בית המשפט המחוזי בירושלים גרם לעירייה לבטל הקצאה של מבנה לעמותת המינהל הקהילתי פסגת זאב. השופט עודד שחם גם מתח ביקורת על הרשות המקומית וחייב אותה לשלם לעותרים את הוצאות אגרת בית המשפט ואת שכר הטרחה של עורך הדין, סכום של 5,000 שקל.
1 צפייה בגלריה
מעון 'שלבים'. 130 הורים חתמו על עצומה
מעון 'שלבים'. 130 הורים חתמו על עצומה
מעון 'שלבים'. 130 הורים חתמו על עצומה
(צילום: מעון שלבים)
כפי שפורסם ב-mynet ו"ידיעות ירושלים" מעון 'שלבים' בפסגת זאב פועל במשך עשר שנים בפיקוח של משרד העבודה והרווחה במבנה שמיועד למגורים בלי לקבל תמיכה מהרשות המקומית. מיכאל נידם, מנכ"ל עמותת 'מאורות זרחו' שמפעילה את המקום, טוען כי לאורך השנים נעשו פניות רבות לעירייה בבקשה להקצות מבנה חדש ומותאם לצורכי הילדים.
בשנה שעברה התברר שהסבלנות לא בהכרח משתלמת. ממש בצמוד למעון החלה העירייה להקים מבנה חדש ובו שלוש כיתות. אלא שהשמחה היתה מוקדמת שכן התברר להם שהמבנה אינו מיועד לילדיהם, וגם לאחר השלמת הבנייה המקום נותר ריק.

ההורים מתנגדים להקמת מעון חדש

על השאלה אם יש צורך לפתוח מעון חדש של המינהל הקהילתי, השיב נידם בשלילה. "אנחנו מפעילים כיום שלוש כיתות מלאות. אין בשכונה צורך בשלוש כיתות נוספות. לראיה, במבנה החדש לא פועל כיום מעון והוא עומד ריק, בזמן שמעון 'שלבים' ממשיך לפעול לצידו במבנה הישן. הקמת המעון לידינו אומרת שאנחנו ניסגר. אנחנו לא רשת גדולה, אנחנו ניפול וניסגר".
ההורים זעמו גם לאחר שנודע להם כי בכיכר ספרא החליטו לאפשר למינהל הקהילתי פטור ממכרז להפעלת מעון יום וגם הקצו להם את המבנה החדש לתקופה של חמש שנים, לצורך הפעלת מעון, במחיר סמלי של שקל אחד.
בעירייה טענו בשעתו: "המעון החדש הוקצה כחוק ועל פי המלצת המחלקה לגיל הרך".

העותרים יפוצו ב-5,000 שקל

לחברי העמותה לא נותרה ברירה ועו"ד הילה רווח הגישה בשמם עתירה לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית דין לעניינים מינהליים. בעתירה נטען כי בשנת 2019 העירייה גם העניקה למינהל הקהילתי תמיכה של 12 מיליון שקל ועל כן יש לבטל את ההקצאה של המבנה למינהל. עוד נטען שההורים מרוצים מהמעון הקיים, שאין צורך בהקמת מתחרה ושהעברת המבנה בוצעה בצורה שאינה תקינה.
כבר בהחלטת הביניים תקף השופט את הרשות המקומית, ואמר: "קשה לי לראות איך הדבר הזה יכול לקבל אישור. ראיתי שאתם אומרים משהו על מדיניות, ומדיניות זה דבר אחד וביקורת שיפוטית זה דבר אחר. מדיניות צריכה להיות גם חוקית ויש פסיקה של בית המשפט העליון. ולכן אולי כדאי שהמשיבות יחשבו אם כדאי לעמוד על ההחלטות האלה".
לנוכח עמדת השופט הודיעו נציגי העירייה כי הם מבטלים את ההקצאה של המבנה למינהל בפסגת זאב. בפסק הדין הסופי קבע בית המשפט כי לנוכח עמדת העירייה אין צורך לפסוק בנושא, אך הוסיף הערה ביקורתית כלפי הרשות המקומית, וציין: "אני יוצא מהנחה כי העירייה תיתן את דעתה בהקדם, בפורומים המתאימים, להיבטים העקרוניים העולים מן העתירה".
תגובת העירייה: "עיריית ירושלים קיבלה את המלצת בית המשפט ותפעל בהתאם. העמותה אשר קיבלה רשות שימוש להפעלת מעון יום היא מינהל קהילתי בעיר, המורכב מנציגים שנבחרו בהליך סדור ודמוקרטי, ושרוב הנבחרים בו הם נציגי השכונות העובדים בהתנדבות ולמען הקהילה. רשות השימוש שניתנה למינהל נעשתה בהליך שקוף לאחר התייעצויות, ובדיקות מקצועיות ומשפטיות".