שטרם הושלמו

בכל מקרה לוי, הקבלן הירושלמי הוותיק, המוכר והמוערך נמצא בימים אלה במרכז המשבר. בית המשפט ציין כי לנוכח ההיכרות המעמיקה של לוי עם הפרויקטים השונים של חברתו אין להרחיקו מהחברה וטוב יעשה אם ישקיע את עיקר זמנו בניסינות להוצאת החברה מהמשבר שאליו היא נקלעה.
לחברת 'האלונים' רשימה של פרויקטים בסדרי גודל שונים, החל ממיזמים קטנים של חמש דירות ועד ל־500 יחידות דיור. כל הפרויקטים ממוקמים ברחבי העיר, כשלחלקם אין עדיין היתר בנייה, בעוד אחרים כבר מצויים לקראת סיום וגמר. דירות רבות כבר נמכרו על הנייר, ואחרות נמצאות בשלבי שיפוץ והרחבה של תמ"א 38. המאמץ מתרכז כעת בלהבטיח את השלמת הבנייה, כך שלקוחות החברה ובעלי הנכסים לא יינזקו מהמשבר.
4 צפייה בגלריה
שמוליק לוי
שמוליק לוי
שמוליק לוי
(צילום: נועם מושקוביץ')
עורך הדין יוסף בן דור, המייצג את שמוליק לוי וחברת 'האלונים', מסר: "בתום דיון ארוך בנוכחות כל הנושים של חברת 'האלונים' הגיע בית המשפט המחוזי בירושלים למסקנה כי "יש להיעתר לבקשת החברה ולעכב הליכים בעניינה למשך 60 ימים, וזאת במטרה לגבש הסדר שיבטיח את השלמת הפרויקטים המצויים כיום בשלבים של מסירת הדירות והסדרת יתר החובות בשל המצוקה התזרימית שאליה נקלעה החברה בשל משבר הקורונה.
"אנחנו סמוכים בטוחים כי מנהל ההסדר, עו"ד לאבל, בשיתוף פעולה מלא של 'האלונים' - ימצא את הדרך הנכונה והבטוחה להביא את החברה אל חוף מבטחים".