הוועדה המקומית לתכנון ובניה, בראשות אליעזר ראוכברגר אישרה בשבוע שעבר שלוש תכניות בניה בשכונה החדשה המתוכננת סמוך למתחם התחנה בירושלים.
בשנת 2019 אישרו הוועדות המקומית והמחוזית את תכנית אב למתחם הרכבת בירושלים שמטרתה - הפיכת האזור כולו לפיתוח והשלמת הרקמה העירונית של השכונות הסובבות את המתחם. המתחם נמצא בין הרחובות דרך חברון ממזרח, דרך בית לחם ממערב, רחוב דוד מרץ מצפון ורחוב מרים החשמונאית מדרום (מצ"ב מפת המתחם).
מבט כללי על המתחם מדרום לצפוןמבט כללי על המתחם מדרום לצפון
מבט כללי על המתחם מדרום לצפון
(הדמיה: משרד נעמה מליס אדריכלים)
תכנית האב קבעה עקרונות תכנון לפיתוח המרחב הציבורי כבסיס לכל התכנון, יצירת חיבורים בתוך הפרויקט לכל הרחובות הסובבים והנחיות להגשת תוכניות מפורטות לבינוי הכוללות תמהיל מעורב של מגורים / משרדים/ מלונאות ובנייני ציבור .
בנוסף, התכנית קבעה תמהיל שימושים של 65 אחוז מגורים, 25 אחוז מלונאות ומשרדים ו- 10אחוז מסחר. בעקבות אישור תכנית האב קודמו שלוש תכניות מפורטות הכוללות את רוב המתחם.

תכנית "רכבת במושבה"

שטח התכנית עומד על כ- 13 דונם וקיימים בו מספר מבנים ותחנת דלק. התכנית מציעה תכנון מחודש הכולל 10 בניינים בגבהים של בין 5-10 קומות הכוללים: 200 יחידות דיור, כ- 7000 מ"ר עבור מלונאות, כ- 3000 מ"ר מסחר וכ- 7000 מ"ר תעסוקה.
תכנית "רכבת במושבה"תכנית "רכבת במושבה"
תכנית "רכבת במושבה"
(הדמיה: גוטמן אסיף אדריכלים)
הוועדה המקומית החליטה לאשר את התכנית המציעה מעבר לשטחי הבניה, יצירת מרחב ציבורי בהתאם לתכנית האב ושימור מספר בניינים. בהתאם לפרוגרמת כלל המתחם, התכנית תכלול 3 מעונות יום ובית כנסת.
בנוסף, התכנית תכלול גם חניון ציבורי בהיקף של 200 מקומות חניה מעבר לתקן עבור כל השימושים המוצעים במתחם ובסביבתו: גן הפעמון, הרכבל לכותל, הסינמטק, החאן, בריכת הסולטאן ועוד.

17 דונם ו- 5 בניינים

שטח תכנית חברת "אס.אמ.אס מתחם הרכבת בע"מ" הוא כ- 17 דונם ובו קיימים מספר מבנים וחניונים. התכנית מציעה תכנון מחודש הכולל 5 בניינים בגבהים של בין 5-10 קומות, בשלושה מתחמים הכוללים: 200 יחידות דיור, כ- 10,000 מ"ר עבור מלונאות ותעסוקה וכ- 4,000 מ"ר מסחר.
תכנית חברת "אס.אמ.אס"תכנית חברת "אס.אמ.אס"
תכנית חברת "אס.אמ.אס"
(הדמיה: משרד רוזנפלד אדריכלים)
הוועדה המקומית החליטה לאשר את התכנית המציעה מעבר לשטחי הבניה ויצירת מרחב ציבורי בהתאם לתכנית האב. בהתאם לפרוגרמת כלל המתחם, התכנית תכלול מגרש של כ- 3,000 מ"ר עבור בית ספר ושימושי תרבות, חניון ציבורי בהיקף של 200 מקומות חניה מעבר לתקן - עבור כל השימושים המוצעים במתחם ובסביבתו: גן הפעמון, הרכבל לכותל, הסינמטק, החאן בריכת הסולטן ועוד.
תכנית חברת "אס.אמ.אס"תכנית חברת "אס.אמ.אס"
תכנית חברת "אס.אמ.אס"
(הדמיה: משרד רוזנפלד אדריכלים)

20 אלף מ"ר עבור דיור מוגן

שטח תכנית ישראל הוא כ- 43 דונם וקיימים בו מספר מבנים וחניונים, כולל בניין המדפיס הממשלתי.
התכנית מציעה תכנון מחודש הכולל 2 מתחמים בגבהים של בין 5-10 קומות הכוללים מגרש אחד עבור מתחם מגורים ומגרש שני עבור דיור מוגן. התכנית כוללת 200 יחידות דיור, כ- 20,000 מ"ר עבור דיור מוגן, כ- 250 יחידות -דיור וכ- 2,500 מ"ר מסחר.
כך ייראה מתחם הרכבתכך ייראה מתחם הרכבת
כך ייראה מתחם הרכבת
(הדמיה: משרד נעמה מליס אדריכלים)
הוועדה המקומית החליטה לאשר את התכנית המציעה מעבר לשטחי הבניה ויצירת מרחב ציבורי בהתאם לתכנית האב. בנוסף, בהתאם לפרוגרמה של כלל המתחם, התכנית כוללת מגרש של כ- 1,700 מ"ר עבור שימושי חינוך ודת הכוללים 4 גני ילדים ובית כנסת. כמו כן, התכנית תכלול גם חניון ציבורי בהיקף של 200 מקומות חניה מעבר לתקן, עבור כל השימושים המוצעים במתחם ובסביבתו: גן הפעמון, הרכבל לכותל, הסינמטק, החאן בריכת הסולטן ועוד.
"מדובר בשלוש תכניות המתואמות אחת עם השנייה ומייצרות מרחב חדש בעיר, עם דגש על המרחב הציבורי והשלמת הרקמה העירונית שמשמשת ברובה כיום לחניונים עיליים ואזור לא מוסדר. בנוסף, התכנית מייצרת מענה לעירוב שימושים: מגורים מלונאות מסחר, משרדים ובנייני ציבור", מסבירים בעירייה.
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "ירושלים מתפתחת וגדלה וממשיכה בתאוצת פיתוח מהיר. ההתפתחות והטיפול התכליתי והנחוש בדיור, תעסוקה ומסחר ימשוך לעיר תושבים חדשים ומשפחות צעירות. הביקוש בירושלים מאתגר ומביא איתו חשיבה אסטרטגית ייחודית, ומודרנית כמענה לצרכים. נמשיך לקדם ולפתח את ירושלים לטובת תושבינו".