כבר מספר שבועות שהורי התלמידים מנסים להבין כיצד פועל ההיגיון שמנחה את עיריית ירושלים בשיבוץ ילדי השכונה לבתי הספר לשנת הלימודים הבאה. עשרות משפחות טוענות שילדיהן קיבלו שיבוצים למוסדות לימוד מרוחקים ממקום מגוריהם, לעיתים במרחק של חצי שעת הליכה. במספר מקרים שובצו ילדים לבית הספר 'חוקר יוצר' שאמור להיפתח בשכונה, אלא שהלכה למעשה אין לו עדיין מבנה פיזי ועל כן הוא נמצא באופן זמני ב'בית אלישבע' שבעמק רפאים. הצפי לפתרון קבע בשכונה הוא מספר שנים.
2 צפייה בגלריה
מורה
מורה
תלמידים שובצו לבתי ספר מרוחקים
(צילום המחשה: shutterstock)
"בננו הבכור עולה לכיתה א', ואנחנו גרים בסמוך לבית הספר 'גוננים' – אנחנו אפילו שומעים את הצלצול של בית הספר בבית", אומרת אחת האמהות. "טבעי שילמד שם מכיוון שאנחנו גם משתייכים לקהילה של משפחות שרוב ילדיה לומדים בבית הספר הזה. רשמנו את 'גוננים' בעדיפות ראשונה, ונפלנו בהגרלה כך שהסיכוי שלנו להתקבל לבית הספר מאוד נמוך. הילד התקבל לבית הספר 'חוקר יוצר', אבל לא סביר שילד בגיל כזה ילך חצי שעה בחורפים הירושלמיים".
לדברי האם, העירייה טוענת שבית הספר משתייך לשכונה, אבל בפועל הוא נמצא בשכונת קטמון הישנה. "נכון שהוא עתיד לעבור לשכונה, אבל זה ייקח זמן, לפי העיירייה שנתיים, אבל אני חושבת שיותר כי רק עכשיו התחילו לחפור את היסודות".
הפליאה גוברת לנוכח העובדה שהעירייה מקדמת קהילתיות והליכה. אלא שנראה שכאשר מדובר בבית ספר העיקרון הזה חסר. "אנחנו יותר מ־20 משפחות שניאלץ לנסוע לבתי ספר מרוחקים שלא נותנים לנו מענה, וזה מאוד מתסכל אותנו", טוענים ההורים. "מה פתאום שפקיד בעירייה יכתיב לנו את החינוך? במה הילדים שלנו פשעו שהם לא יכולים ללמוד בבית ספר עם החברים שלהם?"

קראו גם:

"אנחנו גרים בקטמונים בין בית ספר 'פלא' לבית ספר 'גוננים'", מספרת אמא אחרת. "כתבנו את 'פלא' בעדיפות ראשונה ואת 'גוננים' בעדיפות שנייה. במקום השלישי, מתוך הנחה שלא תתקבל, בחרנו את 'דוגמא' בנחלאות. להפתעתנו קיבלנו דווקא את האפשרות האחרונה. מדובר בכחצי שעה נסיעה עם הפקקים של שיא העומס. הילד עולה לכיתה א', בן 6. אני עובדת בתלפיות, בצד השני של העיר. ממש הופתעתי. ערערנו, ואני מנסה להבין אם יש בכלל מה לעשות. כמעט כל הילדים בגן קיבלו אופציה שהם לא רצו, שאינה בשכונת המגורים. חשבנו שבאופן טבעי, כשגרים כל כך קרוב לבית הספר זה ברור מאליו שמקבלים שיבוץ אליו. אין סיבה שלא. הרי אין היגיון שהילד ייסע לשכונות אחרות".

2 צפייה בגלריה
מינהל קהילתי גוננים
מינהל קהילתי גוננים
שכונת גוננים
(צילום: יואב דודקביץ')
מהעירייה נמסר: "עיריית ירושלים מבצעת את השיבוץ לבתי הספר במוסדות החינוך היסודיים על פי אזורי רישום בהתחשבות בקריטריונים כגון מרחק ממקום המגורים, אחים ממשיכים ומקרים חריגים.
"באשר לשכונת גוננים, לאור הגידול המבורך במספר הילדים בשכונה הוקם בית ספר יסודי נוסף על שם הרב יונתן זקס, שמעניק מענה לילדי השכונה, וכלל הילדים בשכונת גוננים מתקבלים לאחד משלושת בתי הספר שבשכונה. היות שבית הספר עבר באופן זמני למבנה 'בית אלישבע', העירייה מקצה הסעות מדי יום לבית הספר".