זעם בעיר העתיקה: תושבי הרובע היהודי מנהלים בימים אלה מאבק ודורשים מהעירייה למנוע כניסת רכבים פרטיים לעיר העתיקה גם בלילה. לטענתם, יש פקקים שמונעים מאמבולנסים מתקשים להגיע במהירות למקרי חירום.
4 צפייה בגלריה
עומסי תנועה ברובע היהודי
עומסי תנועה ברובע היהודי
עומסי תנועה ברובע היהודי
(צילום: באדיבות שושנה שה-לבן)
כבר בחודש מאי פורסמה עצומה באינטרנט, שבה נכתב: "אנו תושבי העיר העתיקה והעוטף פונים לראש העיר, מר משה ליאון, לבקש שייתן הוראה להפעיל את מחסום שער יפו 24/7, יחד עם הפעלת מוקד הכניסה".
לטענת התושבים, המחסום פועל רק בין 9 בבוקר ל־6 בערב ובערבי שבת וחג מ־9 בבוקר ועד 1 בצהריים. עוד נכתב בעצומה: "בשעות שבהן המחסום אינו פועל, מאות 'רכבים אורחים' נכנסים לעיר העתיקה. נכון לעכשיו, נסיעה של 5 דקות משער יפו ועד לשער האשפות יכולה להימשך כחצי שעה ועד לשעה וחצי. כשמדובר בתושב שרוצה להגיע הביתה, מדובר באי־נוחות קיצונית. כשמדובר ברכב חירום, מדובר בהפקרה מוחלטת של חיי התושבים, של חיי המבקרים ושל חיי כוחות הביטחון".

4 צפייה בגלריה
עומסי תנועה ברובע היהודי
עומסי תנועה ברובע היהודי
עומסי תנועה ברובע היהודי
(צילום: באדיבות שושנה שה-לבן)

"מקרים מצערים אלו מהווים תמרור אזהרה"


יו"ר המינהל הקהילתי 'הרובע היהודי ועוטף', שושנה שה-לבן, שיגרה מכתב חריף למפקד מחוז ירושלים, תנ"צ דורון תורגמן, ולמפקד מרחב דוד, נצ"מ אבי כהן. בין השאר היא טענה בפנייתה כי לאחרונה היו שני מקרים שבהם רכבי חירום נתקעו בפקק במשך קרוב לחצי שעה. "מקרים מצערים אלו מהווים תמרור אזהרה בוהק למצב קטסטרופלי של היעדר פתרון מקיף לדרכי הגישה לשכונה שעומדות לשימושם של רבבות מתפללים, שמגיעים במשך כל ימות השנה לכותל המערבי.
עוד בחדשות:

"עשרות אלפי אנשים מגיעים מדי יום לכותל, והם נתקלים במערכת מורכבת של תחבורה ציבורית ופרטית שמתנהלת בדרכי גישה צרות וחסומות, ללא חשיבה מספקת על מצבי חירום חלילה ושיפור הנגישות הראויה למקום. הפתרונות התחבורתיים כיום אינם נותנים מענה ראוי לצרכים השוטפים, ובמיוחד למצבי חירום".

4 צפייה בגלריה
עומסי תנועה ברובע היהודי
עומסי תנועה ברובע היהודי
עומסי תנועה ברובע היהודי
(צילום: באדיבות שושנה שה-לבן)

שה-לבן מציינת כי ב־22 באוגוסט התקיימה ישיבה עם ראש העירייה משה ליאון ועם קובי ממליה, מנהל אגף תושי"ה (תחבורה ופיתוח תשתיות). בין השאר סוכם כי המחסום יעבוד ברציפות עד 3 לפנות בוקר. בנוסף סוכם כי פקחי העירייה יוצבו במקום בשעות 22:00-18:00 עד להגעת תגבור מטעם המשטרה.
שה-לבן: "לצערנו ההחלטה בוטלה ב־28 באוגוסט. המצב בעיר העתיקה בכלל ובאזור הכותל המערבי בפרט הינו מצב של פיקוח נפש, ובמצב שבו יש צורך להזרים כוחות גדולים אל תוך העיר העתיקה והחוצה, הדבר לא יתאפשר ויגרום לתוצאות שעלולות לעלות בחיי אדם. אנו מבקשים לאפשר הפעלה מיידית של המחסום לפי ההסכם מול רה"ע. מחסום פתוח מהווה סכנה ממשית לחיי אדם, תושבים ומבקרים כאחד".
נהג אמבולנס טוען כי המצב הנוכחי הוא בלתי אפשרי, מסכן חיי אדם והעירייה חייבת לדאוג בראש ובראשונה לחיי אדם ולהפעיל את המחסום גם בלילה.

"הפרמדיק לקח את הציוד ורץ ברגל"


ב־13 באוגוסט נפטרה מרים בן אלישע ז"ל בגיל 88. בתה, אסתי טל, מתארת את הסיוט שחוותה המשפחה כאשר כוחות החירום לא הצליחו להגיע בזמן. "התקשרתי ליחידת ההצלה ברובע, הם החלו החייאה והזעיקו את מד"א. בין החיים למוות זו היתה קטסטרופה. לקח להם מעל 40 דקות להגיע, כשבדרך כלל, כשהציר פתוח, זה 5 דקות ולא יותר. כשהם ראו שאין להם ברירה, הפרמדיק לקח את ציוד ההחייאה ורץ ברגל על מנת להגיע יותר מהר. מתברר שהחובשים החזירו לה את הדופק וחשבו לפנות אותה לבית החולים, אבל עד שהגיע הפרמדיק היא כבר לא היתה בחיים. גם אנחנו התעכבנו בפקק במשך 50 דקות".

4 צפייה בגלריה
עומסי תנועה ברובע היהודי
עומסי תנועה ברובע היהודי
עומסי תנועה ברובע היהודי
(צילום: שרה שיראל טבנס )

את חושבת שאם לא היה פקק אמך היתה בחיים? "קרוב לוודאי שאם לא היה פקק מד"א היו מצליחים להגיע, וקרוב לוודאי שהיו מצילים את אמא. אנחנו ברובע כל הזמן מדברים על זה ומעלים את הנושא מול העירייה. זה לא יורד מהפרק ולא מוצאים שום פתרון. חשוב להתריע אם המקרה של אמא יציל אנשים שיגיעו למצב הזה".
מה הפיתרון? "שרק אנשי הרובע יורשו להיכנס עם הרכב 24/7. לחלופין, שימצאו עוד נתיבי הגעה לבתים שלנו. בעבר היה אפשר להיכנס דרך שער שכם והנתיב של הכותל היה דו־כיווני, אבל הפכו אותו לחד־כיווני ואי אפשר להיכנס. משער ציון ניתן רק לצאת, וצריך לאפשר גם להיכנס דרך השער".

"רב הכותל המערבי יתייחס בהקדם"


מתברר כי מכתב נוסף שוגר לרב הכותל, שמואל רבינוביץ, בטענה כי עליו להסיר את התנגדותו להארכת שעות פעילות המחסום. בפנייה נכתב: "אנו דורשים להגביל את הכניסה לשער יפו למורשים בלבד ולהפעיל לחץ על כלל הגורמים הרלוונטיים לתגבורים של אוטובוסים/שאטלים לכל בכל שעות היממה ממספר נקודות אסטרטגיות בעיר. מאחר שאין לאורחי הכותל חניה בעיר העתיקה, כניסתם של רכבים פרטיים מהווה גורם לפקקים, וחמור מכך, מונעים כניסת רכבי חירום.
"רק לפני כשבועיים נקבע מותה של תושבת הרובע היהודי. אמבולנס טיפול נמרץ שהוזנק לטפל בה, נאלץ לעמוד 40 דקות בפקק שבין שער יפו לבין הרובע היהודי. האמבולנס הגיע מאוחר מדי. באותו שבוע תייר נחנק וכמעט הלך לעולמו לאחר שאמבולנס נאלץ לעמוד 20 דקות בפקק משער יפו. הפעלת המחסום היא הצלת חיים".

תגובות:


מהעירייה נמסר בתגובה: "מוקד ניהול התנועה של עיריית ירושלים שולט על המחסום ברציפות מהשעה 09:00 בבוקר ועד השעה 03:00 בלילה, ומשאירו סגור בהתאם להחלטה שהתקבלה. להוציא פתיחה אוטומטית עבור רכבי חירום. על פי החוק, המשטרה רשאית, על פי שיקול דעתה המבצעית ובתיאום עם העירייה, לפתוח את המחסום בהתאם לצרכים המבצעיים בפועל".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מחסום שער יפו מופעל על ידי עיריית ירושלים, והציר נפתח ונסגר בהתאם לעומסי התנועה וכמות הולכי הרגל בהתאמה לבטיחות משתמשי הדרך, תוך צמצום הפגיעה בתושבי העיר העתיקה ככל שניתן. בישיבה שהתקיימה בחודש שעבר לקראת הסליחות, בראשות ראש עיריית ירושלים, מפקד מחוז ירושלים ורב המקומות הקדושים ובהשתתפות נציגי העירייה, המשטרה והקרן למורשת הכותל, סוכם על מתווה מאוזן שיאפשר את פתיחה וסגירת הציר לתנועה בשעות אלו בהתאם למצב בשטח ולעומסי הקהל, הכל בהתאם להערכת המצב של הפיקוד המשטרתי בשטח ובהתחשב בצורך הבטיחותי והמבצעי באירועי חירום ובכלל.
"משטרת ישראל ועיריית ירושלים ימשיכו לפעול בתיאום מלא לשמירה על ביטחונם, בטיחותם ושלומם של רבבות המבקרים והמתפללים המגיעים לעיר העתיקה בירושלים מדי יום בתקופת הסליחות ובכלל".
מהכותל המערבי נמסר בתגובה: "המכתב הועבר לרב בסוף השבוע והונח על שולחנו של הרב הבוקר, והוא יתייחס לכך בהקדם".
ממד"א נמסר: "הכניסה לעיר העתיקה היא ממספר כיוונים ובמד"א מתואמים עם משטרת ישראל והגורמים הנוספים על מנת להגיע במהירות האפשרית לכל אירוע תוך הפעלת רכבים יעודים לתנאי השטח בעיר העתיקה בהם טרקטורון ייעודי, אמבולנס שמותאם לסימטאות הצרות ואופנועים. באירוע המדובר, במקביל להזנקת הניידת טיפול נמרץ הוזנקו למקום כונני מד"א פראמדיקים חובשים תושבי העיר העתיקה שהגיעו למקום בתוך דקות ספורות וביצעו יחד עם צוות הניידת לטיפול נמרץ את פעולות ההחייאה".