האירוע שהיה אמור לייצג יותר מכל את התפנית ביחס להשקעה במזרח ירושלים, לא עבר כמו שציפו בעירייה. בסמוך למועד טקס חנוכת מרכז ההייטק החדש בוואדי ג'וז השבוע שפכו המתנגדים שמן על הכביש המוביל אל המתחם ופגעו במעלית. ככל הנראה היתה זו תגובת מחאה על הגעתם המתוכננת של ראש העירייה משה ליאון ובכירים נוספים למקום. בנוסף דווח על מספר חנויות באזור שנסגרו על ידי בעליהן לאות מחאה, וברשתות החברתיות הועלו פוסטים בעלי אופי מאיים.
2 צפייה בגלריה
הסיליקון ואדי בוואדי ג'וז
הסיליקון ואדי בוואדי ג'וז
הסיליקון ואדי בוואדי ג'וז
(ארי כהן אדריכלים)
נראה כי בעירייה חלחלה מבעוד מועד ההבנה שמדובר באירוע נפיץ, שכן בהזמנה של העירייה לאירוע הפתיחה צוין כי לרשות האורחים יעמדו הסעות ממוגנות ירי למתחם, ועל כן נשאלת השאלה אם בעיני המארגנים מדובר בשטח עוין ולא בחלק מהעיר.

משקיעים בגדול


מתחם 'איסט-טק', שנפתח בהשקעה של כ־10 מיליוני שקלים, אמור לעשות מהפכה בשוק התעסוקה במזרח העיר. לדברי מנהלת התוכנית האסטרטגית לתעסוקה איכותית במזרח ירושלים, עינת מסטרמן, שטח המתחם הוא כ־1,000 מ"ר, והוא כולל 120 עמדות עבודה, חדרי ישיבות וחללי שירות נוספים. הוא יארח ללא תשלום חברות הייטק שמעסיקות במקום עובדים ועובדות ממזרח העיר, וזאת על מנת לעודד תעסוקה איכותית לצעירים אקדמאים שמתקשים למצוא עבודה בחברות טכנולוגיה מחוץ לאזור. במקום כבר מועסקים כ־20 מתכנתים מקומיים, ובין החברות שכבר החלו לפעול במקום ניתן למצוא את Ness, Natural Intelligence ,Quantum Vision, Techlinic ועוד. מסטרמן מציינת כי כבר קיימת היערכות להרחבה של קומה נוספת, לאחר איוש מלא של הקומה הראשונה.

2 צפייה בגלריה
התקיים תחת אבטחה כבדה. חנוכת ה'איסט־טק' השבוע
התקיים תחת אבטחה כבדה. חנוכת ה'איסט־טק' השבוע
התקיים תחת אבטחה כבדה. חנוכת ה'איסט־טק' השבוע
(צילום: ארנון בוסאני)


ה'איסט־טק' הוא למעשה סנונית ראשונה של פרויקט ה'סיליקון ואדי' הענק של עיריית ירושלים והממשלה בוואדי ג'וז. המיזם, שתוכניתו אושרה בשבוע שעבר בוועדה המחוזית, צפוי להתפרס על פני 200 אלף מ"ר, בהשקעה של כ־200 מיליון שקל.

פרובוקציה חיצונית


לאור כל ההשקעה המדוברת, לא ברור מדוע אותן יוזמות לא מתקבלות בברכה בקרב כלל תושבי האזור. "אלה היו שלושה-ארבעה פעילים קיצונים, עושי דברה של הרשות הפלסטינית", כך טוען יו"ר ועד סוחרי מזרח ירושלים, מאזן קאק, שלא מתרגש מהפרובוקציות. "זה לא מייצג את התושבים ובטח שלא את כלל הסוחרים. אנחנו תומכים ומברכים על הפרויקט החדש, ויש לפתח כאן עוד יוזמות עסקיות וסביבת עבודה מתקדמת ככל הניתן".

קראו עוד:

מהעירייה נמסר: "מתחם ההייטק שנפתח השבוע מיועד לשילוב צעירי מזרח ירושלים ותושבי האזור בענף וליצירת עתיד ואופק תעסוקתי. ראש העירייה וצוותו גאים בעבודה המורכבת והקשה ובהשקעה העירונית חסרת התקדים במזרח העיר. יש גורמים מעטים וקיצוניים שמנסים לייצר נגטיב שלילי לפרויקט וצר לנו על כך. ראש העירייה משה ליאון רואה בכלל תושבי ירושלים את תושביו ומבקר מדי יום בכלל חלקי העיר כולל במזרח".
מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל פעלה עם כוחות מתוגברים באזור לקיומו התקין והבטוח של הטקס במזרח ירושלים. בעקבות גרימת הנזק במקום טרם האירוע נפתחה בחקירה ונעצר חשוד במעשה. מעבר לכך לא היו אירועים חריגים והטקס התקיים כמתוכנן".