מספר חודשים אחרי שאנחנו משלמים את הארנונה שלנו, אנחנו רואים את הכסף שלנו מתפוצץ בשמיים. הזיקוקים בערב יום העצמאות נרכשים על ידי העירייה מכספי הארנונה שאתם שילמתם. כן, גם זו דרך לדמות בראש את המס שכולנו לא ממש אוהבים ומרבים להתלונן עליו. הדרך הקלאסית יותר היא לראות את הכביש ליד הבית שלכם שנסלל מחדש ולהגיד ״וואלה, עשו משהו עם הכסף שלי״.
4 צפייה בגלריה
ארנונה
ארנונה
ארנונה
(צילום: mynet)
ובכל זאת, זה מבאס, זה לא כיף וההרגשה היא שתמיד דופקים אותנו. אז תפסנו לשיחה את משה לוי, האיש בעיריית ירושלים שאחראי לגבות מכם את המס המעצבן, ושאלנו אותו את כל מה שעלה לנו בראש, כשהמטרה היא אחת — להבין איך ממזערים את ה״נזק״ ומצליחים לקבל את ההנחה שאנחנו זכאים אליה. או שלא.

״גם בבלפור משלמים ארנונה״

מדי שנה נשלחות בירושלים 275 אלף דרישות תשלום לנכסים ברחבי העיר. 130 אלף בקשות להנחות נקלטות בשבועות שלאחר מכן, במשרדי אגף הגבייה והשומה. ״כ-95% מהבקשות מאושרות בסופו של דבר״, חושף את הנתון המפתיע בשיחה עם mynet, ראש אגף הגביה, משה לוי. אז מה זה בעצם ארנונה? ״הארנונה היא מס עירוני שמיועד למעשה להביא הכנסה לעירייה. באמצעות ההכנסה הזו, העירייה נותנת שירותים לתושב — החל משירותי ניקיון, דרך חינוך, תחזוקה אירועי תרבות והרשימה עוד ארוכה, בגלל שהוא מוגדר מס, חשוב להבין שאין קשר בין רמת השירותים לבין גובה הארנונה״.
מי משלם ארנונה? ״כולם חייבים בארנונה. כל נכס בתחומי העיר ירושלים חייב לשלם את המס בכל שנה״.
אתה רוצה להגיד לי שגם הכנסת וגם בית ראש הממשלה בבלפור משלמים ארנונה? ״כן. ולא רק הם. גם משרדי הממשלה. גם האוניברסיטה, גם בתי החולים, כולם״.
יפה, אז אתם עושים מזה הרבה כסף לא? ״בסופו של דבר, מדובר בהכנסה כוללת של כ-2.5 מיליארד שקלים. בין 40% ל-50% מהתקציב השנתי של עיריית ירושלים״.
ובכל זאת, למי יש פטור מהארנונה? ״מוזיאון יד ושם פטור מתשלום ארנונה. כך גם בתי התפילה של שלוש הדתות - בתי כנסת, מסגדים, כנסיות. גם מקוואות פטורים, ומוסדות חינוך — כי בתי הספר בעצם שייכים לעירייה״.
4 צפייה בגלריה
מוקד הארנונה של עיריית ירושלים
מוקד הארנונה של עיריית ירושלים
מוקד הארנונה של עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

אגף הגבייה והשומה. נשמע מפחיד. מה אתם בעצם עושים שם? ״אגף הגבייה והשומה אחראי על גביית תשלום הארנונה מהתושבים וגם על גביית חובות אחרים כמו דו״חות חניה, אגרות ביטוח תלמידים, אגרות שונות, היטלי סלילה והשבחה״.
למה כולם מרגישים שהארנונה יקרה ודופקת אותם? ״כבני אדם אף אחד מאיתנו לא אוהב לשלם מיסים, במיוחד בסכומים גבוהים. זה המקרה גם כאן. חוק הארנונה נקבע בכנסת, אנחנו כעירייה מבצעים את הגביה של המס״.

״אל תנסו לעבוד עלינו״

אוקיי. החלטתי להגיש בקשה להנחה, מה הטיפ הראשון שאתה נותן לי? ״לפני הכל, תבדוק אם אתה בכלל זכאי להנחה. כנס לאתר של העירייה, יש שם פרק שלם על ההנחות. ישנן שתי קבוצות שזכאיות להנחנה במס הארנונה. הקבוצה הראשונה כוללת אוכלוסיות שונות מהביטוח הלאומי כמו מקבלי קצבת זקנה, שארים, אנשים בעליו נכוית, עוורים, נכי צה״ל ומשפחות שכולות. בקבוצה השניה של הזכאים, ההנחה נקבעת לפי מבחן הכנסה. כמה נפשות יש בדירה ואיזו הכנסה יש לכל הגרים בדירה״.
ומה הדבר הראשון שתמליץ לי לא לעשות? ״אל תשקר. תמיד תגיד את האמת. לעירייה יש סמכות לבדוק את כל הנתונים שאתה מגיש לנו. אם מה שהצהרת ימצא לא נכון, לא רק שלא תקבל הנחה, גם הנחות קודמות שקיבלת בעבר יבוטלו. ומעבר לכל — מדובר בעבירה פלילית״.
נתקלתם בכאלה שביקשו הנחה ושיקרו? ״כן, לשמחתנו לא הרבה. אנחנו נתקלים במקרים של זיוף תלושי משכורת. אנחנו ישר רואים שמשהו לא בסדר, עורכים בדיקה כלכלית ועולים על זה די מהר. אל תנסו לעבוד עלינו״.
4 צפייה בגלריה
משלמים ארנונה
משלמים ארנונה
משלמים ארנונה
(צילום: שלומי כהן)

איך מבקשים הנחה בצורה הכי נכונה? ״למלא את הטופס המקוון בצורה קפדנית ולצרף את כל המסמכים שיכולים לחזק את הטענה שלך שאתה זכאי להנחה. תשלח את הטופס רק כשהוא כולל את כל המידע שיכול לסייע לנו להחליט שאתה אכן זכאי להנחה״. ומה אם אני לא מבין את הטפסים שלכם? ״אתה יכול לקבל הסבר במוקד הגבייה. כל אדם שיש לו קושי למלא את הטופס או שנתקל בשאלות תוך כדי, יכול להתקשר אלינו ולקבל סיוע״.

״הכללים ברורים, זה לא סוד״

מי קובע את גובה ההנחות? איך אתם מחליטים מי יקבל איזו הנחה? ״קודם כל חשוב לדעת שהנחות בארנונה זה תחום שנמצא תחת אחרויותו של משרד הפנים, לעירייה אין סמכות לקבוע את גובה ההנחות. עד 1985 אגב, היינו יכולים. החל משנה זו, המדינה הצרה את הצעדים שהרשויות המקומיות היו יכולות לעשות. למעשה היום העירייה לא רשאית לקבוע את גובה מס הארנונה או את גובה ההנחות. אנחנו בודקים את הזכאות של התושב לקבלת ההנחה, על פי תקנות משרד הפנים. יש מחלקה שלמה שזה התפקיד שלה, הפקידים שלנו עוברים טופס טופס ובודקים אותו — שוב, הכל על פי התקנות שנקבעו בחוק״.
4 צפייה בגלריה
עיריית ירושלים, כיכר ספרא
עיריית ירושלים, כיכר ספרא
עיריית ירושלים
(צילום: אדווה חולי)

אגב, מה ההנחה הכי גדולה שאתם יכולים לתת? ״לפני התקנות, יש מצב של 100% הנחה, למקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה. זו ההנחה הכי גבוה. כל ההנחות האחרות הן בגובה 90% ומטה״.
תוך כמה זמן מקבלים תשובה אם אושרה לי הנחה? ״במקרה של הנחות שמשתייכות לקבוצה הראשונה, מדובר בעניין של עד שבועיים. בקשות להנחות שהוגשו על בסיס גובה ההכנסה של הדיירים בנכס, זה יכול לקחת עד חודש״. לא אישרתם לי הנחה ואני בטוח שאתם טועים ואני צודק, מה לעשות? ״תוכל להגיש ערעור באופן מקוון, ונבחן את הערעור שלך״. מה הסיכוי שהערעור יתקבל? ״הכללים למתן הנחה ברורים מאוד, הם לא סוד״. בשביל מספר שותפים בדירה אחת ובכלל לסטודנטים, כל הנושא הזה הוא כאב ראש אחד גדול, אתה בטוח יודע לא? ״אנחנו מודעים לכך ומנסים להקל על התהליך כמה שאפשר. במקרה של אנשים שגרים כשותפים בנכס אחד, אנחנו בקרוב נשיק מערכת גבייה חדשה שבעצם תיצור תת חשבון ארנונה לכל שותף על פי מצבו האישי. בתוך כך, אנחנו עורכים שיתופי פעולה עם האוניברסיטה, עוזרים לסטודנטים למלא טפסים ומסייעים להם בהגשת הבקשה להנחות״.
פורסם לראשונה: 01:00, 13.01.22