חרדים לעתיד: תושבים חילונים בגבעת משואה הופתעו לגלות כי העירייה החליטה לקדם מבנה ענק בגובה של כחמש קומות ברחוב אל סלבדור עבור הציבור הדתי והחרדי. בין השאר אמורים להיבנות במקום בית כנסת, מקווה, אולם שבו יתקיים 'קידוש' אחרי התפילות ועוד.
2 צפייה בגלריה
גבעת משואה
גבעת משואה
גבעת משואה
(צילום: אדווה חולי)

"משקיעים במיעוט"

מתברר כי המאבק החל עוד ב־2016, כשהוחלט להקים מקווה לגברים. החילונים יצאו במחאה, ובדצמבר 2020 סוכם עם העירייה כי התקציב, בסך כמיליון שקל, יועבר לשיפוץ המקווה הישן בקרית מנחם הסמוכה. יו"ר המינהל הקהילתי 'גנים', ד"ר נתנאל פישר, הצהיר אז: "מדובר במתווה שנרקם בשיתוף התושבים וראש העירייה, ובמסגרתו צביון גבעת משואה נשמר, תוך מתן שירות לנשים הטובלות מצד אחד והקצאת שטח לציבור הכללי מצד שני".
כעת מתברר כי היוזמה להקמת מקווה לנשים, במסגרת מבנה גדול עבור הציבור הדתי והחרדי, נמשכה במרץ. נרדי גרין, תושב השכונה המכנה את עצמו 'רב חילוני', הבהיר כי הוא וחבריו מתכוונים להתנגד למיזם. "הקמת מבנה הדת ברחוב צר חד־סיטרי מול בתי התושבים בגובה של 8.7 מטר היא מפגע אדיר ברחוב. משקיעים במיעוט, כאשר את הרוב החילוני זה לא ישרת".
2 צפייה בגלריה
גבעת משואה. סאגת המקווה חוזרת
גבעת משואה. סאגת המקווה חוזרת
גבעת משואה. סאגת המקווה חוזרת
(צילום: נרדי גרין)

לדבריו, "עדיף היה להשקיע בגינה או במבנה ציבור שהוא לא דתי. יהיו עומסי תנועה אדירים שיתפשטו לרחובות נוספים סמוכים. מדובר בשכונה קטנה - אם יבואו אנשים מבחוץ זה יהיה בלתי נסבל. זה יגרום לסכנה בטיחותית לכלל הציבור, לרעש ולזיהום אוויר, וזה גם יהיה מפגע אסתטי".
גרין מציין כי מדובר בניסיון "לשנות את אופי השכונה". לדבריו, המקווה בקרית מנחם משרת גם את גבעת משואה ולכן אין צורך במקווה נוסף באזור. "מדובר ברחוב קטן, המבנה יוקם בצמוד לבתי מגורים ומול המרפסות של התושבים. אנשים שגרים מול בית הכנסת והמקווה ייאלצו למכור את הדירות שלהם בגלל המפגעים ובשל שינוי הצביון של המקום. אלה שירכשו את הדירות יהיו חרדים ודתיים, וכך אנחנו עלולים לאבד את השכונה הקטנה שתשנה את צביונה".
מהעירייה נמסר: "בשכונה שלושה בתי כנסת ומבנה זמני, שמשמשים מאות מהתושבים. המגרש המדובר מיועד על פי התב"ע, לבית כנסת שישמש את הקהילה שמתפללת כיום במבנה הזמני. בכל בית כנסת קיים מרחב שבו מתקיימים אירועים כמו קידושים ואין כל כוונה להקים אולם לשימוש מסחרי. כמו בכל שכונה, יש דרישה למקווה טהרה לנשות השכונה. המקווה מתוכנן במגרש שבו יוקם גם בית הכנסת, וזאת לאחר דיונים רבים ושיתוף ציבור, ולבסוף הוכרע להקים את השירות העירוני הזה בהתאם לגודל ולאופי של השכונה".