בית המשפט ביטל לאחרונה 4 דוחות בגין נסיעה בנת"צ ליד שוק מחנה יהודה, מה שמוכיח פעם נוספת כי צריך לבדוק היטב לפני שמשלמים קנס לעיריית ירושלים. מי שיצא למאבק והצליח הוא ניר דוידוב (53) מקריית יובל, איש מחשבים ופעיל בתנועת "התעוררות".
2 צפייה בגלריה
שלטים בכניסה לנת"צ. "בשנתיים האחרונות נוספו אמצעי אכיפה אלקטרוניים"
שלטים בכניסה לנת"צ. "בשנתיים האחרונות נוספו אמצעי אכיפה אלקטרוניים"
נתיב תחבורה ציבורית בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')

רעייתו נסעה ב-2021 מרחוב אגריפס לכיוון שוק מחנה יהודה, וקיבלה 4 דוחות של 500 שקל , בגין נסיעה בנת"צ. בדיקה העלתה כי היא תועדה על ידי מצלמה המוצבת בצומת רחוב כי"ח. "העירייה בכלל לא סגורה על עצמה איך הנת"צ הזה צריך להיות", טען דוידוב, "בקטע קטן של הכביש יש סימונים ובחלקו אין כלום. זה לא הגיוני ולכן הרבה אנשים חוטפים דוחות סתם".
אחרי בקשה להישפט ועוד שלוש שנות המתנה, העירייה הודיעה שהיא חוזרת בה מהטענות והשופט ערן טאוסיג קבע כי האישומים מבוטלים. כעת דוידוב טוען שיש רבים ששילמו ביוקר וללא צורך.
"יש לי קרוב משפחה שקיבל דוחות ושילם כפל קנס באותו המקום. חקרתי את הנושא לעומק וביקשתי לדעת בזכות חופש המידע כמה דוחות ניתנו בנת"צים הבעייתיים וכמה בוטלו". דוידוב ביקש לתבוע את העירייה בתביעה ייצוגית אך נתקל במכשול חוקי״.
2 צפייה בגלריה
מצלמת אכיפה באגריפס
מצלמת אכיפה באגריפס
מצלמת אכיפה באגריפס
(צילום: לירן תמרי)

"בית משפט קבע שקנסות על נת"צים ותשלומי חניה אינם תשלומי חובה וסגר בפני התושבים שמקבלים קנס שלא כדין את האפשרות להגיש תביעה ייצוגית ולדרוש את כספם בחזרה. צריך לתקן את העוול הזה. בפסק הדין שלנו נכתב שאין סימנים ולא נראה שזה נת"צ ולכן אין עילה לתביעה והעיריה ביטלה את הדוח. אז אם זה כך, צריך לבטל לכלל האזרחים את הקנסות והכספים אמורים לשוב למשלמי הדוחות. המדינה סגרה את הפתח לבצע תביעה ייצוגית בנושא הזה ולמעשה התירה לעוול להישאר מבלי שבו כלל יהיה ניתן לתבוע את הרשויות בתביעה ייצוגית בגינו".


מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "נתיבי התחבורה הציבורית האמורים, כמו יתר הנתיבים בעיר, מסומנים כדין ובאופן בולט ונרחב. טענות פרטניות נבחנות על ידי התביעה העירונית ובית המשפט בהתאם לנו סיבות האישיות של כל תיק וכל נאשם, וכך נעשה במקרה הזה".