עמותת עיר עמים ותושבי מזרח ירושלים עתרו היום (שלישי) לבג"ץ באמצעות עורכי הדין עדי לוסטיגמן ותמיר בלנק בדרישה מהמשטרה, ממשלה, ולראש עיריית ירושלים למנוע את הרחבת מצעד הדגלים מחר (חמישי), בניגוד לנתיב המאושר. זאת לאחר שסגן ראש עיריית ירושלים, אריה קינג, פירסם בימים אלה שני מסלולים נוספים של צועדים המתכוונים לצעוד ביום חמישי מהתנחלויות בלב מזרח ירושלים, דרך שכונות מזרח ירושלים, תוך פגיעה קשה נוספת בתושבי העיר וטען אף כי מסלולים אלו נעשו בתיאום עם כוחות הביטחון.

2 צפייה בגלריה
צעדת דגלים
צעדת דגלים
צעדת דגלים
(צילום: עמית שאבי)

העותרים מבקשים עוד כי יינקטו צעדי הרתעה ומניעה מול אלו הפועלים להפרת התוואי המאושר, בוודאי כשהם נושאי משרה ציבורית, כקינג. בנוסף, העתירה גםמבקשת כי יובהר שהאישור והאחריות על סידורי הבטחון סביב המצעד הינם בסמכות המשטרה בלבד, ולא בידי גורמים אחרים, ובכלל זה מג"ב או כוח אחר דוגמת "משמר לאומי". זאת, לאחר שאחד הפרסומים טען כי המסלול מתואם עם כוחות הביטחון, ונטען אף באופן לא רשמי כי המצעדים הנוספים ילוו בכוחות מג"ב.
(תיעוד השנאה והאלימות במצעד הדגלים, 2022)
עוד מבקשים העותרים כי תימנע חסימתו של רחוב סולטן סולימאן, רחוב מרכזי ומסחרי במזרח ירושלים, שאינו בנתיב המצעד, וכי לאור נסיונות הכרסום וההקצנה יורו המשיבים גם על הגבלתה של שעת סיום המצעד.

2 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים, שער שכם
צעדת הדגלים, שער שכם
צעדת הדגלים עוברת בשער שכם
(צילום: לירן תמרי)

מעמותת עיר עמים נמסר: "נסיונות ההרחבה השנה של עוד של מסלולים למצעד מדגימים את חוסר ריסונם של מחזיקי תפישת העליונות היהודית, שבשכרון כוחם השלטוני מבקשים עוד לדחוק ולרמוס את זכויותיהם של תושבי מזרח ירושלים. בכך הם הופכים את העיר ואת כל תושביה לבני ערובה של מסע גזעני, אלים ומסית שלהם.
בית המשפט מתבקש להבטיח כי זכויות תושבי מזרח ירושלים לא יופקרו. וכי לאור נסיון העבר יינקטו צעדי מניעה ואכיפה נחרצים, במסר שכולל גם אפס סובלנות כלפי מתפרעים אלימים, מילולית או פיסית, וכלפי ההתארגנות והקריאה הגלויה והבוטה להפרת המתווה על ידי נושא משרה ציבורית". עוד בחדשות:
עו"ד עדי לוסטיגמן, שהגישה את העתירה, מסרה "מצעד הדגלים בירושלים הפך בשנים האחרונות לכסות ותירוץ להתפרעות ופריקת זעם בחסות המשטרה בתושבים פלסטינים ורכושם, תושבים שכל חטאם הוא שהם נמצאים בתוואי המצעד. השנה פועלים גורמי ימין, כולל נושאי משרות ציבוריות, להרחבת המצעד לשכונות פלסטיניות נוספות, מה שעלול להוביל לאלימות נוספת ושיתוק החיים בירושלים המזרחית, הכל בניגוד לחוק ולתנאים שהציב בג"ץ בעבר. בהיעדר כל התייחסות לפניותינו לגורמי אכיפת החוק בדרישה לפעול ולהערך למניעת הסתה, התנכלות ואלימות כלפי תושבי ירושלים נאלצנו לפנות כעת לבית המשפט בבקשה למנוע את הרחבת המצעד והפרת החוק. אנו מקווים שבג"ץ יתערב ויסייע במניעת הפרה נוספת של זכויות האדם של תושבי העיר הפלסטינים״.