החלטה יוצאת דופן: הוועדה המקומית החליטה לאחרונה להגביל את גובה הבנייה בקרית יובל באזורים הסמוכים לריכוזים של חרדים. במינהל קרית יובל ממהרים לצאת נגד ההחלטה: "מדובר במחטף".
1 צפייה בגלריה
קרית יובל
קרית יובל
קרית יובל
(צילום ארכיון: אוהד צויגנברג)
הדיון עסק בהתחדשות עירונית ובבנייה לגובה בקרית יובל, עיר גנים וקרית מנחם, אלא שלצד כל ההערות וההגבלות שנוגעות לתוכנית, הוועדה בראשות מ"מ ראש העירייה אליעזר ראוכברגר החליטה כי במספר רחובות בקרית יובל תוגבל הבנייה לגובה והמדיניות הקיימת תישמר. מדובר ברחובות זנגוויל 23-1, גורדון 9-1 ובורוכוב 14-2.

הרחובות ה'חרדים'

ניתוח ההחלטה מעלה כי באזורים אלה יש בשנים האחרונות רבים מהמגזר שקנו נכסים, או שמדובר בבניינים ברחוב זנגוויל שסמוכים לשכונה החרדית בית וגן.
קבלן חרדי תושב העיר ניתח השבוע את הסיבות העיקריות להתנגדות לבנייה לגובה. לדבריו, רבים מהרבנים אוסרים את השימוש במעלית שבת. בנוסף במגדלי דירות יש צורך להשתמש במערכת חשמלית כדי לדחוף את המים לקומות העליונות. לכן כל פתיחת ברז כרוכה בחילול שבת. כמו כן כל בית חרדי צריך מרפסת להקמת סוכה שאין מעליה מרפסת אחרת. אין בעיה להקים מבנים של 6-4 קומות שבהם המרפסות אינן נמצאות זו מעל זו, אבל במגדלים גבוהים הדבר בלתי אפשרי.
יו"ר המינהל הקהילתי יובלים, רוני שרון: "מדובר במחטף של חברי המועצה החרדים. אי אפשר לקבוע שרירותית שבקטע מסוים בשכונה פתאום לא יוכלו לבנות לגובה עד שזה יתאים לאוכלוסייה מסוימת. בכל מקרה התוכנית עולה לדיון בשבוע הבא בוועדה המחוזית, ואני מאמין ומקווה ששם הקטע הזה יבוטל לאלתר והם לא יסכימו לתת לזה יד".
במהלך הישיבה הוועדה גם החליטה להאיץ פרויקטים של 'פינוי־בינוי', וסוכם לפנות לממשלה בבקשה לאפשר להעניק הקלות לקבלנים במקומות שבהם אין הצדקה כלכלית לפרויקטים כאלה. כמו כן הוחלט לייעל את הליך הפיתוח של שטחי ציבור ומבני ציבור.

קו ה־12

ההתנגדות של המגזר החרדי לבנייה גבוהה של יותר מ־12 קומות ידועה. לפני שנתיים קיימו חרדים ברוממה תפילה מיוחדת למניעת הקמת מגדל של 18 קומות בשרי ישראל. אז זה לא עזר והוועדה המחוזית אישרה את הבנייה. אחד הפתרונות המקוריים ביותר שהוצעו בגלל בעיית הגובה היה להכשיר מסחר דווקא בקומות העליונות של המגדל, אם הוא יוקם באזור חרדי. המחשבה מאחורי היוזמה היתה שהחנויות יהיו ממילא סגורות בשבתות, ואילו בשאר השבוע יהיה שימוש המעלית.
ראוכברגר: "יש איזורים, שכונות או רחובות בהם מתאים יותר לבנות לגובה, ויש איזורים שפחות, מכל מיני סיבות. תוכנית אב אמורה לתת ראיה רחבה על כל השכונה שעבורה עושים את התוכנית והרחובות שלה, וזה מה שהוועדה עשתה".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים