תושבי שכונת רחביה כבר רגילים להכל — כבר במשך שנים הם שכנים של ראש הממשלה, גם של נשיא המדינה והשכונה שלהם היא מוקד פופולרי ביותר להפגנות וצעדות. את כל אלה הם הצליחו איכשהו לסבול בשנים האחרונות, אך בשנה האחרונה החלה תופעה חסרת תקדים, בה רחוב עזה, הציר המרכזי של השכונה שמחבר בין מערב ירושלים למרכזה, נחסם לחלוטין למשך ימים שלמים.
3 צפייה בגלריה
רחוב עזה
רחוב עזה
רחוב עזה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
בית משפחת נתניהו, רחוב עזה
בית משפחת נתניהו, רחוב עזה
בית משפחת נתניהו, רחוב עזה
(צילום: עמית שאבי)

הסיבה היא ביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששוכן במרכז הרחוב — עזה 35. עקב השיפוצים במעון הרשמי בבלפור (רחוב שחסום לתנועה כבר למעלה מ-15 שנה), נתניהו מתגורר בביתו הפרטי. המשטרה בהוראת השב״כ סוגרת בתדירות את הרחוב לתנועה במקטע שבין רחוב הרצוג למטודלה ולעיתים החסימה מגיעה עד לכיכר פריז. עבור התושבים, המשימה לחזור הביתה הפכה להיות מתישה ומסורבלת. עבור בעלי העסקים ברחוב, ימים בהם הרחוב חסום הם ימים עם ירידה משמעותית בלקוחות. ועבור אלפי נוסעי קווי האוטובוסים שעוברים בציר, החסימה משבשת לגמרי את לוח הזמנים שכן אוטובוסים רבים משנים את מסלולם ותחנות רבות מתבטלות.

3 צפייה בגלריה
רחוב עזה
רחוב עזה
שיירת רוה״מ יוצאת מרחוב עזה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השבוע התאגדו התושבים לישיבה בה התכנסו פעילים ופעילות במטרה להילחם בתופעה. במישור המיידי, למצוא פתרונות שיקלו המצב. בטווח הרחוק יותר, הם לא שוללים מאבק משפטי. ״הגיעו אלינו עשרות פניות״, מספר ערן בן יהודה מסיעת ״האיחוד הירושלמי״, יוזם המפגש. ״חלק מהבעיה היא שיש חסימות שרירותיות, אין מענה לתושבים, לא מציעים תחליף. ברוב המקרים הרחוב סתם חסום אפילו שאין הפגנה. זה מצב אבסורד שפוגע בתושבים ברמה הכי בסיסית. נגבש קבוצת לחץ, זה מרכיב מאוד מאוד חשוב״.


״צריך להיות תוואי מוסכם כשיש חסימה, זה לא הגיוני שכשרחוב עזה חסום כל נהג נוסע איך שבא לו. אם אני תושב רחביה ואין לי אוטובוס לא בעזה ולא ברמב"ן, אני בבעיה. אם אני סטודנט צעיר זה משהו אחד, אבל אם אני תושבת מבוגרת זו בעיה גדולה, אני לא יכול ללכת עד עמק המצלבה ובטח שלא לחזור ולטפס״. במפגש הועלו מספר רעיונות ודרכי פעולה להקלה על תושבי השכונה והעוברים בה, כשהמרכזי מבניהם דרישה מהרשויות לפרסם הודעות רשמיות על סגירת הרחוב. בתוך כך גם המישור המשפטי נבחן.
  • הסיפור המלא יפורסם בעיתון ״ידיעות ירושלים״ של יום שישי הקרוב