מלכה גרינבלט (34) חולמת להיבחר ב־31 באוקטובר למועצת העיר ירושלים. אם היא תעמוד במשימה, היא תהיה החרדית הראשונה אי פעם שיושבת בכיכר ספרא, דבר שצפוי להרגיז לא מעט מנציגי המגזר. "הנשים החרדיות רוצות ייצוג, ולכן אני כאן", היא אומרת השבוע בראיון מיוחד ל-mynet ו"ידיעות ירושלים".
3 צפייה בגלריה
מלכה גרינבלט
מלכה גרינבלט
מלכה גרינבלט
(צילום: שרון גבאי)

כל הניסיונות בעבר נכשלו


הניסיון של נשים חרדיות להשתלב בזירת הפוליטית החל לפני 11 שנים. באוקטובר 2012, לפני הבחירות לכנסת ה־19, פתחה פעילת הציבור אסתי שושן עמוד פייסבוק בשם 'לא נבחרות לא בוחרות', במחאה על הדרתן של נשים מהמפלגות החרדיות. העמוד הפך לתנועה חברתית בשם 'נבחרות', במסגרתה נשמעה קריאה לנשים וגברים מהמגזר להימנע מהצבעה לש"ס ול'יהדות התורה', מאחר שמדובר במפלגות שמדירות נשים. למרות סיקור תקשורתי אוהד בתקשורת הכללית, במיינסטרים החרדי זכתה היוזמה כצפוי לביקורת חריפה.
ב־2013, לפני הבחירות לרשויות המקומיות, ניסו שתי ירושלמיות חרדיות להתמודד למועצה: רחלי איבנבוים מחסידות גור שכיהנה בין היתר כמנכ"לית עמותת החסד 'מאיר פנים' ומרלין וניג, קולנוענית וחוזרת בתשובה שהפכה לחרדית.
אלא שעוד לפני הגשת הרשימות למשרד הפנים פרשו השתיים מהמירוץ. "הן חששו שיפגעו להן בחינוך של הילדים", הסביר גורם הבקי בפרשה.

קראו גם:

ב־2018 התמודדה פנינה פויפר במסגרת סיעת 'הירושלמים', שבראשה עמדה רחל עזריה, אך כשזאב אלקין חבר לעזריה פויפר נשארה בחוץ. השבוע היא סיפרה ל"ידיעות ירושלים": "נבחרתי בפריימריז במקום 3. כשרחל עזריה התמזגה עם אלקין והם הפכו לסיעה אחת, המקום שלי הפך לא ריאלי וביקשו להוציא אותי מהרשימה כי אני נחשבת לשמאלנית. שקלתי לרוץ הפעם והחלטתי שלא מסיבות אישיות".

3 צפייה בגלריה
מלכה גרינבלט
מלכה גרינבלט
מלכה גרינבלט
(צילום: שרון גבאי)

חששת להתמודד? "כשהתמודדתי היו לי חששות כי מדובר במעשה חריג ופומבי במגזר שלנו".

"מודעת לרגישות סביב ייצוג חרדיות"


המתמודדת הנוכחית נולדה וגדלה במישיגן שבארה"ב ולפני 10 שנים עלתה לישראל. היא משתייכת לזרם הליטאי, נשואה ואם לארבעה ילדים. היא ובעלה משתייכים לתת־זרם המכונה 'החרדים העובדים'. יש מומחים המכנים אותם 'חרדים מודרניים', כלומר מצד אחד נאמנים לחלוטין לשמירת מצוות ומזדהים עם תפיסת העולם החרדית, אבל מצד שני רוצים להשתלב בחברה, לחיות ברמת חיים טובה ולעבוד לפרנסתם. היא למשל בעלת חנות פאות, ואילו בעלה מחזיק בשתי מסעדות.
בעשור שבו היא גרה בבירה למדה גרינבלט את ההיסטוריה העגומה של ירושלמיות חרדיות שרצו להיבחר למועצה אך נכנעו ללחץ החברתי הכבד. "ברגע שקיבלתי את ההחלטה שאני מתמודדת בבחירות הקרובות, לקחתי בחשבון גם את זה", היא אומרת השבוע בנחרצות. "בתוך עמי אנוכי יושבת, לכן אני מודעת לרגישות שיש סביב ייצוג נשים חרדיות ברמה הארצית והמקומית, וכמו כל תקדים שנוצר, אני יודעת שזה חלק מזה. אדע להתמודד עם הכל. בסוף יש מטרה - והיא החשובה. הציבור החרדי רוצה בשינוי. הנשים החרדיות רוצות ומבקשות ייצוג, ולכן אני כאן".
ואיך תתמודדי עם הלחץ הציבורי מצד פעילי ציבור חרדים? "כל לחץ שיופעל לכיווני מכל צד, אני כאן כדי לומר בקול ברור - אני ארוץ עד הסוף. אני לא יודעת מה זה לוותר או לעצור באמצע, והוכחתי זאת בפעילות שלי כאן בעיר. אבל בואי נסתכל על התמונה הרחבה - בבחירות האחרונות למינהלים הקהילתיים נבחרו נשים חרדיות - בהמלצת רבנים, והן עושות עבודה ושירות נצרך ויעיל למען הציבור. גם זהו תקדים שלא היה קורה לפני מספר שנים, וזה חלק מהשינוי שאני מדברת עליו, שמגיע קודם מהשטח".

3 צפייה בגלריה
חבר המועצה אבישי כהן
חבר המועצה אבישי כהן
חבר המועצה אבישי כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בשבוע שעבר הציתו צעירים חרדים קרשים והשליכו אבנים לעבר בית ספר שבו ביקרה ראש עיריית בית שמש עליזה בלוך, זאת לצד אינספור מקרים שבהם הושחתו תמונות נשים בבירה. "אני חושבת שזה מעשה פסול ונורא", אומרת גרינבלט, "ויחד עם זאת, צריך להזכיר ולציין שזה מגיע מהשוליים, אנשים קיצוניים שבוחרים להתנהג כך והציבור החרדי הכולל לא מסכים, לא מקבל ואף מוקיע".
מה הבשורה שאת מביאה לנשים החרדיות ומה החזון שלך? "בכל שנותיי בקריירה, מהרגע שהקמתי את העסק שלי מאפס כעולה חדשה שאינה מבינה בבירוקרטיה הישראלית, לא ויתרתי על השאיפות שלי. כשפתחתי גני ילדים ולאחר מכן בית ספר, כמות הפעמים שנשים וגברים כאחד אמרו לי שלא אצליח היתה אדירה. הקולות האלה תמיד היו ויהיו, אבל אני האמנתי בדרך, ידעתי שאצליח והוכחתי. מבחינתי זו הבשורה. תפקיד ציבורי הוא אתגר מסוג אחר שלא הכרתי עד היום. אבל אני ארוץ עד הסוף, ובעזרת השם אני מקווה להיבחר ולהעלות את המודעות לכך שהכל אפשרי! אנחנו עושות צעד אמיץ, יוצרות תקדים בבחירות הללו, ואני מציעה לנשים להיות חלק מההזדמנות החשובה הזו להפוך את ירושלים לעיר שתומכת ומשמיעה את הקול של כל תושביה.
"האג'נדה המרכזית שאותה אקדם היא קול נשי חרדי סביב שולחן המועצה. כולם מסכימים שנשים וגברים שונים, ומתוך השוני נולדים תחומים וצרכים שמיועדים לנשים בלבד. כאשר אין ייצוג ראוי לפלח משמעותי באוכלוסיית התושבים בעיר, הנושאים האקוטיים עבורן נדחקים לפינה כי אין מי שיילחם בשבילן. אני רוצה להיות הכתובת של כל תושבת בעיר, שיכולה להגיע מזרם כזה או אחר. אני אדאג לשיפור החינוך הממלכתי-חרדי, לקידום נשים חרדיות בעסקים, לנשים גרושות וחד־הוריות, לקידום תעסוקה טובה עבור צעירות חרדיות, להן, לילדיהן ולמשפחותיהן".
יש שאיפות לכוון גבוה יותר, לראשות העירייה או לכנסת? "אומנם אני חדשה בפוליטיקה, אבל אני יודעת שאסור לצאת בהצהרות. ירושלים היא הבית שלי וכאן אני רוצה להשפיע. בשנים הקרובות אני מתכוונת לייצג את כלל תושבי ותושבות ירושלים בכל תפקיד שאדרש אליו".

החלוצות שניסו להיבחר למועצת העיר

מי: מרלין וניג
מתי: בחירות 2013
איפה: רשימת 'התעוררות'
איך זה נגמר: פרשה בעקבות לחצים עליה

מי: רחלי איבנבוים
מתי: בחירות 2013
איפה: 'הבית היהודי'
איך זה נגמר: פרשה לפני הגשת הרשימות

מי: פנינה פויפר
מתי: בחירות 2018
איפה: סיעת 'הירושלמים'
איך זה נגמר: הוסרה מהרשימה כשרחל עזריה חברה לאלקין

"לטפל בנושאי המוגנות והרווחה"


חבר המועצה אבישי כהן האמין שב'התעוררות' יהיה ייצוג הולם ל'חרדים העובדים', כמוהו. אלא שבחמש השנים האחרונות לא רק שהסיעה הגדולה במועצה הלכה והתפוררה, אלא שהצעד האחרון של התנועה, בניסיון לגרוף קולות של תושבים חילונים, היה להפעיל אוטובוסים בשבת, צעד שנחשב להתרסה ברורה כלפי המגזר. לכן כהן הקים סיעה עצמאית בשם 'אחדות ירושלים' והציע לגרינבלט את המקום השני בתנועה.
"אף פעם לא חשבתי להיכנס לפוליטיקה ולא היו לי אספירציות בתחום", אומרת גרינבלט. "באופי שלי אני יזמית. יש לי עסק, נכנסתי לתחום החינוך מתוך תשוקה אמיתית, ובו אני משקיעה את חיי בשנים האחרונות. אבל ברגע שקיבלתי את ההצעה להתמודד בבחירות הקרובות, כמייצגת נשים חרדיות, השאיפות שלי ברורות וחזקות להצלחת המהלך, שמבחינתי קורם עור וגידים בשנים האחרונות, ואני כאן לייצג נאמנה את הציבור לעוד שנים רבות ולמען ההצלחה הגדולה".
על ההחלטה לשלב אישה ברשימה אמר כהן השבוע: "כשראיתי את הצורך הציבורי שזועק את ייצוג הנשים החסר, החלטתי להציב אישה חרדית במקום השני כאמירה חדה וברורה – אישה חרדית תייצג נשים חרדיות. תהיינה עוד נשים חרדיות חזקות בהמשך הרשימה והן ייצגו את כלל צורכי הנשים, ומחובתנו כנציגי ציבור לעשות זאת. בנוסף, יש צורך אקוטי לטפל בנושאי המוגנות והרווחה, ואני פועל ללא לאות במקרים אלה וברגישות הנדרשת להכוונה המקצועית הנחוצה, וכאן המקום לייצוג נשי ראוי ונכון למען הציבור".
מהי עמדתך על השחתת תמונות נשים? "אני מגנה בתוקף מקרים מכוערים אלה. הציבור החרדי בכללותו מואס בהתנהגות של פלגים קטנים וקיצוניים אשר לא מייצגים את כלל הציבור. מהיום הראשון לכניסתי למועצת העיר הצהרתי שאטפל בנושא במלוא העוצמה וכחלק מפרויקט שיזמתי, 'מגן כיתת כוננות בשכונות', להעצמת הביטחון האישי של התושבים כמתנדבים שכונתיים בשיתוף משטרת ישראל. אני פועל ללא לאות בוועדות חירום וביטחון ואף בשטח הציבורי כדי להוסיף עוד ועוד מצלמות כדי למגר את התופעה".
כהן (40), נשוי ואב לשניים, שירת ב־8200, וכיום הוא מנהל מגזר חרדי בחברת 'ברינקס'. "אני רואה במגוון אוכלוסיות העיר חלק בלתי נפרד מההווי המיוחד של העיר ירושלים", הוא אומר. "אני מחשיב כערך עליון את איחוד הלבבות והפחתת הקיטוב בין הקהילות בעיר. כמו כן אני רואה חשיבות רבה בקידומן ושילובן של נשים חרדיות אשר עד כה קולן אינו נשמע ואינו מתבטא בחברה החרדית - על כלל גווניה".
על החבירה לכהן אומרת גרינבלט: "כחרדית שילדיי לומדים בבתי ספר ממלכתיים-חרדיים, וכשאבישי כהן הציע לי להיות מספר שתיים ברשימה חרדית ממלכתית שתקום, הבנתי שיש לי הזדמנות לעשות משהו שלא נעשה, להשמיע קול ולהיות ייצוג נאמן עבור נשים חרדיות תושבות העיר שצריכות כתובת שעד היום לא היתה. עם כל התהליכים שקורים בתוך החברה החרדית ועל אף נסיונות שלא צלחו בעבר, אני מאמינה שהיום נצליח".