שבועיים לפני מצעד הגאווה בירושלים ולפני חודש הגאווה העולמי, האגודה למען הלהט"ב בישראל פרסמה אתמול (שלישי) את מדד הגאווה ברשויות המקומיות, שערכה, זו השנה הרביעית. עורכי הבדיקה פנו ל־85 עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות, בניסיון לבדוק את יחסן לקהילת הלהט"ב וכיצד הן תמכו וקידמו את צורכי הקהילה במרחב המקומי בשנה החולפת. נציגי הרשויות המקומיות התבקשו להשיב על שאלון נרחב, שבחן את היחס וההשקעה בקהילה הגאה במגוון תחומים, ובהם חינוך, תשתית לפעילות הקהילה, רווחה, נראות במרחבים הציבוריים ותרבות.
4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
(צילום ארכיון: יואב דודקביץ)

בדוח נכתב כי במספר רשויות, ובהן ירושלים, מטה יהודה ומבשרת ציון, בחרו שלא להתייחס לשאלון, ולכן בירת ישראל מוקמה שוב בתחתית המדד. ״העירייה שבחרה לא לשתף פעולה במענה על המדד השנה, נמנעת מלקחת אחריות פומבית על צרכי תושביה הלהט"בים, ונמנעת מלספק תקציבים ושירותים מונגשים לקהילה״, כתבו עורכי הדוח.
4 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
עיריית ירושלים. לא שיתפה פעולה
(צילום: mynet)
״במסגרת זו, היא אינה משתתפת במימון חודש הגאווה והסובלנות בעיר והיא מאפשרת לבית הפתוח בירושלים להתמודד על כספי התמיכות רק בזכות פסיקת בית המשפט העליון. באופן שאינו מפתיע, גם לאחר פסיקת בית המשפט העליון העירייה יצרה מנגנונים תקציבים מפלים, סוגייה העומדת לדיון בימים אלו בבית המשפט העליון.

4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה 2022
מצעד הגאווה 2022
מצעד הגאווה 2022
(צילום: עמית שאבי)

״בניגוד לעשרות רשויות מקומיות ברחבי הארץ, העירייה אינה מעסיקה רכז בתחום הלהט"ב, אינה אישרה רישום זוגיות לזוגות להט"ב עבור קבלת זכויות ושירותים מהעירייה, לא ערכה הכשרות לצוותי הרווחה בנושא להט"ב, כאשר כלל הפעילות למען הקהילה הגאה בעיר נעשית באמצעות הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות״.
4 צפייה בגלריה
עיריית בית שמש
עיריית בית שמש
הפתעה בבית שמש
(צילום ארכיון: אלכס קולומויסקי)

מעיריית ירושלים בתגובה: "בניגוד לנטען, עיריית ירושלים מסייעת לקהילת הלהט"ב באמצעות תקצוב הבית הפתוח בעיר מדי שנה, וכן בהכוונה וליווי של עו"ס נוער וצעירים, הפועל בשיתוף פעולה עם הבית הפתוח. בנוסף, העירייה משלמת חלק מעלות שכירות מבנה הבית הפתוח, וזאת על פי מבחן תמיכות של המינהלים הקהילתיים. עיריית ירושלים מטפלת בכל הקהילות בעיר, עושה זאת מתוך מחוייבות לכלל התושבים ותמשיך להעניק שירות איכותי לכל תושבי העיר".

הפתעה בבית שמש

אגב, אף שגם בית שמש נמצאת בתחתית המדד, בעירייה החליטו לשתף פעולה עם המיזם, ומחברי הדוח ציינו: "עיריית בית שמש נמצאת בצעדים ראשוניים לעבודה עם הקהילה הגאה ברשות. יש מספר גורמים בעיר אשר פועלים למיפוי הצרכים של הקהילה המקומית ולקידום מענים מותאמים לרשות, תוך התמודדות עם אתגרים רבים בעשייה. מענים קיימים כוללים מידע ללהט"ב באתר העירייה ועו"ס להט"ב".
עוד בחדשות:
על מבשרת ציון נכתב בדוח: "המועצה המקומית מבשרת ציון לא שיתפה פעולה עם מדד הגאווה השנה. עם זאת, העירייה חתמה על מחאת ראשי הערים, שהתחייבה לשמור על תוכניות לימוד פלורליסטיות במערכת החינוך".