העירייה דורשת לפרק אוהל המשמש לצורך חלוקת אוכל לנזקקים בקטמונים. מה שמדהים באמת הוא שמדובר במקום שאליו אנשי הרווחה של הרשות המקומית מפנים משפחות במצוקה. הפרשה החלה לפני כחודשיים - הרב מאור אוחנה, אחד משליחי חב"ד הפעילים בשכונה, קיבל מכתב התראה מאגף האכיפה והשיטור של עיריית ירושלים. בפנייה הוא נדרש לפנות את האוהל שבו מחלקים מדי שבוע מזון לכ־300 משפחות נזקקות.
1 צפייה בגלריה
 סובלים בשמש בהמתנה לאוכל. "משפחות נוספות שממתינות להסתייע" |
 סובלים בשמש בהמתנה לאוכל. "משפחות נוספות שממתינות להסתייע" |
סובלים בשמש בהמתנה לאוכל. "משפחות נוספות שממתינות להסתייע"
( צילום: פרטי)
"לאחר שהעירייה שלחה לי את דוח הפינוי הזזתי מעט את האוהל כדי שלא יפריע למעבר של אנשים במרחב הציבורי", מספר הרב אוחנה. "כרגע אני פועל ללא אישור וסומך על המזל שמחר עיריית ירושלים לא תפנה אותי". הרב תמיר קסטיאל, השליח הראשי של חב"ד בקטמונים, מציין: "העירייה מבקשת לפנות אותנו מהאוהל, כשלמעשה היא לא נותנת לנו אף פתרון אחר".
הרב אוחנה מבהיר כי חלוקת מזון מתוך אוהל איננה אידיאלית - בקיץ שורר חום כבד שפוגע במתנדבים שמחלקים את האוכל ובנזקקים שמחכים בשמש, והוא עלול לפגוע גם באוכל שיכול להתקלקל. לדבריו, הוא נמצא בקשר עם גורמי בריאות ורוצה מאוד שהעירייה תמצא מבנה פנוי וממוזג כדי לקיים בו את הפעילות. החשש שלו הוא שבקרוב משרד הבריאות יוציא צו ויאסור את חלוקת האוכל לנזקקים.
אף שהמיזם פועל כבר שנתיים, הרשות המקומית טרם הקצתה אתר שבו יהיה ניתן לבצע את הפעילות. "במקור לא התכוונתי להפוך את המקום לבית תמחוי או לחלק מזון", מספר הרב אוחנה. "זה צורך שצמח מהשטח. פתחתי את המקום, וזמן קצר לאחר מכן דפקו לי בדלת לא מעט אימהות שפשוט בכו ואמרו שמה שחסר להן זה אוכל. אשתי עבדה בצהרון, ובכל פעם הביאה 5-4 מנות עודפות כדי לחלק לנשים הללו. משם זה צמח ל־300 משפחות שאנחנו תומכים בהן ונמצאים איתן בקשר יומיומי. המקום הפך לאבן שואבת לא רק לתושבי השכונה אלא גם לכל האזור. אפילו הרווחה והעובדות הסוציאליות נעזרות בנו, ואנחנו עושים את זה באופן קבוע ועצמאי מבלי לבקש מהעירייה תקציבים. אנחנו רק רוצים להמשיך לעזור לאנשים, אך זה חייב להיות בשיתוף פעולה עם העירייה - שתקצה לנו מקום".

במינהל הקהילתי מתקשים לסייע

יובל אבוטבול, ממלא מקום יו"ר המינהל הקהילתי גוננים: "גם אנחנו במינהל הקהילתי מנסים לעזור, אלא שלצערנו אנחנו לא מצליחים. יש מבנים ציבוריים בשכונה שבהם פועלים עמותות וארגונים שלא מתוך השכונה שלא משרתים את האוכלוסייה. במקומם היינו שמחים שהיו נותנים את המבנים לבית חב"ד שיש צורך גדול בפעילות שלהם. בפועל נוצר מצב שיש משפחות נוספות שממתינות להסתייע, אלא שבאוהל שבו מתקיימת הפעילות של חב"ד אי אפשר להתפתח מעבר למה שכבר קיים".
תגובת העירייה: "לעירייה לא מוכרת בקשה להקצאת מבנה חב"ד בקטמונים. במידה ותתקבל בקשה שכזו, היא תיבחן ותיבדק בהתאם לנהלים ועל פי קריטריונים שוויוניים".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים